Vulcan61
Vi skal bytte isolasjon innvendig også som vi gjør akkurat nå. Panelbytte blir det trolig neste år eller om noen år. Tenkte å lappe fra innsiden med vanlig vindsperre siden vi har det hjemme. Når vi bytter panelet så vil vi ha vindsperreduk. Må vel gå an å ha vindsperren på innsiden og duken utenpå? Eller tenker jeg helt feil?
 
  • Trekkplaten på et trebord viser installasjon av vindpapp inne i veggen.
Vulcan61
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Vi skal bytte isolasjon innvendig også som vi gjør akkurat nå. Panelbytte blir det trolig neste år eller om et år. Tenkte lappe fra innsiden med vanlig vindsperre da vi har det hjemme. Så når vi bytter panelet så vil vi ha vindfolie. Må vel gå an å ha vindsperren på innsiden og folie utenpå? Eller tenker jeg helt feil

Sperren er i dag festet innenfra når kantene er brettet
 
Vulcan61
Mm
 
  • Bilde av en veggkonstruksjon med isolasjon synlig bak svart fuktbeskyttelsesmembran.
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Må vel gå ha vindtettingen på innsiden og folie utenpå? Eller tenker jeg helt feil
Jeg er usikker.
Men en regel er jo at dampsperremotstanden på utsiden høyst skal være 1/2 eller 1/3 (er usikker på dette) av dampsperremotstanden på innsiden av isolasjonen.
Her finnes det sikkert andre som kan dette bedre :oops:
 
Vulcan61
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jeg er usikker.
Men en regel er jo at dampgjennomgangsmotstanden på utsiden høyest skal være 1/2 eller 1/3 (er usikker på dette) av dampgjennomgangsmotstanden på innsiden av isolasjonen.
Her finnes det sikkert andre som kan dette bedre :oops:
Ok kan vel ikke skade med doble lag vindsperre? Men men man vet aldri!
 
K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Er det ikke snarere tvert imot?
Fukt kommer alltid inn på en eller annen måte.
Og de tette fargene hindrer fukten i å komme ut.
Han mener tvert imot, dere er på samme side. Selv malte jeg med linoljefarge.
 
K Kallebo skrev:
Han mener tvert imot, dere er på samme side. Selv malte jeg med linoljefarge
Takk, jeg ser nå at jeg tok litt feil på negasjonene :confused:
 
  • Liker
Kallebo
  • Laddar…
"kan väll ikke skade med doble lag vindbeskyttelse?"
Kommer an på hvordan innsiden er bygget opp. Dersom det er byggfolie/plast på innsiden av veggen, så går det bra med doble lag, iom at plasten er så uendelig mye fukttetter enn pappen.
Hvis det derimot ikke finnes noen fuktsperre på innsiden, kan det eventuelt forårsake problemer, men ganske usannsynlig. Doble lag vindpapp gir dobbelt så stor fuktmotstand/gjennomgangsverdi som et enkelt lag. Og, som KoW tok opp, er en tommelfingerregel at innsiden bør være minst 5 ganger tettere (fuktgjennomgangsmessig) enn utsiden, (normalt vindpappen).
 
  • Liker
Makkana og 2 andre
  • Laddar…
Vulcan61
Oldboy Oldboy skrev:
"kan vel ikke skade med doble lag vindskjerm?"
Kommer an på hvordan innsiden er bygd opp. Hvis det er byggfolie/plast på innsiden av veggen, går det bra med doble lag, iom at plasten er så uendelig mye fukttett enn papiret.
Hvis det derimot ikke finnes noen fuktbarriere på innsiden, kan det eventuelt forårsake problemer, men ganske usannsynlig. Doble lag vindpapp gir dobbelt så stor fuktmotstand/gjennomgangsverdi som et enkelt lag. Og, som KoW tok opp, er en tommelfingerregel at innsiden bør være minst 5 ganger tettere (fuktgjennomgangsmessig) enn utsiden, (normalt vindpappen).
Ok nei sitter ingen plast på innsiden kun papp bak ytpanelet. Kjører med papp. Så et lag folie den dagen panelet byttes.
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Blir liggende. Har i dag fjellpanel. Men et helvete å male da overflaten er så blank høvlet.. Så tror det blir z panel. Da blir det bison
Den høvlede siden skal være inn!
 
R Rulle53 skrev:
Den hyvlade siden skal være inn mot!
Det kommer vel an på hva man skal male med......
 
  • Liker
guggen
  • Laddar…
Eksakt
Har du en bra ftx så tror jeg halvparten er vunnet. Har du plast på innsiden - alternativt alt diffusionsöppet inkl fasade maling ytterligere 40%
Resterende 10% er alle unntak. :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.