Har et spørsmål som jeg håper å få raskt svar på så jeg kan fortsette byggingen i kveld :)

Har sett at man skal (?) bruke vindsperre i typ kartonglignende materiale som finnes å kjøpe de fleste steder. Den sitter mellom takstolene langs over veggen så løsullen ikke flyr rett ut når man spruter. Har vel også noen ventilerende funksjon.

Kan man bruke f.eks. byggfolie i stedet? De var jo ikke særlig billige per stykk heller, så tenkte om det er ok å bruke noe annet, kommer uansett til å ha over byggfolie som rekker.

L
Hva mener du med såkalt vindavleder, er det en plate som sitter på takstolene og en luftspalte på ca 2,5-3 cm mot råsponten i taket, samt tetter ved takfoten?

Google etter vindavleder, kan dessverre ikke laste opp bilder via telefon

• Liker
Sven T
  • Laddar…
L
OK jeg har ikke hørt navnet før, bare luftspalte, det er et stopp i takfot så isolasjonen ikke går ut samt luftspalte mot råsponten i taket, du kan ta hva du vil og gjøre det samme, man pleier å spikre en list på ca 25 - 35 mm på takstolen mot taket, deretter sette opp en plate av hva som helst på den, (er platen litt slapp kan det være nødvendig med en list festet på platen, så den ikke bukter opp når de blåser isolasjonen) mot taket bare det blir mellomrom.
Deretter det med stopp i takfoten, den pleier å sitte mellom overliggeren på veggen og mot platen i taket, så det blir tett, har sett andre teipe tilkoblingen for at ingen sprekker skal bli, dette fungerer på akkurat samme måte som de dyre pappgreiene, så er det opp til deg.
Håper at det er til fylles info.

Vindavleder kalles de ferdige løsningene med bølgepapp som danner en luftspalte. Isover har en vindavleder som kalles "lufta", paroc har en annen løsning. Danner 25mm luftspalte. Er enklere å sette opp om takstolene har c1000 - 1200. Sparer da tid men er dyrere enn lekter + masonitt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.