Hei på dere,
Nå vet jeg ikke helt om jeg har rett sted og spørre etter, men håper i alle fall at noen erfaren kan svare på dette,
Jeg har kjøpt en betongblander 165L og lurer på hvor mange betong sekker 25KG den rommer? samt om blandetiden er 10 min eller mer?
Veldig stor takk for hjelpen.
MVH

Typ 12 liter per sekk. Men jeg ville ikke fylt den helt, da blir den ganske ustø.

Sent from my A500 using Byggahus

• Liker
Maxpayne
  • Laddar…
5 sekk omtrent.

• Liker
Maxpayne
  • Laddar…
I min 130 liter blir det perfekt med 20 kg sement.

• Liker
Maxpayne
  • Laddar…
Litt mindre enn halvparten av trommelens volum pleier å være bra. I ditt tilfelle kanskje 5-6 stk 25-kg sekker.

Hvis du ikke har kjørt betongblander før og det er en rimeligere modell, så tenk på å aldri starte maskinen med full trommel hvis du har slått den av. Du risikerer da at kondensatoren går i stykker siden de rimeligere modellene ikke klarer å starte en full trommel fordi de ikke har nok dreiemoment.

• Liker
FiWi og 1 annen
  • Laddar…
Takk til dere alle som svarte på mitt spørsmål men men, når jeg leser i instruksjonsboken så står det følgende:
Trommelvolum i Liter 165
Arbeidsvolum i Liter 100 til 130
så hva mener de med arbeidsvolumet?
Takk skal dere ha

Kjør i gang blanderen, ha i grus og sand, tilsett vann. Prøv deg frem uten å ha i sement, du vil merke når det renner over. Da har du funnet den øvre grensen for arbeidsvolumet.
Tombolen skal lene når blandingen kjøres.
Vær nøye med å rengjøre blanderen både utvendig og innvendig etter avsluttet arbeidsøkt, så vil du ha glede av den i mange år.

• Liker
Maxpayne
  • Laddar…
Takk men jeg har ingen sand eller grus har bestilt grovbetong ferdigblandet.
Vil sjekke hvor mye tid (eller hvor mange blandinger i tombolaen) det kommer til å ta for støping til et rom på 6 kvm med 10cm tykk plate.
Takk for hjelpen

• Liker
hahel
  • Laddar…
Regn med at du kan blande 60-80 liter.

Det du blander skal ha ordentlig med plass til å bevege seg i blanderen så skal man lage betong så kan man ikke laste i så mye.

• Liker
Maxpayne
  • Laddar…
Maxpayne skrev:
Trumvolum i Liter 165
Arbeidsvolum i Liter 100 til 130
Nå kan jeg ingenting om betong, men trumvolumet må være hvor mye trommelen rommer hvis du fyller den proppfull. Men slik kan man jo ikke jobbe.

Arbeidsvolum er vel hvor mye du skal ha i den når du blander.

• Liker
Maxpayne
  • Laddar…
Betyr dette at det er feil i instruksjonsboken?
Forresten blanderen kjøpt på Jula en polsktillverkad.
Jeg får rett og slett vente til min betong er hjemme, deretter prøve og se hvor mye den tar
Takk for alle svar
MVH

Jeg har også en julablandare - den største modellen. Husker ikke hvor mange liter den er på men jeg reagerte også over at den hadde liten kapasitet. Jeg blander ikke mer enn et par tre sekker om gangen før motoren begynner å lukte plast.

Det går ikke å sammenligne de der mot originalen, men den var billig...

• Liker
Molehill
  • Laddar…
Ja den er den største modellen de har, den også billigere nå jeg passet på og kjøpte den i går for 2690 Kr mens de har salg fant ingen brukt da kjøpte denne den er jo kjempe stor
MVH

var nødt til å sjekke hva det var jeg hadde.

en 130 liters var det og i den er det maks 60 liter om man skal få bra omrøring

• Liker
Maxpayne
  • Laddar…
Om du bare skulle blande til et rom og ikke ha noe annet, så hadde jeg helt klart leid en brocka (tombola) i stedet.
Returner Jula-blanderen og lei en ordentlig! :)

Når det gjelder volumet, så merker du hvor mye du kan blande. I en 130l ville jeg tippe 60-80 liter effektivt. Arbeidsvolum er nok hva den kan holde, ikke hva den kan blande. (når du har blandet ferdig, kan du heve den og la den snurre akkurat som en betongbil for at massen ikke skal stå stille og brenne)

/Thomas

• Liker
Adamnolsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.