Har nok en lik Jula blander hjemme og vil huske at mer enn 4 sekker og 4 skuffer grus er det ikke snakk om. Dessuten skal du orke å tippe den rakkeren med godt resultat.
(Fylte en mur med betong og armering for å fungere som støttemur med jordtrykk)

6 kvm med 10cm plate blir jo enkelt 600 liter.
Nå tror jeg at 100 liter i den tombolaen er i overkant - En sekk er cirka 12 liter, hvilket innebærer 50 sekker betong, så regn med i hvert fall ~15 kjøringer i tombolaen.

Med 12 liter per sekk så skulle den svelge 8 hvis den klarer 100 liter, og det tror jeg er en umulighet.
8 sekker på 25kg hver blir dessuten 200 kilo betong + vann. Å tippe det blir nok spennende...

(Dessuten synes jeg ikke at den blander godt i oppreist stilling, det funker best i viss helling, mao mindre volum i blanderen)
 
Sist redigert:
  • Liker
Maxpayne
  • Laddar…
mats_o skrev:
var tvungen att sjekke hva det var jeg hadde.

en 130 liters var det og i den er det max 60 liter om man skal få bra omrøring
Takk, da bør jeg kunne kjøre minst 80 liter på min som er 165L.
MVH
 
Takk til dere alle,
Jeg kommer etter hvert til å grave ut hele kjelleren, men tenkte å begynne med det lille rommet som er 6 kvm for å se hvordan det fungerer, derfor kjøpte jeg en betongblander med 2 års garanti. Skjer det noe med den, så skulle jeg få en ny i stedet.
Jeg sjekket med Skanska hva en betongbil ville koste, og da fikk jeg høre at jeg må leie en betongpumpe som ville koste ganske mye, samt vi har mange møbler og saker i kjelleren, så på den måten er en betongblander et godt alternativ.
MVH
 
  • Liker
Gåsbacken
  • Laddar…
Min juleblander klarer bare en halv sekk sement om gangen, noe som er lite. Ellers blander den ikke bra. Ville nok ikke begitt meg ut på en større jobb som å støpe et gulv med egen blander annet enn i nødstilfelle. Betongbil sparer mye arbeid og gir antagelig et jevnere og bedre resultat. OK, 6 kvm er ikke noe større jobb så da er det nok ikke verdt det med bil.
 
  • Liker
Maxpayne
  • Laddar…
Nå vil gjerne ha litt erfaring om støpeteknikk. Jeg har gjort det før tre ganger (6, 2 og siste var det 10 kvm), men fikk ikke videre finish på betongen. Har sjekket litt og så dette verktøyet. http://www.blocket.se/dalarna/Betongsloda__sloda__handsloda_25967809.htm


Hvordan gjorde dere for å få så bra resultat som mulig? På betongen kommer ingen matte eller fliser, det er parkettgulv som skal på den senere. MVH
 
Sist redigert:
Få det jevnt, og deretter flytsparkler du.
 
Stefan N skrev:
Få det hyfsat jevnt så flytsparkler du.
Vil veldig gjerne unngå flytsparkel for å spare tid og penger, heller bruke mer tid ved støpetilfelle, men hvordan får man en okay (ikke perfekt) men akseptabel jevn betongplate? det er det som er interessant å vite.
MVH
 
Sist redigert:
600 liter med en tombola er ikke vanskelig, men heller ikke så morsomt....;)......sørg for å være minst 2 stk slik at man alltid har noen som blander....
Lykke til og ikke glem å ta bilder hele tiden....:D
 
  • Liker
Maxpayne
  • Laddar…
Takk tips angående bra finish?
 
Du "stålar" for hånd....sikkert noen grovis her som kan forklare :)
 
  • Liker
Maxpayne
  • Laddar…
Har nettopp støpt en finsats på en del av garasjegulvet mitt som skal bli lager. Brukte en Jula mikser, og det ble tre sekker finbetong i mikseren per blanding. Mer får ikke plass hvis man skal få god blanding. Brukte 30 sekker på ca. 9 kvm. Det tok to timer, ikke medregnet tiden for å legge dragerbaner. Så å støpe på mindre områder er jo ikke noe stort problem (har gjort det flere ganger før). Jeg tror alle greier det hvis de ikke er helt klønete. Viktig å ha gode dragerbaner med mye støtte under og å dra av overflaten flere ganger til det ikke blir noe foran planken. Deretter en større murskje for å rette kanter, holde en passende mengde foran planken så det ikke blir for tungt og litt generell kladding/pussing. For å få litt fart på støpingen gjorde jeg det slik at jeg fylte mikseren med tre sekker, startet mikseren. På med så mye vann at det blander seg godt, la mikseren gå mens du tar trillebåren med betongen du nettopp tømte og kjører den til støpeplassen og legger ut, drar av så langt den rekker. Tilbake til mikseren, juster vannmengden på den blandingen som går i mikseren, la den blande inn ev. nytt vann. Tøm i trillebåren. I med tre nye sekker, på med passe vann, ta trillebåren osv. Så løper det på og det blir ingen ventetider i det hele tatt, og støpingen er fikset fortere enn man aner. Det blir lettere hvis man er to, men jeg kjørte alene.
 
  • Liker
Kalinikus og 1 annen
  • Laddar…
Hei REMS og takk for et kjempe bra svar.
min tombola er 165 hvor stor er din? i mitt tilfelle så skal jeg støpe 10cm tykk plate, dette innebærer at ganske mange sekker en pall og litt til hjelp kommer jeg ha ellers blir det litt slitsomt synes jeg.
mvh
 
Målte litt og det ser ut til å være 130 liters varianten jeg brukte. Du kan kanskje få plass til 4 sekker da kanskje? Det er lett å bli fristet til å ha i for mye vann for å få en smidigere mørtel, men da blir det ikke en bra mørtel. Man skal bruke så lite vann som mulig innen rimelige grenser. Man må jo fortsatt kunne håndtere mørtelen og kunne dra den ut med brettet. En sekk med Finjas betong Fin/Grov gir 13 liter ferdig betong og skal blandes med ca 3 liter vann.
 
10 cm plate høres litt unødvendig tykk ut. Var med og støpte gulvet i en maskinhall og der var det 8 cm tykt gulv. Og der kjører de inn maskiner på titalls tonn. Så en plate på 6-8 cm bør være nok uten noen problemer i det hele tatt. Så 6 cm tykkelse gir 60 liter per kvm og 360 liter totalt. Dvs med 13 liter per sekk rundt 30 sekker med litt margin.
 
parkway skrev:
10 cm plate høres litt unødvendig tykk ut. Var med og støpte gulvet i en maskinhall og der var det 8 cm tykt gulv. Og der kjører de inn maskiner på titalls tonn. Så en plate på 6-8 cm burde holde uten noen problemer. Så 6 cm tykkelse gir 60 liter per kvm og 360 liter totalt. Dvs med 13 liter per sekk rundt 30 sekker med litt margin.
Dagens plate er bare 6 dessuten uarmert, men hvorfor valgte jeg tallet 10, det er fordi jeg har lest i mange tråder her på byggahuset.s at det er anbefalt 10cm. MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.