Ingen problemer i det hele tatt:
Ytterpanel Z-panel 22x120
Luftspalte 28mm (28x70 stående glisepanel)
Utegips 9 mm
Liggende lekter 45x45 + 45 mm Gullfiberisolasjon
Stående lekter 220x45 + 220 mm Gullfiberisolasjon
Damp tett plastfolie 0,2 mm
Stående lekter 45x45 + 45 mm Gullfiberisolasjon
Liggende trepanel 18 x190 mm, (alternativt 1 eller 2 x 13 mm gips i kjøkken og våtrom).
Hvor "godkjent" dette er har jeg ingen anelse om. Ingen ordentlig energiberegning har blitt gjort, verken før eller etter byggingen. Men huset "drar" ca 4.800 kWh/år inkludert varme, varmtvann, ventilasjon og husholdningsstrøm samt litt varme og varmtvann i stallen. Og varme iblant i gjesterommet på loftet.
tusen takk, nå har jeg prøvd å tegne som din beskrivelse og lurer på om det ble riktig. jeg begynte fra venstre. beklager om jeg forstyrrer så mye.
hva synes du om detaljen jeg gjorde, stemte alt? føles feil
Jo da, den var kjempebra!
Men du risikerer påhopp fra "PK-gjengen" som vil ha OSB + gips i alle vegger innover boligrommene.
Men å sette utegips i stedet for en slags vindsperre synes jeg rent subjektivt er veldig bra!
Det stabiliserer opp stenderverket, så man forhåpentligvis slipper slikt som dette (etter stormen Gorm):
Det påstanden kjøper ikke jeg. Kuldebroene gjør ikke så stor påvirkning som 30%. Det var noen som gjorde beregninger på dette i en annen tråd og jeg mener at det var veldig liten forskjell, typ 5%.
Stammen stabiliseres opp av platene på innsiden også men før disse er på plass bør man jo ha litt støtte.
Det er kuldebroene pluss at du får mye mer isolasjon når du har lettbalk. Mine lekter er bare 8mm tykke i stedet for 45mm. Ta det på cc60 så blir det ca 90cm mer isolasjon på et hus med 12m langsiden. I tillegg er svillen laget i lettbalk så hele svillen er isolert mot platen.
Men det er ikke mengden isolasjon som avgjør, det er tykkelsen og lambdaverdien. En trestender isolerer også, men ikke like bra så klart. Det er forskjell, men jeg påstår at den ikke er så dramatisk.
Lettstender er en skikkelig bra konstruksjon som er enkel å bygge og tilpasse. Skal selv bygge lettstenderhus med cellulose.
Best isolasjon får man nok allikevel med to helt adskilte vegger. Så ville jeg nok bygget om jeg bygde selv i løsningstømmer. En ytre bærende 45x120 og så en indre innervegg, rommet mellom fylt med løsull fra loftet.
Men nå var jo spørsmålet fra TS at han ville ha en tynnere vegg. Og alt annet likt så har denne veggen bedre u-verdi enn tilsvarende tradisjonelt bygd med samme tykkelse. Det er for eksempel ca. 6 ganger mer tre i en tradisjonell konstruksjon enn i en med lettbjelke. Tre har u-verdi på ca. 0.14 mot cellulose som er ca. 0.038. I tillegg så pakkes løsull inn i hver eneste lille krok slik at ingen konveksjon oppstår i veggen, noe som øker effektiviteten ytterligere.
Har som du tenkt bygd sammen taket (takåsene er også av lettbjelke) med ytterveggen så det er absolutt 0 kuldebroer i hele konstruksjonen. Det mest kjipe er at man tvinges ha vinduer, ellers ville alt vært ganske godt isolert.