Står i startfasen med å bytte panel/isolering på huset. Har et trehus bygd -49, pusset fasade som er ekstra isolert utvendig med 95mm glassull med spikerslag imellom.
Nå har vi nettopp byttet verandadøren som vi valgte å feste mot spikerslagene rundt døråpningen for å på den måten unngå disse dype hullene i huskroppen sett utenfra. Men, opplever ytterveggen som "svaiende" nå. Det føles som hele veggen rister når man lukker døren. Kan det være slik at den gamle karmen fylte en funksjon der? Bør vi forsterke inne for å stabilisere det opp eller er det kjørt? Kan ikke huske at det føltes så ustabilt med den gamle døren når den satt lengst inne mot innerveggen nemlig. Eller bør vi flytte inn døren igjen?
Legger med et bilde også. Ingenting er ferdigstilt ennå. Følte jeg trenger råd først.
Nå har vi nettopp byttet verandadøren som vi valgte å feste mot spikerslagene rundt døråpningen for å på den måten unngå disse dype hullene i huskroppen sett utenfra. Men, opplever ytterveggen som "svaiende" nå. Det føles som hele veggen rister når man lukker døren. Kan det være slik at den gamle karmen fylte en funksjon der? Bør vi forsterke inne for å stabilisere det opp eller er det kjørt? Kan ikke huske at det føltes så ustabilt med den gamle døren når den satt lengst inne mot innerveggen nemlig. Eller bør vi flytte inn døren igjen?
Legger med et bilde også. Ingenting er ferdigstilt ennå. Følte jeg trenger råd først.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg antar at huset har en plankestamme innerst. Se da til at de stendere som omfatter det nye dørhullet er ordentlig festet også i plankestammen.
Hei. Virker ikke som det er feilen. Antar at akkurat den veggen er ikke-bærende, men føles som at vi må gjøre noe tiltak før vi ferdigstiller alt. Hva kan man gjøre ellers? Rive opp veggen innenfra og kikke hvordan det ser ut mot gulvbjelkelaget? Eller er det noen som har noen forslag?
Det jeg skulle gjøre er å åpne opp gipsen(?) rundt åpningen ca 20-50 cm og deretter sørge for å lage tilstrekkelig mange innfestinger av den ytre regelrammen mot den indre (spesielt den øvre regelen og den nedre/syllen). Finnes det diffusjonssperre (plast) der så må du skjære den opp på en slik måte at det går an å tape den sammen med aldringsbestandig tape når du er ferdig. Ikke glem å sette inn isolasjonen ordentlig når du er ferdig også.
Slik tape pleier jeg å bruke:
https://www.bauhaus.se/flexibel-byggfolietejp
Slik tape pleier jeg å bruke:
https://www.bauhaus.se/flexibel-byggfolietejp
Klikk her for å svare