8.105 lest ·
69 svar
8k lest
69 svar
Vinglete bygging
Skal man ikke kle innsiden så trenger man ikke tilpasse rammene til platemål.Nissens skrev:
Jeg har snekret en del på mine tidligere eiendommer og en mindre bygning med ganske lite tak utsettes ikke for noen større belastning, sånn at man trenger å ramme cc600 etter min oppfatning.
Spinklere er jeg ikke enig i da det er gjort en vinkel av 45*95 i bunnen og toppen av veggene.
Jo, siden platemateriale på innsiden stiver opp hele konstruksjonen, blir den jo svakere uten det. Hvis man i tillegg reduserer antall lekter i veggen, vil jo konstruksjonen svekkes ytterligere…I Incinerator skrev:Skal man ikke kle innsiden så trenger man ikke å tilpasse lekten til plateformatet.
Jeg har snekkret sammen en del på mine tidligere eiendommer og en mindre bygning med ganske lite tak utsettes ikke for noen stor belastning, så jeg mener at man ikke trenger å lekte cc600.
Jeg er ikke enig i at det er spinkelt da det er laget en vinkel av 45*95 i bunnen og toppen av veggene.
Den blir jo neppe sterkere når man har større avstand mellom lektene. Og det er neppe slik at man har tilpasset lektene etter platanes mål, det er snarere omvendt. Platene er tilpasset etter konstruksjonen…
Bedre med lengre mellom veggsvillene? Jeg tenker at det er fordelaktig å ha en stolpe/veggsvill under hver takstol uansett hvilken avstand man setter takstolene på.Frerider skrev:
Ja, å basere c/c målet på 600c/c-1200c/c er normen. Men venn av TS har bygd et lite lager på 5x5 m, og da har de lagt takstolene på 1000c/c for å få en jevn fordeling. Men det gjør man normalt ikke å ha takstoler på 1000c/c, uten man har som oftest 1200c/c imellom.F fribygg skrev:
Visst er det norm, men uisolert bod med en meter mellom takstolene kan det jo ikke være bedre med 1200mm c/c som du påstod uten det uvanlige/merkelige målet 1000mm passer jo bedre i akkurat dette tilfellet.Frerider skrev:
Påstod ikke at det skulle være bedre i TS tilfelle hvor får du det fra?F fribygg skrev:
Skrev at 1000c/c er litt uvanlig, men når TS forklarte omstendighetene så var jeg enig så jeg forstår ikke din påstand i det hele tatt hvis jeg skal være ærlig🤷
Frerider skrev:
Så hvordan tenker du at disse dine innleggene hjelper TS som planlegger bygging med takstoler med c/c 1000mm?Frerider skrev:
TS har ikke planlagt noe bygg, han skal hjelpe en kompis som allerede har gjort deler av dette bygget og forsøke å få det mer stabilt uten å rive det og gjøre det helt om igjen.F fribygg skrev: