Tjenixen, hus fra 50-tallet, varmeisolert tak. Vil dekke undertaket. Tenker hvilken type plate? Har noen tidligere erfaring med noe lignende?

Husveggene er isolerte utenfra og avsluttet med mexitegel. Tenker reglert, isolert og kledd IKKE trengs innenfra (eller?) Hva synes dere jeg skal skru på av plater?

Vil sparkle skjøter, slipe og enten male (eller tapetsere som min jente synes ..eller vil). Få det lyst og friskt

(Bildene dere ser er urørt tilstand fra innflytting tidligere i år ..masonitt- og gipsplater skrudd hulter til bulter - kjedelig og stygt).
En dør åpnes inn til et rom med et skråtak, delvis fylt med esker og bygningsmaterialer. Det strømmer lys inn fra gangen. Loft med skråtak, isolerte vegger, gulv med tilfeldig plasserte masonitt- og gipsskivor, opplyst med taklampe. Inredning delvis synlig. Loft med skråtak, uferdig med synlige treplater og en eske på gulvet. Dempet belysning fra hjørnet. Et takloft med uregelmessig plasserte masonitt- og gipsplater, delvis synlig råspont og et trengende tregulv fra et hus fra 50-tallet. Loftrom med skråtak, synlige trebjelker og diverse esker. Vegg med isoleringsmateriale delvis synlig. Rommet ser uferdig ut.

Riv ut det gamle byggavfallet de har skrudd fast så får du bedre oversikt over hvordan underlaget ser ut, bra å passe på å inspisere før du bygger igjen helt og holdent for den delen. Hadde satt glespanel og rettet opp alt, deretter skrudd gips. Gjorde akkurat det samme i vår :)

• Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
A Sorku skrev:
Riv ut ..satt glespanel och riktet opp alt, deretter skrudd gips. Gjorde akkurat det samme i vår :)
Nice Takk for tipset Sorku - så jeg forstår at panelen skulle være der for å fortsatt ha litt luft mellom spont og gips - høres logisk ut. Men tenker nesten hvorfor ikke kjøre på med gips direkte på? hm

Vet du om det finnes dampsperre bak panelen? Det ville vært kjedelig å punktere den med hver eneste gipsskrue.

Forstår - ligger en svart matte bak sponten som det renner ut noe isoleringsmateriale fra - jeg synes det virker å være spån. Så hele taket er varmeisolert på den måten. Innsiden av et tak med trepanel og gipstak, viser overgang mellom vegg og tak i et rom.
på bildet viser jeg taket innenfra og del av den skrå veggen i rommet. Det er ingen merkbar nivåforskjell/tykkelse som man kan observere ved følelse.

Jeg tror man i rommet har satt opp gips direkte på takhellingen/spontbordene i rommet.

Kom på at kattvindsgarderobene i et annet rom ble fikset ...en gang de siste 70 årene. Føles like tykt som underlaget under tapetet i rommet kan sies og synes.

Ingen problem å rive litt i en av de garderobene (må må uansett friskes opp) og se hva som har blitt skrudd inn i råsponten. Kan bli bra referanse.
To døråpninger til loftsoppbevaring med synlig råspont; en tom, den andre full med ruller av isolasjon og diverse elementer. Døråpning til et gammelt skap med mønstret tapet inni, muligens fra en tidligere renovering. Klar for oppgradering eller inspeksjon av konstruksjon.

Svart matte, det høres ut som vindpapp. Kjøp litt kortere gipsskruer, type 25mm, så burde det ikke være noen problemer.

• Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.