isolde skrev:
Lambda er et mål på varmeledningsevne, og infrarød stråling, som navnet i seg selv antyder, er nettopp varmestråling, så lambda 0,021 W/mK for PU er kanskje halve sannheten.
Krawk skrev:
Varmeledning er ikke det samme som varmestråling. To helt forskjellige mekanismer for overføring av energi.
I homogene materialer skjer ingen overføring av varme via stråling. Det er altså ikke mulig å reflektere denne.
Jeg påstår heller ikke at konduktivitet og stråling er det samme.
Å si at varmestråling ikke skjer gjennom vegger er for mye sagt. Den kan være forsumbar for noen som tolker fysikken strengt. Uansett, det finnes flere produkter som spiller på alle tre måter å isolere mot varmetap. Et annet eksempel:
ThermoReflekt http://www.wiedland.se/thr/

Redningsfilt av aluminiumsfolie er et annet, der varmekilden, altså menneskekroppen, jo er dekket av et lag med klær, så stråling i henhold til din definisjon, burde jo ikke kunne forekomme.
 
isolde skrev:
Jeg påstår heller ikke at konduktivitet og stråling er det samme.
Ok, jeg leste for fort.
Faktaarket til produktet viser dog ingen forbedring på grunn av strålningsreflektoren. U-verdien for konstruksjonene stemmer overens med tilsvarende uten folie.

isolde skrev:
At varmestråling ikke forekommer gjennom vegger er for mye sagt.
Jeg påstår heller ikke at varmestråling ikke har betydning for varmetransporten gjennom vegger. Om ikke veggen nå består av f.eks. massiv betong.

isolde skrev:
Den kan være forsumbar for noen som tolker fysikken strengt.
Hva?

isolde skrev:
Uansett finnes det flere produkter som appellerer til alle tre måter å isolere mot varmetap. Ytterligere et eksempel:
ThermoReflekt [lenke]
Det produktet har derimot fri luft foran i alle monteringsanvisninger. Den klarer da å reflektere varmestrålingen.
Dog så isolerer den kun ved å reflektere stråling. Ledning og konveksjon stopper den ikke i noen nevneverdig grad.
Skumplastplatene arbeider på sin side kun med å hindre konveksjon med minimal ledning. Akkurat som vanlig isolasjon, bare litt bedre.

isolde skrev:
Redningsfilt av aluminiumsfolie er et annet, hvor varmekilden, altså menneskekroppen, er jo dekket av et lag med klær, så stråling ifølge din definisjon, burde jo ikke kunne forekomme.
Du har ikke filten direkte mot kroppen/klærne. Bortsett fra på enkelte punkter, så er det luft imellom.
Filten hindrer også fukt å fordampe, hvilket gir reduserte tap.

---

Reflektiv isolasjon fungerer. Dog ikke like effektivt som tradisjonell isolasjon med samme konstruksjonstykkelse.
Å bare sette på en aluminiumsfolie eller lignende på en isolasjonsplate og så bruke den som vanlig, mot andre materialer, gir dog ingen effekt.
Vakuumisolasjon fungerer også, meget bra til og med. Det største problemet her er prisen og den mekaniske sårbarheten. Det er kjedelig å få hull i veggen.
 
Krawk skrev:
Du har ikke teppet tett inntil kroppen/klærne. Foruten på enkelte punkter så er det luft imellom.
Teppet hindrer også fuktighet å fordampe, noe som gir reduserte tap.
.
Og så holder den vinden ute.
 
Krawk skrev:
Denne produkt har derimot fri luft foran i alle monteringsanvisninger. Den klarer da å reflektere varmestrålingen.
Men den isolerer kun ved å reflektere stråling. Ledning og konveksjon stopper den ikke i noen vesentlig grad.
Skumplastplatene arbeider på sin side kun med å hindre konveksjon med minimal ledning. Akkurat som vanlig isolasjon, bare litt bedre.
Nei da, gulvvarme støpt i betongplate har ingen "fri luft foran". Det samme gjelder for isolasjon av rør. ThermoReflekts varmeledning kan reduseres ved å øke konstruksjonens tykkelse, selv om ThermoReflekt tydelig hevder at:

"for å oppnå R-19 med glassull behøves ca 15 cm tykkelse, mens R-19 med teglstein oppnås først ved ca 100 cm, og med ThermoReflekt Polynum Big oppnår man R-19 med en tykkelse på 0,8 cm."

Det er smått imponerende tall, om de nå ikke har blitt målt under meget spesielle forhold.


