Hjelp!!!!
Kan vi etterisolere våre vegger med "rymdisoleringsfolie", 8mm= 15 mm trad isolering i følge produsenten? Har lest litt i gamle innlegg og der får jeg ikke noe positivt inntrykk...... