13.366 lest ·
34 svar
13k lest
34 svar
Yttervegg detalj -
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 306 innlegg
Kjører man liggende panel kan man hoppe over spikrekenen. Man sparer da 28mm
Hei,T toolman77 skrev:Lagene i veggen er utenfra
21mm vindusfôr
21mm panel
25mm liggende lekt
25mm stående lekt
6mm utegips
170mm stående regel/isolering
Dampsperre
45mm liggende regel/isolering
11mm osb
13mm gips
U-verdi er 0,16/m2
[bilde]
Plasten går til rett innenfor vinduet. Det fantes en spesiell remse å skjøte plasten med for at den skulle rekke
Ohh herlig takk skal du ha, er denne veggen godkjent for en "villa" 2018 og er den 326mm til sammen?
Beklager om jeg er så masete
Er dette en 2D tegning jeg prøver fortsatt å lære meg hvordan man lager vanlige detaljer
Ekstrabygger
· Onsala
· 2 023 innlegg
Hei,
Vi har nylig kjøpt et hus fra 1982 som allerede da ble solgt som "Lågenergihus". Veggen, som fortsatt ser ganske normal ut, består av
22 stående lockpanel
22 stående underbord
22 spiklekter/luftspalte
13 asfaboard
45 liggende bjelker/isolasjon
170 stamme/isolasjon cc 600 (dog 34mm!)
0,2 dampsperre
16 sponplate
Veggen er 289mm (uten fasadekledning). Jeg vurderte etterisolering før jeg så seksjons- tegningene og valgte å droppe det...
Konstruksjonen har en deklarert U-verdi på 0,15. Interessant at man har brukt 34mm bjelker som innebærer 25% mindre bjelke/kuldebro. Det handler om et enetasjes hus.
Ang. luftspalten, har det noen betydning om den blir for stor? Vi skal bytte panel til sommeren og av ulike grunner tenkte jeg å øke til 34-45mm.
Vi har nylig kjøpt et hus fra 1982 som allerede da ble solgt som "Lågenergihus". Veggen, som fortsatt ser ganske normal ut, består av
22 stående lockpanel
22 stående underbord
22 spiklekter/luftspalte
13 asfaboard
170 stamme/isolasjon cc 600 (dog 34mm!)
0,2 dampsperre
16 sponplate
Veggen er 289mm (uten fasadekledning). Jeg vurderte etterisolering før jeg så seksjons- tegningene og valgte å droppe det...
Konstruksjonen har en deklarert U-verdi på 0,15. Interessant at man har brukt 34mm bjelker som innebærer 25% mindre bjelke/kuldebro. Det handler om et enetasjes hus.
Ang. luftspalten, har det noen betydning om den blir for stor? Vi skal bytte panel til sommeren og av ulike grunner tenkte jeg å øke til 34-45mm.
21mm vinduskarmO Ollehoff skrev:
21mm panel
25mm liggende lekt
25mm stående lekt
6mm utvendig gips
170mm stående regel/isolasjon
Dampsperre
45mm liggende regel/isolasjon
11mm osb
13mm gips
Summert minus vinduskarm får jeg det til 316mm.
Jeg bygde fritidshus med helårsstandard i Mälardalen 2015 og har ikke hatt problem med at det er kaldt om vinteren eller varmt om sommeren. Hva som gjelder 2018, har jeg ikke oversikt over.
Klikk her for å svare