Hva er den egentlige forskjellen?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg har kjøpt en innadslående ytterdør, men den er veldig lik en utadslående ditto. Døren har samme mønster/fresing på begge sider og hengslene sitter på "svingesiden" hvorved dørenes utside ikke ligger i flukt med karmen, men, som innsiden på en utadslående, et stykke inn i karmen.

Hvordan skal en innadslående ytterdør se ut? Som en utadslående fra utsiden, men med en annen åpningsretning?

Har jeg fått en utadslående dør - se bilde tatt fra utsiden..

Jeg synes døren ser bra ut.
Hva skulle problemet være mener du?

Det er jo klart at karmen er tykkere på den siden som døren ikke åpnes mot.
Karmen tar jo imot (og tetter) når døren lukkes, enten den åpnes/lukkes utenfra eller innenfra.

Problemet er at jeg ser ingen forskjell på en innovergående og en utovergående ytterdør (i hvert fall ikke den jeg har bestilt der døren ser lik ut på inn- og utsiden). Det eneste jeg kan se som skiller er terskelen, men jeg vet ikke om aluminiumslisten skal være inne eller ute.

Det vil si at de like gjerne kan ha sendt en venstrehengt ytterdør men tatt betalt for en innovergående (+1295kr) like. For når jeg setter den på plass så ser det ut som en feilvendt utovergående ytterdør.

Så hva er egentlig forskjellen? Jeg trodde at den innovergående ytterdøren skulle se lik ut som den utovergående, i hvert fall utenfra.

Hmmm.......relativt uvanlig i Norge med innovergående ytterdør. Hyggelig etter min mening (y)
"Torftig" sagt er en slik dør bare snudd, helt enkelt. Som du sier kan terskelen være utformet på en annen måte (verdt 1200:-??).

Man kan tenke seg at en innovergående dør skal ha tetningslister så langt ut som mulig, noe som krever en profil som "ligger utenpå" dørbladet, ut fra sett.

Sikkert finnes det andre her på BH som kan klargjøre dette ytterligere.

Det er veldig uvanlig tom, bortsett fra muligens i visse butikker. Riktig vanskelig å finne noen som hadde på lager. Vi skal ha den i en kjeller, så innovergående av plasshensyn (for å ikke blokkere kjellergangen).

Men pleier det å være aluminiumslist utover og tredelen innover? Ser nesten litt rart ut..

Forskjellen kan være hvor karmskruene sitter. Hadde de sittet på utsiden hadde det jo føltes feil:)
Kan de ha dekket over skruehullene med en bøyd plate på en vanlig utadgående karm eller er karmen helt i malt tre på utsiden?

Alu utad er bra. Vær og vind biter ikke på alu. Jeg synes det ser ut som om terskelen heller utover også? Det bør den gjøre.

Ytterdør til småhus og som er rømningsvei (og det er nok de fleste) skal være utovergående. Jeg synes det ser ut som om døren er feilvendt (og feilhengslet).

Ser man på innadslående dører så ser det ut som de fleste bl.a. har en plate i nederkanten av dørbladet for å få ut vanndråper fra terskelen.

Helt klart er døren laget for å gå innover. Det ser man spesielt på terskelen.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.