I
Nissens Nissens skrev:
Kan du utvikle det resonementet?
Skal man ikke kle innsiden så føles det merkelig å gjøre bygningen spinklere...
Skal man ikke kle innsiden så trenger man ikke tilpasse rammene til platemål.
Jeg har snekret en del på mine tidligere eiendommer og en mindre bygning med ganske lite tak utsettes ikke for noen større belastning, sånn at man trenger å ramme cc600 etter min oppfatning.
Spinklere er jeg ikke enig i da det er gjort en vinkel av 45*95 i bunnen og toppen av veggene.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
I
Frerider Frerider skrev:
Det er vanlig at man regner sjeldnere om ikke innsiden skal kles eller isoleres, men 1000c/c er jo litt uvanlig, bedre med 1200c/c i så fall.
cc1000 i dette tilfellet ser ut til å være valgt for å stemme med takstolene som han også har satt på cc1000.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Frerider
I Incinerator skrev:
cc1000 i dette tilfellet ser ut til å være valgt for å stemme med takstolene som han også har satt på cc1000.
Ok da forstår jeg. Da blir det bra bare gjør som andre har skrevet, sett kryss med hullbånd på veggene og eventuelt i innertaket også.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Nissens
I Incinerator skrev:
Skal man ikke kle innsiden så trenger man ikke å tilpasse lekten til plateformatet.
Jeg har snekkret sammen en del på mine tidligere eiendommer og en mindre bygning med ganske lite tak utsettes ikke for noen stor belastning, så jeg mener at man ikke trenger å lekte cc600.
Jeg er ikke enig i at det er spinkelt da det er laget en vinkel av 45*95 i bunnen og toppen av veggene.
Jo, siden platemateriale på innsiden stiver opp hele konstruksjonen, blir den jo svakere uten det. Hvis man i tillegg reduserer antall lekter i veggen, vil jo konstruksjonen svekkes ytterligere…

Den blir jo neppe sterkere når man har større avstand mellom lektene. Og det er neppe slik at man har tilpasset lektene etter platanes mål, det er snarere omvendt. Platene er tilpasset etter konstruksjonen…

• Liker
lutorm
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Det er vanlig å sette bjelker med større avstand hvis ikke innsiden skal kles eller isoleres, men 1000c/c er jo litt uvanlig, bedre med 1200c/c i så fall.
Bedre med lengre mellom veggsvillene? Jeg tenker at det er fordelaktig å ha en stolpe/veggsvill under hver takstol uansett hvilken avstand man setter takstolene på.

• Liker
Incinerator
  • Laddar…
Frerider
F fribygg skrev:
Bedre med lengre mellom veggskråene? Jeg tenker at det er fordelaktig å ha en stolpe/veggskrue under hver takstol uansett hvilken avstand man setter takstolene på.
Ja, å basere c/c målet på 600c/c-1200c/c er normen. Men venn av TS har bygd et lite lager på 5x5 m, og da har de lagt takstolene på 1000c/c for å få en jevn fordeling. Men det gjør man normalt ikke å ha takstoler på 1000c/c, uten man har som oftest 1200c/c imellom.

Frerider Frerider skrev:
Ja, å basere c/c-målet på 600c/c-1200c/c er normen.
Men TS sin kompis har bygd en liten bod på 5x5m, og da har de lagt takstolene på 1000c/c for å få en jevn fordeling.
Men det gjør man normalt ikke å ha takstoler på 1000c/c, uten man har som oftest 1200c/c imellom.
Visst er det norm, men uisolert bod med en meter mellom takstolene kan det jo ikke være bedre med 1200mm c/c som du påstod uten det uvanlige/merkelige målet 1000mm passer jo bedre i akkurat dette tilfellet.

Frerider
F fribygg skrev:
Hvor er det norm, men uisolert forråd med meteren mellom takstolene kan det jo ikke være bedre med 1200mm c/c som du påstod uten det uvanlige/sjeldne målet 1000mm passer jo bedre i akkurat dette tilfelle.
Påstod ikke at det skulle være bedre i TS tilfelle hvor får du det fra?
Skrev at 1000c/c er litt uvanlig, men når TS forklarte omstendighetene så var jeg enig så jeg forstår ikke din påstand i det hele tatt hvis jeg skal være ærlig🤷

• Liker
Incinerator
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Det er vanlig at man regulerer mer glissent om ikke innsiden skal kles eller isoleres, men 1000c/c er jo litt uvanlig bedre med 1200c/c i så fall.

Frerider
Helt meningsløse innlegg! Hvordan hjelper dette TS ikke i det hele tatt.
Bare søker konflikt, trist men sant!

• Liker
Incinerator
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Påstod ikke at det skulle være bedre i TS tilfelle, hvor får du det fra?
Skrev at 1000c/c er litt uvanlig, men når TS forklarte omstendighetene, så var jeg enig, så jeg forstår ikke påpekningen din i det hele tatt, om jeg skal være ærlig🤷
Frerider Frerider skrev:
Helt meningsløse innlegg! Hvordan hjelper dette TS ikke i det hele tatt.
Bare søker konflikt, trist men sant!
Så hvordan tenker du at disse dine innleggene hjelper TS som planlegger bygging med takstoler med c/c 1000mm?

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
Frerider
F fribygg skrev:
Så hvordan tenker du at disse dine innlegg hjelper TS som planlagt bygge med takstoler med c/c 1000mm?
Ja de kom jo til pga. DEG!🤓

Jeg og TS har en forståelse så vet ikke hva du er ute etter mer enn krangel.

Er det helt utelukket med diagonaler i hjørnene? Basert på n=1 så gjorde det stor forskjell og da bare i to motsatte hjørner.

I
F fribygg skrev:
Så hvordan tenker du at disse innleggene dine hjelper TS som har planlagt bygge med takstoler med c/c 1000mm?
TS har ikke planlagt noe bygg, han skal hjelpe en kompis som allerede har gjort deler av dette bygget og forsøke å få det mer stabilt uten å rive det og gjøre det helt om igjen.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
I
Z z_bumbi skrev:
Er det helt utelukket med diagonaler i hjørnene? Basert på n=1 så gjorde det stor forskjell og da bare i to motstående hjørner.
Hvordan mener du nå?
Tanken er å hjelpe vennen i morgen så all info og alle tips mottas med takk.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.