Skal bygge nytt og tenkte passe på å innlemme en gammel drøm om en vinkjeller.
Det er et terrenghus, og vi planlegger å ha vinkjelleren på terrengplanet. Den bakre veggen vil være en lecavegg.
Vi kommer til å ha vannbåren gulvvarme, og slik jeg forstår det, bør man helst ikke legge gulvvarme i vinkjelleren. Kommer da til å legge isopor/isolasjon i betonggulvet mellom de tilstøtende rommene for å forhindre kulde i å trenge gjennom fra vinkjelleren og varme i å trenge inn i vinkjelleren. Noen som vet hvor tykk isolasjonen bør være?
Isolasjon vil også legges i veggene. Noen som vet hva tykkelsen bør være her også?
Vi kommer til å ha bergvarme. Lurer på om det går an å utnytte det på noen måte?
Takk for all hjelp jeg kan få!
Det er et terrenghus, og vi planlegger å ha vinkjelleren på terrengplanet. Den bakre veggen vil være en lecavegg.
Vi kommer til å ha vannbåren gulvvarme, og slik jeg forstår det, bør man helst ikke legge gulvvarme i vinkjelleren. Kommer da til å legge isopor/isolasjon i betonggulvet mellom de tilstøtende rommene for å forhindre kulde i å trenge gjennom fra vinkjelleren og varme i å trenge inn i vinkjelleren. Noen som vet hvor tykk isolasjonen bør være?
Isolasjon vil også legges i veggene. Noen som vet hva tykkelsen bør være her også?
Vi kommer til å ha bergvarme. Lurer på om det går an å utnytte det på noen måte?
Takk for all hjelp jeg kan få!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om jeg forstår deg riktig vil vinkjelleren ligge i underetasjens indre del. Hvis du isolerer de omkringliggende veggene og gulvet (og døren) som om de var yttervegger og avstår fra varmekilde i vinkjelleren, vil nok resultatet bli noenlunde greit. Temperaturen vil variere med årstiden, men fortsatt være ganske sval. Det store problemet med vinkjellere er at de krever karakter...
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 innlegg
Isoler som Justus sier, ligger bergvarmepumpen i tilstøtende rom hadde jeg dratt en delstrøm av brine fra pumpen gjennom en separat radiator/kjølebaffel for å ha mulighet til å kjøle om det skulle bli for varmt. Riktignok ville dette kjøletilskuddet fungere best på vinterhalvåret men har dere varmt i etasjen også om vinteren, så...
En ting til som ble tatt opp tidligere, å lage en fin vinkjeller er vanskelig, å lage en lurvete er lett. Og har du ikke vin å fylle med så ville jeg ikke gjort det i det hele tatt. =)
En ting til som ble tatt opp tidligere, å lage en fin vinkjeller er vanskelig, å lage en lurvete er lett. Og har du ikke vin å fylle med så ville jeg ikke gjort det i det hele tatt. =)
Takk for deres svar.
Vanskelig å fylle en vinkjeller før man har en
Men tro meg, den kommer bli fylt opp ganske raskt.
Så ingen isolasjon i gulvet mellom de varme delene og vinrommet?
Er litt fristet til å ha glassdører inn til rommet. Blir betydelig dyrere visstnok. Kunne man ha brukt vanlige terrassedører tror dere?
Vanskelig å fylle en vinkjeller før man har en
Så ingen isolasjon i gulvet mellom de varme delene og vinrommet?
Er litt fristet til å ha glassdører inn til rommet. Blir betydelig dyrere visstnok. Kunne man ha brukt vanlige terrassedører tror dere?
Klikk her for å svare