Y
Jag ska byta det mesta på min veranda, såsom pelare och bygga nya räcken, nya överliggare.
Allt ska antagligen målas.

Jag läste någonstans att tryckta pelare är svagare och om man ska måla så är det ingen mening med tryckt virke.

Fast vad säger ni, hade ni byggt ALLT med tryckt virke?

Jag har nya limträpelare som inte är behandlade och funderar om det är dumsnålt att använda dessa istället för köpa nya som är tryckta. Det är pelarna som ruttnat mest trotsallt. Fast dessa obehandlade har högre klassning än impregnerade (GL30H vs GL28H). Färgbutiken tyckte tryckt även fast man ska måla. Fast jag vill inte att verandas tak rasar pga veka pelare. ;-)

Sist redigert:
Tryckt virke funkar alldeles utmärkt, dock måste man vara riktigt säker på att det är torrt innan man börjar måla. Tryckt virke kan ju vara riktigt blött.

• Liker
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen
N Nissegandhi skrev:
Tryckt virke funkar alldeles utmärkt, dock måste man vara riktigt säker på att det är torrt innan man börjar måla. Tryckt virke kan ju vara riktigt blött.
Ja man kan inte räkna med att man kan måla tryckt virke första sommaren.

• Liker
Festlund og 1 annen
  • Laddar…
Kolla på din gamla konstruktion VAR det har ruttnat. Ofta är det ändträ, eller springor där skräp och fukt ansamlas. Jag brukar alltid placera ändträ i en bytta med grundolja över natten innan jag monterar ihop och målar, så det får suga in ordentligt.

• Liker
Yrrol og 1 annen
  • Laddar…
S
Jag gjorde om räcke med nya stolpar till min altan för ca 2 år sen med vanligt virke som målades. Ägaren innan mig hade gjort gamla räcket i tryckt som målades och den färgen flagnade överallt. Förmodligen för att dom inte vänta tillräckligt länge... Har förövrigt 2 stolpar till balkongen i vanligt målat trä som stått sen mitten av 90-talet, dom står så dom kan torka ut om det skulle vara så att dom blir blöta i änden på hösten & vintern.

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Vanligt virke som grundas ordentligt (ffa i ändträ) med rå kallpressad linolja som får suga in och oxidera. Det kan sedan målas med utomhus/fasad - linoljefärg.
Fördelen är att det inte behöver skrapas vid bättrings-målning (annat än om det spricker/flagnar någon stans) utan kan borstas/tvättas vid behov. Och det går också att bättra på med linolja för träskydd genom färgen (för linoljefärg släpper in molekylerna från rå linolja - de passerar, men inte fukt).
Så det kan vara ett i längden arbetsbesparande alternativ, jag har bara 35 års erfarenhet av att det fungerar utomhus.
Några tryckta bräder (plana överliggare på räcke) har jag fått måla om ca 4 ggr under den tiden, trots linoljefärg. Men det är ju också en aningen slätare yta på trallvirke än vanligt hyvlat i många fall, flagnar lite mer markant hos mig än obehandlat som ju förstås också kan behöva bättras beroende på ålder och slitage.
Båda materialen fungerar.

B b8q skrev:
Kolla på din gamla konstruktion VAR det har ruttnat. Ofta är det ändträ, eller springor där skräp och fukt ansamlas. Jag brukar alltid placera ändträ i en bytta med grundolja över natten innan jag monterar ihop och målar, så det får suga in ordentligt.
Ska man måla med terasslasyr eller kisel som träskydd t.ex. ” Träskydd One Step Kisel”.

Gissar att färghandlare har ännu fler förslag än ovan.

Y
Färgbutiken tycker oftast "fönsterfärg" när det är heltäckande målningar, dvs oljefärg som spricker om det har gått in fukt. Fast hans personliga råd var att tvätta och klarolja på tryckt virke. Och avrådde mig tjärfärg/olja för då var jag tcungen att hålla mig till det då det inte går att måla över med annat.

Min undrar till er var mer om jag vore en dumbom om jag använder mina nya obehandlade limträpelare istället för köpa andra som är tryckta. ;)

Fönsterfärg används väl s a s på utsidan. Och då är det väl torrt virke. Heltätt mot fuktvandring.

Ev fukt måste kunna ta sig ut ur virket. På sidorna av fönsterramarna t ex, inte isidan, använde jag bara grundfärg. Täckmålade efter flera år.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.