Jeg bor i en sokkelbolig fra midten av 70-tallet. I et av hjørnene av et lagerrom i underetasjen som nesten helt ligger under jorden har jeg tenkt å bygge et vinlager. (Vinkjeller høres så stort og pompøst ut da gulvarealet bare er 140 x 200 cm). Ytterveggen er av Lecablokk (eller lignende) og innerveggene er enkelgips på trestender. På gulvet ligger fliser direkte på betongplate.

Tanken med stedet var å utnytte den relativt stabile temperaturen og kjøligheten som finnes der. Foreløpig skal jeg prøve å klare meg uten kjøleaggregat, men hvis sommertemperaturen likevel blir for høy, skal rommet være forberedt for et aggregat.

Nå lurer jeg på noen ting. Ved kontakt med leverandør av kjøleaggregat mente han at man bør bygge et rom inni rommet for å forhindre kondens. Det vil jeg ikke gjøre, for da mister jeg den kjølende effekten fra ytterveggene og dermed må jeg kjøpe et kjøleaggregat. Kan jeg bare sette opp to vegger og bruke de eksisterende innerveggene, eller trenger jeg en form for tettsjikt? Eller skal jeg rett og slett fjerne den eksisterende innerveggen og pusse Lecablokkene. Er det noe annet jeg bør tenke på?

Jeg har et vinlager (jeg kaller lageret for vinkjeller) med ganske like mål som du. Yttervegger er av Dorothermblock som jeg har kledd med trepanel. Om sommeren blir det litt for varmt i rommet, ca 16-17 grader. Den største synderen der er nok døren som trenger isolasjon og tetting. Den vil bli utbedret til vinteren. Er ikke det tilstrekkelig så får det bli et kjøleaggregat, men jeg håper å klare meg uten.

I ditt tilfelle ville jeg fjernet gipsplaten og erstattet den med en trepanel eller kanskje enda bedre med puss.

I vegger som grenser mot varme rom skal det være fuktsperre, obs!!!!! på den varme siden.
Her finnes det byggeanvisning for kjølerom http://www.rotrading.se/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.