44.953 lest ·
41 svar
45k lest
41 svar
Ytterpanel uten luftespalte?
Vi skal bytte isolasjon innvendig også som vi gjør akkurat nå. Panelbytte blir det trolig neste år eller om noen år. Tenkte å lappe fra innsiden med vanlig vindsperre siden vi har det hjemme. Når vi bytter panelet så vil vi ha vindsperreduk. Må vel gå an å ha vindsperren på innsiden og duken utenpå? Eller tenker jeg helt feil?
Vulcan61 skrev:
Vi skal bytte isolasjon innvendig også som vi gjør akkurat nå. Panelbytte blir det trolig neste år eller om et år. Tenkte lappe fra innsiden med vanlig vindsperre da vi har det hjemme. Så når vi bytter panelet så vil vi ha vindfolie. Må vel gå an å ha vindsperren på innsiden og folie utenpå? Eller tenker jeg helt feil
Sperren er i dag festet innenfra når kantene er brettet
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg er usikker.Vulcan61 skrev:
Men en regel er jo at dampsperremotstanden på utsiden høyst skal være 1/2 eller 1/3 (er usikker på dette) av dampsperremotstanden på innsiden av isolasjonen.
Her finnes det sikkert andre som kan dette bedre
Ok kan vel ikke skade med doble lag vindsperre? Men men man vet aldri!KnockOnWood skrev:
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 042 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.042 innlegg
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
"kan väll ikke skade med doble lag vindbeskyttelse?"
Kommer an på hvordan innsiden er bygget opp. Dersom det er byggfolie/plast på innsiden av veggen, så går det bra med doble lag, iom at plasten er så uendelig mye fukttetter enn pappen.
Hvis det derimot ikke finnes noen fuktsperre på innsiden, kan det eventuelt forårsake problemer, men ganske usannsynlig. Doble lag vindpapp gir dobbelt så stor fuktmotstand/gjennomgangsverdi som et enkelt lag. Og, som KoW tok opp, er en tommelfingerregel at innsiden bør være minst 5 ganger tettere (fuktgjennomgangsmessig) enn utsiden, (normalt vindpappen).
Kommer an på hvordan innsiden er bygget opp. Dersom det er byggfolie/plast på innsiden av veggen, så går det bra med doble lag, iom at plasten er så uendelig mye fukttetter enn pappen.
Hvis det derimot ikke finnes noen fuktsperre på innsiden, kan det eventuelt forårsake problemer, men ganske usannsynlig. Doble lag vindpapp gir dobbelt så stor fuktmotstand/gjennomgangsverdi som et enkelt lag. Og, som KoW tok opp, er en tommelfingerregel at innsiden bør være minst 5 ganger tettere (fuktgjennomgangsmessig) enn utsiden, (normalt vindpappen).
Ok nei sitter ingen plast på innsiden kun papp bak ytpanelet. Kjører med papp. Så et lag folie den dagen panelet byttes.Oldboy skrev:
"kan vel ikke skade med doble lag vindskjerm?"
Kommer an på hvordan innsiden er bygd opp. Hvis det er byggfolie/plast på innsiden av veggen, går det bra med doble lag, iom at plasten er så uendelig mye fukttett enn papiret.
Hvis det derimot ikke finnes noen fuktbarriere på innsiden, kan det eventuelt forårsake problemer, men ganske usannsynlig. Doble lag vindpapp gir dobbelt så stor fuktmotstand/gjennomgangsverdi som et enkelt lag. Og, som KoW tok opp, er en tommelfingerregel at innsiden bør være minst 5 ganger tettere (fuktgjennomgangsmessig) enn utsiden, (normalt vindpappen).
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 innlegg
Klikk her for å svare


