Hei

Tenkte å høre om det er noen som har erfaring med vindusbytte i et Hultfredshus.
Det er slik at jeg er i gang med å bytte et vindu (20x16) og når jeg begynte å ta bort listene så ser jeg at de stående "reglene" i vinduskarmen fortsetter opp til en avlastning under takbjelken. Denne avlastningen ligger bare på vinduskarmens stående "regel". Dette innebærer at vinduskarmen er en del av den bærende konstruksjonen.
"Lånte" naboens snekker for å se på dette, og han hadde ikke sett noe lignende før.
Synes det virker litt merkelig at man har integrert karmen i den bærende konstruksjonen, er det noen som har erfaring med noe lignende.

Det er vanlig med den typen av konstruksjon. Bor selv i et hultfredshus der Altandører og stuevinduer er av den konstruksjonen. Du må gjøre det nye vinduet bærende. Løft ut rammen eller løft ut glasset hvis det er et fast vindu, sett saga i en sidestykke og sag av karmen. Hvis det klemmer mye må du stømme opp før du sager bort mer av det gamle vinduet. Når du så har montert inn det nye vinduet må du banke inn klosser og gjøre det nye vinduet bærende igjen.

Det jeg gjorde var å legge inn en avveksling, en 45x195 mot hammarbandet, denne "balken" fikk løpe ut til regelen ved siden av vinduet på begge sider. Deretter satte jeg inn vinduet. Mister litt isolasjon der regelen ligger, men heller det enn å belaste vinduet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.