Hei! :)

Hvor langt ut fra kantbjelken/lecablokken bør man sikte på å få panelet?
Skal bestille takstoler på mandag og vil høre så mange synspunkter som mulig på hvor på lecaen jeg skal feste svillen.

Noen sier at panelet skal ligge mot lecaen, andre mener at man kan bygge slik at utegipsen havner 'kant i kant' med lecaen og får en 28mm (28x70 spikerlekt) som luftspalte.

Slik det ser ut i dag vil veggen se slik ut (utenfra sett):
Herregårdspanel
Spikerlekt
Utegips
45x145
Diffsperre
11mm OSB
13mm GIPS

Jeg legger heller bare stommen i liv med kantbalken, hvorfor skal gips mm kunne suge vann?

/Kent

Kent
Mener du at du i mitt tilfelle ville plassert svillen kant i (ytter) kant med lecan og latt både utegips og spikerregel 'bygge ut' fra kanten?

Min spontane følelse er at det ikke ville være galt med en luftspalte nede mellom panelet og lecan, litt avhengig av hvor langt ned mot kantbjelken man lar panelet gå?

Korrekt. Eller så lar jeg gipsen slutte noen centimeter opp fra lecablokkene. Dvs legger en lekt eller annet som avstand når man setter opp platene. Det da om man vil ha gipsen innenfor bjelkens/grunnens kant. Det avhenger jo litt av målene på tegningene om man bygger slik, bygger man på frihånd så gjør man som man føler for.

/Kent

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.