Bytter panel på en halvdel av et hus fra slutten av 70-tallet. Konstaterer at isolasjonen ser fin ut, vindsperren er også i god stand. Det merkelige er at vindsperren er satt utenpå spikerslag, det er altså vindsperre mellom panel og spikerslag, og luftspalten kommer mot isolasjonen. Panelen er aldri byttet, så dette er originalt.
Det blir en del arbeid å rive all vindsperre og spikerslag for å sette spikerslag mellom panel og vindsperre for en korrekt luftspalte mot panel.
Hvordan ville dere gjort det? Skal man la det være som det er, det ser tross alt ut til å ha fungert relativt bra i et par tiår?
Det blir en del arbeid å rive all vindsperre og spikerslag for å sette spikerslag mellom panel og vindsperre for en korrekt luftspalte mot panel.
Hvordan ville dere gjort det? Skal man la det være som det er, det ser tross alt ut til å ha fungert relativt bra i et par tiår?
Høres ut som om noen har gjort en feil ved oppføringen og prøvd å "rette opp" i etterkant? Selv om det har fungert hittil hadde jeg definitivt revet ned og gjort i henhold til praksis da plassering av vindtett duk definitivt ikke er optimal.B bygges skrev:Bytter panel på et halvt hus fra slutten av 70-tallet. Konstaterer at isolasjonen ser fin ut, vindtett duk er også i god stand. Det merkelige er at vindtett duk er satt utenpå spikrekker, det er altså vindtett duk mellom panel og spikrekker og luftspalten havner mot isolasjonen. Panelet er aldri byttet så dette er originalen.
Det blir en del arbeid å rive all vindtett duk og spikrekker for å sette spikrekker mellom panel og vindtett duk for en korrekt luftspalte mot panel.
Hvordan hadde dere gjort det? Skal man la det være som det er, det virker tross alt relativt bra i et par tiår?
Feil av meg, det viste seg å være tverrgående lekter panelet er spikret mot. Det vil si at det ikke finnes noen spikerlekt. Dette er et rekkehus så det er mange hus oppført på denne måten.P Pumabjörnen skrev:
Vindpappen ligner ikke noe jeg har sett i handelen i dag, den har et plastlag på utsiden med en struktur, se bilde, som virker å gjøre at den ligger mindre an mot panelet enn hva for eksempel vindsperre ville gjort uten spikerlekt.
Lener meg mot å beholde det som det er da spikerlekt ville bygge ut panelet fra vinduene og pappen ser ut til å være i ok stand.
Da tolker jeg det som at det altså ikke finnes noen lufting bak duken, dvs. at duken ligger direkte an mot stenderverket som den bør, hadde det vært som du innledningsvis beskrev og luftingen hadde skjedd bak duken, kunne dette gitt opphav til en merkelig fuktvandring, men når du nå beskriver at duken er på riktig sted, er det ikke et problem.B bygges skrev:Feil av meg, det viste seg å være tverrgående lekter panelen er spikret mot. Altså det finnes ingen spiklekter. Dette er et kjedehus så det er mange hus oppført på denne måten.
Vindtetten ligner ikke på noe jeg har sett i handelen i dag, den har et plastlag på utsiden med en struktur, se bilde, som ser ut til å gjøre at den ligger mindre an mot panelen enn hva f.eks. vindtettduk ville gjort uten spiklekter.
Lener mot å beholde det som det er da spiklekter ville bygge ut panelen fra vinduer og vindtetten ser ut til å være i grei stand.
Duken minner meg utseendemessig litt om den armerte varianten av dampbrems el. diffusjonssperre som monteres i forbindelse med sprøyting av løsull.
I dette tilfellet hadde jeg gjort som du nevner og latt det være hvis ikke det er noen tegn til skader forårsaket av fukt på den gamle panelen.
Jo, akkurat, den ligger inn mot stenderverket, men utenfor finnes ingen spikerlekt, og panelet ligger direkte inn mot denne vindpapp. Ja, det blir å la det være som det er bygget.P Pumabjörnen skrev:Da tolker jeg det som at det altså ikke finnes noen lufting bak duken, dvs. at duken ligger direkte inn mot stenderverket som den bør. Hvis det hadde vært som du initialt beskrev, og luftingen skjedde bak duken, kunne dette ha gitt opphav til en merkelig fuktvandring, men når du nå beskriver at duken er på riktig sted, er det ikke et problem.
Duken minner imo til utseendet litt om den armerte varianten av dampbremse el. diffusjonssperre som monteres i forbindelse med sprøyting av løsull.
I dette tilfellet hadde jeg gjort som du nevner og latt det være om det ikke finnes noen tegn på skader forårsaket av fukt på den gamle panelen.
Klikk her for å svare