Jeg har kjøpt et nytt hus og ble litt fundersam på helningen på vindusblikkene.
Som et eksempel på et vindusblikk som har en dybde på 120mm så har det kun et fall på 11mm, noe som vil innebære 1:11.

Jeg finner i Hus AMA 08 følgende tekst om emnet:
Vindusblikk skal utføres med et minste fall av 1:4 (14°).

Hva innebærer dette?
Innebærer det at husbyggeren må rette seg etter AMA eller er det bare en anbefaling som de kan ignorere?
Her handler det jo om at fallet bare er ca 1/3 av hva det MINST burde være?

HusAMA er kun ment for å lette arbeidet med å lage beskrivelse av utførelse, for eksempel for å gjøre kontrakter entydige.
Det er verken lov eller standard.

Ok, hva gjelder eksemplet "fall på fönsterbleck", kan en hustillverker ha hvor lite fall som helst?
Finnes det intet som regulerer hvordan man får bygge, er det ok med 1:11 i helling ?

Nå har vi hatt en besiktigelse der man har konstatert at på 90% av vindusblikk og dryppblikk så har man et fall på mellom 0,5 og 4 grader (på et par steder forekommer bakfall).
Husbyggeren sier at det eneste som kreves er at blikk ikke har bakfall.
Besiktigelsesmannen skulle prøve å sjekke hva man kunne anta være et rimelig fall da han ikke virket helt sikker på at det var bra som det var, har dog ikke hørt noe ennå.
Hva tror dere, hvilket fall kan være rimelig å ha?

Vinkling av vindusbrett, hjelp meg med synspunkter!

Hvilken helling har du bestilt?
Stemmer den hellingen du har fått med hva du bestilte?

Om du ikke har bestilt noen spesiell helling så kan du nok ikke regne med å få det heller.
Det er ikke engang nødvendig å ha vindusblekk.

Så til sist avhenger alt av hva som stod i din kontrakt!

Kontrakten er i ettertid utrolig generelle med veldig overordnede beskrivelser uten detaljer, når man kjøper hus av et av de større byggefirmaene i Sverige som dessuten i objektsbeskrivelsene angir at de bygger med bra materialer og bra metoder så trodde man jo dessverre på det.

Sist redigert:
Ola78
På de hus som vi produserer har vi 15° helling på platen så jeg synes det høres knapt ut på ditt hus. De fleste produsenter av vindusbeslag jeg har sett pleier å bruke det som en slags standardhelling.

Mikael_L
Jeg følte meg tvunget til å sjekke hva jeg selv satte. Jeg har ikke målt noe, bare brukt en helling jeg syntes så bra og "normal" ut. Så her er det i alle fall ca 1:5 (ca 11-12°), altså litt mindre enn hus-ama skriver.

Men det ser som sagt bra ut.

Mindre helling enn typ 1:8 - 1:10 må jo være tvilsomt, synes jeg. Men jeg vet ikke helt hvilken jus man kan tenkes å bruke for å få gjennom sine krav og klager.

Du får vel i første hånd være på din takstmann litt mer. Får du en uttalelse derfra at det er for lite, så har du i alle fall et kort å begynne å spille med. Holder du tilbake noen penger?

Dessverre er alle penger utbetalt, og i det øyeblikket det skjedde forsvant all form for samarbeidsvilje og hjelpsomhet fra husbyggerens side, man hadde jo blitt advart mot det 1000 ganger q(;^;)p

Nå så har man "utbedret" alle vindusbrett, noe som innebærer at de nå har en helling på mellom 12° - 25°, litt varierende på hvert brett, samt at noen har en variasjon fra høyre kant til venstre kant på opptil 6° på samme brett, litt korketrekker, samt at de har gjort litt rare utskjæringer rundt dryppblekkene som ser for dårlig ut. Byggefirmaet hadde blant annet tatt inn arbeidskraft fra en firma som heter Extra Arbetskraft http://www.eaab.nu/, og om den mannen virkelig var snekker kan man jo fundere over for resultatet var jo ikke så moro. Få se nå om de tenker å utbedre igjen frivillig eller om man må gjøre en etterbesiktigelse først, sukk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.