Hei
Vårens første prosjekt er å reparere de sakte råtnende delene av vårt fine gamle drivhus som dessverre er malt med en eller annen plastmaling av tidligere eieren. Flere og flere ruter faller ut og treverket er stedvis råttent allerede. Se bilde.
Et gammelt drivhus om vinteren med snø rundt, der enkelte vindusruter mangler og treverket ser værbitt ut.
Nåvel, jeg vil gjerne bygge så det holder i alle fall resten av min levetid så jeg vil forsøke å få tak i fin, tettvokst furu. Trenger rundt regnet 20 lpm høvlet 50x50mm som så skal freses og sammenføyes (noe som blir gøy og utfordrende!), men hvor finner man dette. De lokale byggevarehusene her sør for Stockholm selger jo planhøvlet virke i (nesten passende dimensjon), men av alt annet enn tettvokst og dessuten bananlignende kvalitet. Altså, det er jo ikke snakk om noe møbel som skal bygges men jeg vil at det skal bli bra og vedlikeholdbart i alle fall 50-100 år fremover.

I mangel på tilgang til "lokale småsager" som mange ganger blir anbefalt her på Byggahus så har jeg derfor tittet litt rundt på nettet og fant da det som benevnes som scantling, furu av høyeste kvalitet, se her. Har mottatt et kostnadsforslag som inkluderer høvling og transport og er da en god bit utenfor mitt tenkte budsjett. Kanskje ikke så rart egentlig for jeg innbiller meg at dette er omtrent så fint virke som det går an å få tak i i dag og rimelig overkill for dette formålet, men jeg blir fristet likevel. Men, før jeg slår til tenkte jeg spørre dette eminente forumet om det finnes alternative forslag. Alle tanker og tips mottas med takk!

Takk!
//Gustaf

Om du i stedet ser etter tettvokst furubord i 2 eller 2,5 tommers tykkelse og selv spalter og høvler fram de emnene du trenger, tror jeg det kan bli litt lettere enn å finne 50*50 høvlet i ønsket kvalitet.

Takk for forslaget! Det hadde jo naturligvis vært det enkleste om jeg bare hadde hatt rett- og planhøvel, noe jeg dessverre ikke har. Og jeg har ikke plass til det heller.

fatsug fatsug skrev:
Takk for forslaget! Det hadde jo naturligvis vært det enkleste om jeg bare hadde hatt rett- og planhøvel, noe jeg dessverre ikke har. Og jeg har ikke plass til det heller.
Du får håndhøvle

• Haha
fatsug
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du får handhyvla
Det er jo naturligvis en vei, men jeg tror dessverre at terskelen er for høy til at det skal være en rimelig fremgangsmåte. Har to jobber og tre små barn og har verken høvlet (for hånd) siden sløyden i mellomtrinnet eller eier noen høvler. Må nok kjøpe meg ut av problemet dessverre. Formålet med mitt spørsmål var å se om det fantes andre forslag enn det kostbare jeg har klart å grave fram og burde vel beskrevet mine begrensninger litt tydeligere.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du får håndhøvle
Ler du, men tettvokst høvlet kjernefuru i den ønskede dimensjonen er nok ganske vanskelig å finne. Sjekk på Marketplace eller Blocket om du ikke har noen personlig kontakt med en passende småskjærer, kanskje finner du furubord av tilstrekkelig kvalitet som du selv kan bearbeide.

fatsug fatsug skrev:
Det er jo naturligvis en vei, men jeg tror dessverre at terskelen er for høy for at det skal være en rimelig fremgangsmåte. Har to jobber og tre små barn og har verken høvlet (for hånd) siden sløyden på mellomtrinnet eller eier noen høvler. Må nok kjøpe meg ut av problemet dessverre. Formålet med mitt spørsmål var å se om det fantes andre forslag enn det kostbare jeg har klart å grave frem og burde vel beskrevet mine begrensninger litt tydeligere.
Da får du kanskje justere dimensjonskravet til hva som finnes å kjøpe i handelen.

F fribygg skrev:
Le du, men tettvokst høvlet kjernefuru i den ønskede dimensjonen er nok ganske vanskelig å finne. Sjekk på Marketplace eller Blocket om du ikke har noen personlig kontakt med en passende småsager, kanskje finner du furubord av tilstrekkelig kvalitet som du selv kan bearbeide.
Sorry, ikke meningen å le på en arrogant måte. Men å håndhøvle såpass mye trevirke er helt urealistisk for meg. Jeg setter pris på hjelpen din! Min første tanke var å bygge med de dimensjonene som finnes i handelen, men jeg finner i prinsippet ingenting grovere enn 34x34 (i hvert fall ikke nær der jeg bor) og det blir nok for spinkelt (og er dessuten alt annet enn rett og tettvokst).

Ettersom du ikke har mulighet til å høvle selv er det nok enklest å forsøke å finne et lite snekkeri som kan høvle for deg, 20lpm er jo ikke så mye. Pondus har jeg handlet fra for lenge siden, men det finnes jo flere.

N Nybyggarn skrev:
Ettersom du ikke har mulighet til å høvle selv er det nok enklest å prøve å finne et lite snekkerverksted som kan høvle for deg, 20lpm er jo ikke veldig mye.
Pondus har jeg handlet fra for lenge siden, men det finnes jo flere.
Topp, takk for tipset! Jeg har sendt dem en e-post med forespørsel.
//Gustaf

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.