Holder på med et uterom nå og skal sette opp vindskiver. Men hva slags plater skal jeg ha som går ned og dekker mot pappen? Kjøpte i dag vindskivebeslag (Lindab) men det føltes ikke helt riktig da de ikke sluttet spesielt tett.
Setter doble 22-er som vindskiver og platene jeg kjøpte var 55 mm før vinkelen ned - er det riktig men bare for korte eller er det noen andre man skal ha?
Holder på med et uterom nå og skal sette opp vindskiene. Men hva slags beslag skal jeg ha som går ned og dekker mot pappen? Kjøpte i dag vindskibeslag (Lindab) men det føltes ikke helt riktig da de ikke sluttet særlig tett.
Jeg setter doble 22:r som vindskier, og beslagene jeg kjøpte var 55 mm før vinkelen ned - er det riktig, men bare for korte, eller er det en annen man skal ha?
En vindskiveplåt for pannprofil brukes vanligvis, og den trenger jo ikke ligge helt tett,
du har vel avsluttet med en trekantlist under pappen?
Ja, har trekantlist foran og på sidene.
Får teste å senke den ytre planken da så vi kommer nærmere pappen, og kløyve den litt om det er så.
Bor ganske utsatt med mye vind så vil ha den så tett mot pappen som mulig så det ikke presser inn for mye vann.
Men da er den første jeg linket til riktig, ikke sant?
Japp, har trekantlist fram og på sidene.
Får teste å senke den ytre planken da så vi kommer nærmere pappen, og kløyve den litt om det er sånn.
Bor ganske utsatt med mye vind, så vil ha den så tett mot pappen som mulig så det ikke presser inn for mye vann.
Men da er den første jeg lenket til riktig, ikke sant?
Det hadde nok vært lettere å forstå om du legger opp litt bilder her. Trekantlist foran høres litt underlig ut på et papptak...
[bilde] Mener trekantlist på sidene og høyeste siden, skal det ikke være det?
Joda, det ser kjempebra ut. Jeg var usikker på hva du mente med "lengst frem". Jeg jobbet som blikkenslagerlærling noen år, så jeg har satt en del plater. Det du skal gjøre er å måle hvilken størrelse du har på sargen rundt omkring, inkludert lengder - ta gjerne bilder også, deretter skal du gå til en blikkenslager og bestille plater som passer på mønet. Skal du ha takrenne også, så er det bra med en fotplate, kroker, rennestøtte, gavler og nedløp med band for tre.