Krawk skrev:
Du har ikke teppet tett mot kroppen/ klærne. Foruten på enkelte punkter så er det luft imellom.
Det var et tappert forsøk på å illustrere strålingseffekten. Jeg kunne like gjerne eksemplifisere en yttervegg dekket av aluminiumsfolie, som heller ikke ligger tett mot veggen, men er limt på en tynn isoleringsplate. Hva finnes i isoleringsplaten? For det meste luft.
Strålingsvirkningen avtar selvfølgelig med økt tykkelse. Derfor er det ingen idé å lime aluminiumsfolie på tykke celleplastplater, akkurat som du mener.
 
isolde skrev:
Nei da, gulvvarme innstøpt i betongplate har ingen "fri luft foran". Samme sak med isolering av rør.
Støper du betong direkte på folien, fungerer den ikke. At de skriver noe annet på sin nettside endrer ikke fysikkens lover.

isolde skrev:
ThermoReflekts varmeledning kan reduseres ved å øke konstruksjonens tykkelse, selv om ThermoReflekt tydelig påstår at:

"for å oppnå R-19 med glassull kreves ca. 15 cm tykkelse, mens R-19 med teglstein oppnås først ved ca. 100 cm, og med ThermoReflekt Polynum Big oppnår man R-19 med en tykkelse på 0,8 cm."

Det er smått imponerende tall, hvis de nå ikke har blitt målt under meget spesielle forhold.
De unnlater igjen å nevne at man må ha en luftspalte foran folien for at den skal kunne fungere. Altså blir tykkelsen på en konstruksjon med konvensjonell isolering og strålingsreflekterende det samme.

isolde skrev:
Det var et tappert forsøk på å illustrere strålingsvirkningen. Jeg kunne like gjerne eksemplifisere en yttervegg dekket av aluminiumsfolie, som heller ikke ligger tett inntil veggen, men er limt på en tynn isolasjonsplate. Hva finnes i isolasjonsplaten? For det meste luft.
Strålingsvirkningen avtar selvsagt med økt tykkelse. Derfor er det ingen vits i å lime aluminiumsfolie på tykke celleplastplater, akkurat som du mener.
Dessverre rekker ikke strålingen spesielt langt inn i isolasjonsplaten før den kolliderer med en fiber. Det handler sannsynligvis om et gjennomsnitt på noen millimeter. Men selvfølgelig. En svak forbedring av isolasjonsevnen er mulig.
Fungerer imidlertid kun under forutsetning av at du har et lim som ikke stopper refleksjonen.
 
L-Bror
Jeg har ThermoReflekt på loftet. Den er smidig å jobbe med i alle fall. Jeg har 8mm modellen. Hvordan den fungerer kan jeg gi mer beskjed om i løpet av vinteren.
 
Krawk skrev:
Dessverre rekker ikke strålingen spesielt langt i isolasjonsplaten før den kolliderer med en fiber. Det handler trolig om et gjennomsnitt på noen millimeter.
Jo da, varmestrålingen tar seg gjennom tykkere lag mineralull enn noen futtig millimeter. Tror definitivt ikke at en tomme tykk plate/vegg mellom en vedovn og et menneske isolerer strålingsvarmen. Jeg tror ikke vi kommer lenger enn så. Takk.
 
For å gi en populærvitenskapelig forklaring på at dette fungerer i verdensrommet men ikke på jorden:

Dette har nok blitt rapportert før her på forumet (husker dog ikke av hvem).

Varme ledes gjennom stråling (infrarød (=varme) stråling), eller gjennom ledning (kalles konveksjon).

Konveksjon krever et medium: Luft, tre, betong, stål eller noe annet.
Avhengig av materialets varmeledningsevne (riktig ord?) blir isolasjonseffekten ulik.

Finnes det ikke noe medium, som i verdensrommet hvor det er vakuum, oppstår ingen konveksjon.
Det blir som i en termos, hvor luften er fjernet.
All varmetap skjer gjennom stråling, og det tapet minimerer man ved å forsyne overflatene med et reflekterende belegg, oftest sølvbelegg.

Det er derfor NASA-materialene fungerer i verdensrommet, hvor det er vakuum. Ingen konveksjon oppstår, og strålingstapene hindres gjennom en reflekterende overflate.

Men her nede på jorden er isoleringsmaterialet fylt med luft, konveksjonen leder bort varmen,
mens den reflekterende belegningen har relativt liten effekt.

Så hvis du vil bygge med NASA-materiale, flytt til månen!

Physics scientists: You are welcome to correct my misperceptions!

