Skal bygge nytt og tenkte passe på å innlemme en gammel drøm om en vinkjeller.

Det er et terrenghus, og vi planlegger å ha vinkjelleren på terrengplanet. Den bakre veggen vil være en lecavegg.
Vi kommer til å ha vannbåren gulvvarme, og slik jeg forstår det, bør man helst ikke legge gulvvarme i vinkjelleren. Kommer da til å legge isopor/isolasjon i betonggulvet mellom de tilstøtende rommene for å forhindre kulde i å trenge gjennom fra vinkjelleren og varme i å trenge inn i vinkjelleren. Noen som vet hvor tykk isolasjonen bør være?

Isolasjon vil også legges i veggene. Noen som vet hva tykkelsen bør være her også?

Vi kommer til å ha bergvarme. Lurer på om det går an å utnytte det på noen måte?

Takk for all hjelp jeg kan få!

Om jeg forstår deg riktig vil vinkjelleren ligge i underetasjens indre del. Hvis du isolerer de omkringliggende veggene og gulvet (og døren) som om de var yttervegger og avstår fra varmekilde i vinkjelleren, vil nok resultatet bli noenlunde greit. Temperaturen vil variere med årstiden, men fortsatt være ganske sval. Det store problemet med vinkjellere er at de krever karakter...

Bowser
Du kan jo legge en gulvvarmeslynge i rommet men ha den avstengt.
Det kanskje ikke kommer til å være vinkjeller for alltid, og da blir det jo ikke noe ekstraarbeid med å få i gang varmen.
Bare en tanke.

Isoler som Justus sier, ligger bergvarmepumpen i tilstøtende rom hadde jeg dratt en delstrøm av brine fra pumpen gjennom en separat radiator/kjølebaffel for å ha mulighet til å kjøle om det skulle bli for varmt. Riktignok ville dette kjøletilskuddet fungere best på vinterhalvåret men har dere varmt i etasjen også om vinteren, så...

En ting til som ble tatt opp tidligere, å lage en fin vinkjeller er vanskelig, å lage en lurvete er lett. Og har du ikke vin å fylle med så ville jeg ikke gjort det i det hele tatt. =)

Takk for deres svar.

Vanskelig å fylle en vinkjeller før man har en ;) Men tro meg, den kommer bli fylt opp ganske raskt.

Så ingen isolasjon i gulvet mellom de varme delene og vinrommet?

Er litt fristet til å ha glassdører inn til rommet. Blir betydelig dyrere visstnok. Kunne man ha brukt vanlige terrassedører tror dere?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.