Har fått konstruksjonstegning fra en husprodusent jeg kikker på. Ser litt forbauset at de ikke har noen luftspalte mellom ytterpanel og vindsperre. Er det vanlig? Kan man få problemer om man ikke har noen ventilasjon? Dessuten monterer de vindsperren innenfra i stedet for på lektene utenfra, som virker veldig mye mer kronglete men kanskje ikke har noen effekt på funksjonen egentlig?
Det virker merkelig, det er spesialhøvlede 145x45 planker de har som ytterpanel. Ser jo stabilt ut. Men faktum er jo at det blir en enstegstettet fasade som på sikt vil få problemer med inntrengende vann.
Hvordan kan du lese at de tenker å sette pappen fra innsiden? Hvilken produsent er det?
Har hatt et hus, bygget i 1969 uten luftspalte, men med bare 95 mm isolering.
Vi kjøpte huset i 1998, og året etter måtte vi bytte en hel side, for det var totalt råttent inn til gipsplaten på innsiden.
Dette var i Göteborg.
At de setter papp fra innsiden sa de til meg når jeg snakket med dem. Jeg ville ha det tomreist men gjøre resten selv, og da sa de at papp ikke inngikk i tomreisningen, men at det ble gjort fra innsiden i en senere fase. I en beskrivelse de har, har de stiftet papp på ytterpanelet!
Jeg synes det føles som at det er ment at man skal ha et ytterligere lag som utgjør den egentlige fasaden. Den følelsen hadde jeg allerede da jeg så tegningen første gang.
Da er det ikke så rart at de legger på vindsperre utenpå trepanelet.
en riktig fasade på spesialhøvlede planker? Ikke direkte sannsynlig. Alt avhenger vel av hva de har tenkt til at man skal behandle treet med etterpå. Skal det være umalt eller bare oljet på et vis så fungerer det nok utmerket uten luftspalte. Maler man med en moderne tett maling så fungerer det nok ikke lenge............
Har hatt et hus, bygget i 1969 uten luftspalte, men med bare 95 mm isolasjon.
Vi kjøpte huset i 1998, og året etter måtte vi bytte en hel side, for det var totalt oppmorknet inn til gipsplaten på innsiden.
Dette var i Göteborg.
Luftspalten er et must!
Jeg snakket nettopp med en kollega om dette (vi er llekmän). Hans hus fra 1920 har ingen luftspalte og ytterpanelet har holdt seg godt.
Ingenting eldre hus pleier å være bygget med luftspalte, det er jo en nymotens oppfinnelse når fasadefargene begynte å bli tette. Et hus fra 1900-1920 vil også råtne hvis det males med plastmaling............
Det som luftspalten skal gjøre er jo å ventilere bort fukt som av en eller annen grunn finnes i veggen, blant annet den som vandrer innenfra og ut. I gamle hus var jo veggene tynnere, hvilket beskrives her ovenfor, og da rakk fukten ut og ble ventilert bort, i moderne hus med betydelig tykkere vegger rekker ikke luften å vandre ut, hvilket innebærer at den kommer til å bli i veggen og kondensere, noe som skaper problemer. Derfor tetter man huset inni med byggplast, noe fuktvandring vil ikke finne sted, og veggene risikerer ikke å mugne eller råtne. Da er jo en luftspalte unødvendig siden den fuktigheten som den skal ventilere bort, kommer jo utenfra i form av regn og snø og kan like gjerne vandre samme vei tilbake. Den fuktige inneluften ventileres bort mekanisk.
Altså, noen luftspalte skal ikke være nødvendig på den veggkonstruksjonen men, hvorfor ikke, om man sier det sånn, det er jo bra med både bukseseler og livrem. Når du kontakter dem neste gang så spør om hvorfor de monterer vindpapp innenfra, jeg mistenker at de vil ha et tett hus som de kan arbeide i så fort som mulig, og da sparer de en del tid ved at de kan sette opp den utrolig stabile panelet direkte.
Problemet som jeg ser det er at vann via for eksempel slagregn veldig lett kommer seg inn bak fasaden, men har veldig vanskelig for å finne veien ut. Er det et ordentlig luftspalte, vil den konstante ventilasjonen dra med seg fuktigheten ut så snart luftfuktigheten er noe lavere.
Før fantes ikke problemet fordi fasaden ble varmet av varmen fra innsiden og dermed fordampet fuktigheten.
Problemet som jeg ser det, er at vann gjennom for eksempel slåregn veldig lett tar seg inn bak fasaden, men har veldig vanskelig for å finne veien ut. Er det en ordentlig luftspalte, vil den stadige ventilasjonen dra med seg fukten ut så snart luftfuktigheten er noe lavere.
Tidligere fantes ikke problemet, da fasaden ble varmet opp av varmen fra innsiden, og det fordampet fukten.
Akkurat, og derfor burde jo en slik gjøres direkte, ekstrakostnadene er jo kun en brøkdel av det totale, og den skader jo ikke, tvert imot.
Så lenge man ikke maler fasaden utvendig med en diffusjonstett maling, for eksempel akrylmaling, så går det nok bra uten luftspalte. Når man sammenligner bakover i tid, må man huske på at trematerialet var bedre før. Mer tettvokst og større innslag av kjerneved. Fasader fra 1930-tallet klarer seg bra hvis man bruker samme malingstype som ble brukt da huset var nytt. Moderne hus med hurtigvokst gran i fasaden trenger luftspalte. Særlig hvis man har tenkt å male dem med moderne maling. I dette tilfellet kan man kanskje forutsette at det er bra virke i den tømrede fasaden. Det er jo dessuten tykkere.
Så lenge som man ikke maler fasaden utvendig med en diffusjonstett maling, f.eks. akrylatmaling, så går det nok bra uten luftspalte. Når man gjør sammenligninger bakover i tid, må man tenke på at trematerialet var bedre før. Mer tettvokst og større innslag av kjerneved. Fasader fra 1930-tallet klarer seg bra hvis man bruker samme malingstype som ble brukt når huset var nytt. Moderne hus med hurtigvokst gran i fasaden trenger luftspalte. I særdeleshet hvis man har tenkt å male dem med moderne maling. I dette tilfellet kan man kanskje gå ut fra at det er godt virke i den tømrede fasaden. Det er jo dessuten tykkere.
Om man nå ikke har noen luftspalte. Da eldre hus ofte har vindsperre innenfor ytterpanelet. Finnes det noe bedre alternativ som holder bedre? Eller får man ikke endre konstruksjon på pappen mot plast f.eks.? Eller fungerer pappen like bra som plast eller lignende?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.