Holder på med innbygging av en veranda, ca 2x4,5 m, der det blir krypkjeller. Tregulv 45x220. Resten av huset har kjeller så det er bare den nye delen som får krypkjeller. Et bilde fra påstøping av muren kan illustrere hvordan det ser ut (jordhaugen skal selvfølgelig bort):
Jeg vurderer nå litt hvordan jeg skal gjøre bjelkelaget. En tanke jeg har er å sette 50 mm skåret XPS 200 på undersiden av bjelkelaget, spikret i stenderne med spikerbrikke. I tillegg til bidrag til isolasjon og beskyttelse mot kuldebroer skal platene altså bære bjelkelagsisolasjonen i form av cellulose. Jeg innser at beskyttelsen mot gjennomtramp ikke blir optimal, men er det noen ulemper med en slik løsning ellers?
Jeg har det under et av mine gulv, synes det fungerer utmerket, både som ekstra isolering og bjelkelagsisolasjon. Nå, noen år senere, ser det fortsatt ut som da det var nytt. Men om du har mye mus så er det ingenting som hindrer dem fra å lett gnage gjennom platen og bygge rede. Jeg har en musefri krypkjeller.
Jeg monterte markplate av steinull som bjelkelag. Fikk klarsignal på denne løsningen fra Isover, selv om det var litt besværlig da de må festes nedenfra. http://www.isover.se/products/isover-markskiva-38
Jeg monterte markplate av steinull som bæresperre. Fikk klarsignal på denne løsningen fra Isover, selv om det var litt kronglete da de må festes nedenfra. [lenke]
Aha, det kan jo også være et bra alternativ. Også med XPS har jeg tenkt å montere nedenfra og utnytte at platene er not og fjær, sånn at jeg kan skjøte midt i et fag. Litt kronglete å ligge på rygg, men greit å slippe å mekke med bærelisten og å tilpasse biter i et cc300-bjelkelag.
Aha, det kan jo også være et bra alternativ. Selv med XPS har jeg tenkt å montere nedenfra og utnytte at platene er not og fjær slik at jeg kan skjøte midt i et fag. Litt mas å ligge på rygg, men fint å slippe styre med bæringslister og å tilpasse biter i et cc300-bjelkelag.
Ulempen med markplater er dog vekten.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.