Du setter aldri plast bak panelet, det som skal finnes er papp/vindduk/etc som sørger for at det blir vindtett. Å sette tett plast bak panel er en generaltabbe.
 
  • Liker
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
A AndersS skrev:
Du setter aldri plast bak panelet, det som skal finnes er papp/vindduk/etc som sørger for at det blir vindtett. Å sette tett plast bak panel er en generell feil.
Ok så den pappen er kun for vindens skyld? Jeg tenker at det er ekstra viktig at det er tett hvis vann eventuelt kommer inn når luftspalten mangler. Men bra da vet jeg.
 
Vulcan61
Vindsperrefolie eller vindsperre-papp er det noen fordeler og ulemper med dem mot hverandre der?
 
Folien er mer moderne og lettere å jobbe med. Ellers oppfyller de omtrent samme funksjon.
 
Vulcan61
useless useless skrev:
Folien er mer moderne og lettere å jobbe med. Ellers fyller de omtrent samme funksjon.
Ok. Anbefaler dere å fjerne den gamle vindsperren først eller Funker det å feste vindsperrefolie direkte på?
 
Vulcan61
Byggmax har en folie som heter bison noen som har erfaring om det er bra greier?
 
Er det noe galt med pappen?
 
Vulcan61
useless useless skrev:
Er det noe galt med pappen?
Ja, på mange steder er den sprukket. Tenker man spare litt tid på å kjøre over den gamle om det funker?
 
Vulcan61
Sikkert 50 år gammelt så føles tryggest med nytt likevel også der det er helt på mange steder også
 
P
Tips er å bytte folien og sette på en ny spikläkt hvis Tips er å bytte vindpappen og også sette dit en spikläkt for ventilasjon bak panelet om du likevel skal sette på ny panel.
 
Vulcan61
Erik_Hansson skrev:
Tips er å bytte folien og sette på en ny spikerslag om Tips er å bytte vindsperren og også å sette dit en spikerslag for ventilasjon bak panelet om du likevel skal sette på ny panel.
Det er slitsomt, men det er jo at vinduene havner lenger inn da. Må man bytte sponplatene på vinduene, hvilket er en god del pes.
 
  • Liker
hanisa
  • Laddar…
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Byggmax har en folie som heter bison noen som har erfaringer om det er bra saker?
Bison fungerer fint. Skal du ha stående eller liggende panel? Skal du ha stående panel anbefales en ekstra vertikal lekt for lufting bak spikerlekten på minst 8mm.
 
  • Liker
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
H huggan skrev:
Bison funker fint. Skal du ha stående eller liggende panel? Skal du ha stående panel anbefales en ekstra vertikal lekt for lufting bak spikerlektene på minst 8mm.
Blir liggende. Har i dag fjellpanel. Men et helvete å male da overflaten er så blank høvlet.. Så tror det blir z panel. Da blir det bison.
 
Vulcan61
Noen som vet om man kan la eksisterende vindpapp sitte igjen når man skal sette opp vindsperre eller må den bort først
 
J justusandersson skrev:
Så lenge man ikke maler fasaden utvendig med en diffusjonstett maling, f.eks. akrylmaling, så går det nok bra uten luftspalte.
Er det ikke snarere motsatt?
Fukt kommer alltid inn på en eller annen måte.
Og de tette malingene hindrer at fukten kan komme ut.
 
  • Liker
OXYD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.