Jeg skal forsøke å hjelpe en kompis med å stive opp en pågående bygging av et lager på 5*5m, og problemet er at det ikke er stabilt; hvis man skyver på den ene siden, så vingler det, og han vil ikke ha noen diagonale planker for avstiving. Så spørsmålet mitt er om det kan fungere med et hullbånd som skrus på bjelkene diagonalt? Veggstammene er bygget av 45*95 cc1000 og 45*95 i vinkel både oppe og nede for å få dem stivere veggene er skrudd i hjørnene for bedre stabilitet.
Høres litt vel svakt ut med cc1000 synes jeg... Og upraktisk. Hullbånd funker vel, men kan være vanskelig å stramme ordentlig uten spesialverktøy. Det går jo å felle inn noen diagonale bjelker også, med cc1000 får man jo inn ganske lange karer.
Bygde en mindre bygning på ca 30 m2 som ikke skulle gjøres ferdig innvendig på et par år brukte hullbånd og ankarskrue null problem å spenne opp hullbåndene bare å skru litt skjevt bygningen stod spikrak etter 3 år og diverse stormer jeg valgte å fjerne hullbåndene i forbindelse med innvendig bekledning
S Sune i Blekinge skrev:Bygde en mindre bygning på ca 30 m2 som ikke skulle gjøres ferdig innvendig på et par år, brukte hullbånd og ankerskrue null problem å spenne opp hullbåndene bare å skru litt skrått bygningen stod spikrak etter 3 år og diverse stormer jeg valgte å ta bort hullbåndene i forbindelse med innvendig bekledning
Da burde man kanskje kunne sette hullbåndene på utsiden før man kler med plåt for å slippe at de sitter i veien om man vil gjøre noen type av innredning i fremtiden.R roke skrev:
Når man ikke skal kle innsiden så tror jeg at cc1000 burde funke fint.joakim_j skrev:
Det høres helt rimelig ut. Jeg har i to enkle bygninger spent hullbånd ved å feste båndet i den ene enden, og nær eller bortenfor den andre enden skråskru en lang skrue med skive gjennom hullbåndet i båndets spennretning. Deretter feste hullbåndet i den enden med permanente skruer. Det er ikke slik proffene gjør det, men det har blitt tilstrekkelig stivt. Utenpå veggstendere, innenfor stående panel. Begge bygningene ser ut til noen år senere å stå veldig rett.I Incinerator skrev:
Hvis du forankrer hullbåndet i to stående veggstendere, risikerer du at de bøyes mot hverandre og forslapper strevet. Så forankre det i tverrgående stendere - svill, skjerpelister, bunnsvill. Vet ikke hvor jeg har fått det fra, men synes at det er rimelig.
Når jeg bygde uterommet mitt var det litt ustødig først da jeg ikke hadde diagonaler i veggene, men det ble mye mer stabilt når jeg fikk på taket. Nå var det kanalplasttak, men også i en bod med en annen type tak bør det være mulig å redusere ustødigheten ved å gjøre taket sterkere med diagonaler i taket hvis man ikke har byggeplater osv. Byggeplater i veggene som folk har foreslått er også en god idé da byggeplaten kan ta opp diagonale krefter, selv kortere skråstag gjør nytte, det går kanskje å sette dem i høy høyde så de ikke er i veien? Sette et mer diskret skråstag i form av en type kledning rett innenfor fasaden gir også stabilitet, spesielt om fasaden også skrus i skråstaget, noe som reduserer knekkelengden på skråbrettet som gjør det mer stabilt når det skal ta opp trykk.
Når platen skrus på så stiver det opp betydelig også. Nei, man trenger ingen diagonaler, men det skader virkelig ikke å ha hullbånd der. Det er jo dessuten så billig i sammenhengen.