Hei alle glade, har et spørsmål angående å legge vinylgulv. Vi har begynt å rive ut vår overetasje for litt renovering (vårt første hus), vi har kjøpt vinylgulv og prøvd å legge det på rupanelet for å se hvordan det oppfører seg, og som mange allerede har funnet ut, så er ikke rupanelet veldig jevnt. Hva skal man legge under for å få det plant? Det er ikke veldig mange ujevnheter, det er noen steder hvor det er ca. 5-8mm luft under hvis man legger noe som er rett oppå. Holder det å legge ut 6mm MDF for å få det bra, eller vil det gi etter også?
Takk for så mange tips som mulig. Mvh Alex
Takk for så mange tips som mulig. Mvh Alex
Ja bæreevne finnes, undertaket svikter ikke. Da kanskje det er bedre å gå for 12mm i stedet
Jasså, får man det så plant med å bare slipe de?
Kommer jo an på hvor ujevnt det er?
Jeg antar at det er bordene som har kuvet seg?
Hvis man leier en slipemaskin og bruker 16- eller 32-korns papir, vil jeg si at du får fjernet alt, men du må også ha en kant−slipemaskin.
Mener du vinylplank, altså klikkgulv i vinyl?
Det er en risiko for at du kan se skjøtene mellom bordene etter noen års bruk hvis du legger direkte på slipt gulv.
Hvis du mener vinylgulv som i teppe, er det nok best å legge enten et spontant ROT-gulv 12mm eller så legger man 12mm vegg sponplater som limes kant i kant og skrues litt tettere enn instruksjonene, det fungerer, men man kan måtte slipe kantene litt mer enn med spontgulv.
Jeg antar at det er bordene som har kuvet seg?
Hvis man leier en slipemaskin og bruker 16- eller 32-korns papir, vil jeg si at du får fjernet alt, men du må også ha en kant−slipemaskin.
Mener du vinylplank, altså klikkgulv i vinyl?
Det er en risiko for at du kan se skjøtene mellom bordene etter noen års bruk hvis du legger direkte på slipt gulv.
Hvis du mener vinylgulv som i teppe, er det nok best å legge enten et spontant ROT-gulv 12mm eller så legger man 12mm vegg sponplater som limes kant i kant og skrues litt tettere enn instruksjonene, det fungerer, men man kan måtte slipe kantene litt mer enn med spontgulv.
Det er plankene som har kuvet seg, så det er jo endå noen mm, kan ta et bilde i morgen så kanskje det er lettere å gi tips. Ja det er klikkgulv, men om det endå finnes en risiko for at skjøtene kan synes etter noen år er det ikke bedre å legge et spongulv så det blir plant innan gulvet? Eller kan skjøtene komme fram endå?
Klikk her for å svare