Jeg holder på å bygge en terrasse og har kommet over et parti nye bjelker, som imidlertid ikke er impregnert.

Funderinger:
- Hvordan skal jeg håndtere disse for lengst mulig levetid?
- Trenger jeg å male eller olje dem eller begge deler?

Du kan jo ikke bruke dem for å bygge stommen til terrassen. Det samles for mye stående vann for at de skal holde. Til levegger eller gjerder fungerer de derimot utmerket hvis du maler dem med fasadefarge.

Janus82 Janus82 skrev:
Du kan jo ikke bruke dem til å bygge rammen til terrassen. Det samles for mye stående vann til at de skal holde. Til vindskjerm eller gjerde fungerer de imidlertid utmerket om du maler dem med fasademaling.
Kommer an på valg av fasademaling. F.eks. akrylatmaling skal ikke brukes rundt på trevirke.

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jeg holder på å bygge en terrasse og har kommet over et parti nye bjelker, som dog ikke er impregnert.

Betraktninger:
- Hvordan skal jeg håndtere disse for så lang levetid som mulig?
- Trenger jeg å male eller olje dem eller begge deler?
Til en markforlagt terrasse i mørkt leie er de ikke egnet, men om du skal bygge en litt høyere og luftigere konstruksjon i lyst leie kan det mange ganger gå nesten like bra som impregnert. Sørg for å olje inn endetre med noen impregneringsolje eller lignende og sørg for å kanskje støpe litt høyere pilarer. Farge forlenger ikke levetiden, men snarere motsatt.

Hei
Legg tjærepapp på bjelker og gulvbjelker så holder det seg tørt.
/W

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.