//KoW
 
Det finnes vakuumisolering som også har begynt å komme inn i byggebransjen, et eksempel er Vacupor fra Porextherm. Man kan beskrive det som at man har puttet isoleringen i en vakuumkammer og deretter omsluttet den med et aluminiumsfolie-lignende materiale. Dette gir plater med tilnærmet vakuum inni (mindre enn 5mBar trykk) som gir en veldig god isoleringsverdi: 0,005 W/mK. Sammenlign med vanlig ull-isolering eller celloplast som ligger mellom 0,036-0,040 W/mK, dvs. omtrent 8 ganger bedre... Disse platene blir ganske sårbare ved håndtering, men de kan være et alternativ ved f.eks. renovering med gulvvarme på et dårlig isolert gulv med lav takhøyde, 10mm =80mm celloplast. Men de mister ikke hele isoleringsevnen hvis man punkterer dem, men har da 0,019 W/mK, dvs. fortsatt 2 ganger bedre enn "vanlig" isolering. -Smaker det så koster det... ~800 NOK/m^2 har jeg fått beskjed for 10mm, men ved renovering av enkelte rom kan det være et alternativ hvis man f.eks. har begrenset takhøyde. De finnes i tykkelser 10-30mm og som plater 300x250mm opptil 1200x1000mm.
 
Vacupor har tydeligvis gått gjennom en godkjenningsprosess i Tyskland
"Vacupor® er klassifisert som
ikke brennbart og er godkjent som byggemateriale i henhold til tyske normer (Z-23.11-1662)."

At det tåler punktering motsies derimot på agentens hjemmeside
"The laminated aluminum foil of the Vacupor® NT
must not be damaged by drilling, cutting, milling,
nailing or the like, since the interior pressure of the
panel will rise and the special properties of the panel,
in particular its excellent insulation characteristics,
will be lost."
Høres ut som om det er ganske følsomt.

Venter helst på en svensk godkjenning. Er det ikke en "treudd" som gjelder?
Ellers blir vel ikke bygningsetater og forsikringsselskaper så glade.

Det hadde vært interessant å se praktiske tester utført.
Av isoleringsmaterialer, vinduer, varmesystemer, passivhuskonsept og lignende.
Bygg en standardisert bod, isoler med det revolusjonerende materialet,
og mål. Bør vel verken bli vanskelig eller dyrt.

//KoW
 
Kan endelig glede alle isoleringsinteresserte med følgende utdrag fra Ulf Nordvalls (m.fl.) undersøkelse (Umeå bostadsAB):
"Fire identiske boder, Sorsele-stugan, ble kjøpt og isolert først til et felles grunnnivå. Tre av disse bodene ble deretter etterisolert ytterligere ifølge nedenstående, mens en bod ble brukt som referanse.

FB1: Tilleggsisolering: Termoreflekt, R-19
FB2: Tilleggsisolering: 90 mm mineralull (Isover)

FB3: Grunnutførelse

FB4: Tilleggsisolering: Ecoprim, Varmvägg 200, 68 mm


De oppnådde resultatene viser entydig at av de studerte alternativer til tilleggsisolering ble de beste resultatene (i fallende skala), som følger


1. 90 mm mineralull (Isover)
2.
Ecoprim Varmvägg 200, 68 mm
3.
Termoreflekt R-19

De oppnådde resultatene for de to beste alternativene stemmer overens med de oppgitte termiske ytelser for de brukte materialene.
For denne anvendelsen av isolasjonsmaterialet, dvs. tilleggsisolering på innsiden, oppnådde vi ikke den isolerende effekt som er oppgitt i annonseringen for Termoreflekt. I annonseringen for Termoreflekt, R-19 oppgis det at materialet skal tilsvare 15 cm steinull eller 21 cm glassull. Det oppnådde resultatet er i overensstemmelse med de konklusjoner som fremføres av Dr Mohammad S. Al-Homoud i : Performance characteristics and practical applications of common building thermal insulation materials, Building and Environment 40 (2005); 353-366
Der konstaterer forfatteren at Den beste bruken av reflektiv isolasjon er i varme klima, rett under taket. Den er også fordelaktig i vegger som utsettes for direkte solinnstråling. Den har sin minste nytte på overflater som er kraftig skyggelagte og/eller velisolerte."

Takk alle for deres verdifulle kommentarer og meninger. Det ble ingen tilleggsisolering med rommateriale her hos oss.......Vi får vel se hvordan det går i vinter med trad. 9 cm glassfiber..........:)


 
Sist redigert av en moderator:
Mikael_L
Et lite faktafeil bare ... :o
KnockOnWood skrev:
Varme ledes gjennom stråling (infrarød (=varme) stråling, eller gjennom ledning (kalles konvensjon).
Varme transporteres gjennom stråling, ledning eller konveksjon. (Eller selvfølgelig en kombinasjon)
Stråling har vi klart av, det du her kaller konveksjon er varmeledning du sikter etter.
Konveksjon krever et bevegelig medium, f.eks. luft eller vann som beveger seg langs den varme overflaten.
Så i betong eller metall kan det aldri være snakk om konveksjon, der er det nesten 100% ledning.
Men ellers synes jeg du har fått det helt riktig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konvektion
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.