Holder på å bygge en trapp og trenger forslag til passende beslag og skruer for å sette sammen trinnene med vangene og opptrinn med trinn.

Planen er altså å skru trinnene nedenfra med et 90-graders beslag mot vangene og feste sammen opptrinn og trinn på samme måte. (Trinnene ligger altså på vangene, de er ikke innfelt.)

I verste fall kan jeg lage beslagene av vinkelprofiler i aluminium, men det hadde vært fint med noe ferdig.

Når det gjelder skruene, så hadde ankarskruer vært ideelle, men de er litt lange. Finnes det noe passende når materialet ligger på 20-40 mm?

Eh...du mener ikke vanlige vinkeljern rett og slett? Alternativt møbelvinkler... går bra å feste vinkeljern med vanlig treskrue med kuleformet hode, bare ta riktig lengde/dim...

Antagelig mener jeg det, har bare sett byggvinkler og de passer ikke så bra.

Når det gjelder skruen, vil jeg gjerne få en anbefaling av en skrue med skikkelig godt bitt.

Kan man ikke bare ta en bit lekter eller noe og legge trinnene på? I stedet for en masse vinkler.

Plantrinnene kan du vel skråskruve på innsiden av vangstykket, ettersom de ligger oppepå.
Og opptrinnets øvre side med møbelvinkel mot det overliggende plantrinnet, alternativt skråskru der også, avhengig av hvor mye overheng du har på plantrinnene.
Og opptrinnets nedre side skrus rett gjennom inn i plantrinnet?

Hvordan gjør man på en ekte trapp innendørs?

Kan man ikke kjøpe en Domino og frese litt spor.

MathiasS skrev:
Hvordan gjør man på en ekte trapp innendørs?
På en ekte trapp freser man inn spor i sidene av vangestykkene for trinnene. Det er litt for avansert for meg og min maskinpark.

Jeg vil helst ikke skru gjennom trinnene fra oversiden, det er dessuten risiko for at det ikke blir stivt nok om trinnene vil bøye seg.

Skråskruvning holder nok ikke heller, det er risiko for at jeg fliser opp vangestykkene.

Beslagene jeg forestiller meg er kanskje 20 cm lange, vinklet 90 grader og med flenser på ca 2-3 cm.

Legger ved et bilde av byggingen. Trinnene på bildet er midlertidige, det skal bli gotländskt kärnvirke etter hvert.

• Midlertidig trappestruktur i tre med åpne trinn, plassert ved siden av vegg og håndverksutstyr i et interiørrom.
Robuste treplugger?

angående ankarskrue så sitter de dessverre ikke noe bedre enn noen andre skruer, kjøp hvilken skrue som helst med riktig tykkelse og lengde for beslagene.

og i stedet for beslag kanskje det går an å bare skruelim en type lekt i vangestykket og legge trinnet på.

Mikael_L
4 vinkler under hvert trinn da?
Vinkelbeslag.jpg

Du vil nok ha vanskeligheter med å få en trapp fri fra knirk, i alle fall. :|

Skal vurdere å bruke lekter for trinnplatene, hvis jeg ikke finner noe passende beslag. Det blir jo billigere om ikke annet.

For opptrinnene blir det nok slik at jeg lar frese spor i disse for trinnplatene og deretter limer og skrur (etter forboring) bakfra.

Hvis noen lurer, så har jeg fått vangen bestilt på mål hos en snekkerfabrikk. Ikke noe man limer og sager til selv sånn uten videre. 5 meter lange og nøyaktighet på 0,1 mm. Det blir et garderobeskap under som stiver opp den ellers ganske delikate konstruksjonen.

Mikael_L skrev:
4 vinkler under hvert trinn da?
[bild]

Du vil nok få det vanskelig å få en trapp fri fra knirking, uansett. :|
Knirke får det absolutt ikke gjøre! Her kommer det til å limes og skrus skikkelig!

Aha, visste ikke at det var et så seriøst bygge. Trodde det var noen utendørstrapp av noen få trinn.
Det finnes jo ferdige trapper å kjøpe av denne modellen men jeg vet ikke hvordan de monterer dem.

Hva har du tenkt å behandle overflaten med?
Ellers er det vel counterbore og treplugg som blir bra, borre ut plugg av samme treslag som du gjør trinnene i.. (hva heter det på svensk?).

(Jeg så at du ikke ville skru ovenfra.)
Om du er redd for at trinnene skal vri/kupe seg så kanskje en lengre 90graders alu list er bedre.
kapp i riktig lengde, og bor litt hull, forsenk. Kan ikke være noe større problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.