S
Ignorer vinkelbeslagene. Gjør som vanlig i stedet. Ta en håndoverfres og fres spor i plantrinnene for opptrinnene. Eventuelt må du frese et fals på opptrinnet slik at det passer i sporet. Skru opptrinnene i det nedre plantrinnet og legg silikon i sporet for å hindre knirk. Jeg ville skru overfra med 6 mm skruer av passende lengde og plugge hullet. Begynn med å forsenke hullet med kvistbor (heter det på svensk) slik at det blir pene kanter. Plugger kan du bestille fra snekkeren som laget vangeemne om du ikke vil bore egne. Sørg for å lage plantrinnene av limtre med stående årringer så de ikke kuver seg.

Overflatebehandle før du skrur sammen alt, så blir det litt enklere...

Kona vil ha trappetrinn uten limfuge, noe som øker risikoen for kuving og sprekker betydelig. Som kanskje fremgår av bildet, er stilen på huset ganske rustikk, så sprekker blir en del av sjarmen.

Kuving er verre. Planen der er å ta møbeltørt 50 mm virke (270 mm bredde) og høvle det ned til plane trinn med 30 mm tykkelse. Forhåpningen er at det deretter forblir plant.

Skruing ovenfra og plugging var min opprinnelige plan, men så ble jeg bekymret for at det ikke ville være nok, altså at skruene etter hvert spiser seg ned i trinnene. Hva tror dere som har erfaring?

Silikon var et bra tips! Det skal jeg absolutt bruke i stedet for lim.

Overflatebehandling blir det kanskje ingen av, muligens toner vi ned trinnene litt. Konas avdeling.

S
Dere gjør det ikke helt lett for dere selv. :P
Trappen skal jo stå der en stund...

Jeg vil tro at du er henvist til å lage noe spesialbeslag da, som du nevnte i første innlegg. Om du bruker 5 mm skrue, sørg for at hullene er noe i stil med minst 8 for at det skal kunne bevege seg. Og bruk kuletopp med flat underside. Men stål ville jeg tatt, dels fordi det uansett ikke vil synes (i garderoben...) og at det burde ikke være vanskelig å finne en passelig kraftig profil hos en metallverksted eller grossist. En trelist blir nok ikke stiv nok.
Å skru ovenfra er bedre etter min mening. Hvis du gjør som ovenfor, kan skruen bare dra i 25mm, men om du skrur ovenfra kan du bruke betydelig lengre skrue.
Jeg er vant med Cutters, og de drar godt og med torx-hode. 6x80 eller noe.

Skal du høvle ned furubord til 30mm, kjøp 38 mm. Har du tilgang til rikt- og planhøvel? Om du høvler bort 20 mm så, foruten alt unødvendig svinn, vil det slå seg. Sporer du undersiden, blir risikoen for kuving også mindre.

Mistenker ganske sterkt at selv knirket vil bli en del av sjarmen...
Fordelen med din konstruksjon er at du vil kunne løsne på plan- og setteskritt og gjøre om det om det knirker for mye.

Senterplugg (treplugg) tror jeg ikke på, siden det låser bevegelsen i forhold til vangstykkene.

Takk, veldig gode synspunkter der!

Sporing er helt klart en god idé, men siden trinnene blir synlige fra siden er det nok ikke mulig av estetiske årsaker.

Produksjonen av trinnene kommer jeg til å sette bort siden jeg ikke har en høvel.

Kan man ikke avslutte sporinga noen cm inn fra kanten?
Om du f.eks. gjør sporinga selv så kan du vel tvinge fast en kloss som sagen stopper mot.

Jeg har laget maler av en masonittplate for å føre håndoverfresen i.
Man spikrer på 4 lister, 2 parallelle som bestemmer sporet som fresen skal gå i. De to andre er start og stopp.
Nå kan du føre et eksakt spor med håndoverfresen. Man ser faktisk deretter i masonitten nøyaktig hvor sporet kommer til å gå.

Jeg har bygget en trapp i henhold til samme prinsipp. Vangstykker av limtre og overliggende trinn av 30 mm eik som jeg har importert fra Polen. Trinnene har jeg limt med konstruksjonslim, ikke en skrue eller spiker i trinnene. Så langt har de ligget på plass.

Det er en "L" trapp, og de fire trinnene i svingen var en øvelse.

Det der med konstruksjonslim høres jo fristende ut.. det ble altså ingen problemer med bevegelser på grunn av varierende luftfuktighet?

• Liker
polanski
  • Laddar…
Trappetrinnene har sittet fast med lim i litt over ett år nå uten problemer. I et fritidshus med litt varierende temperatur, 15 C og oppover. (på Gotland)

Min tanke var at hvis det ikke fungerer, får jeg krype inn under trappetrinnene og skru dem fast på en eller annen måte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.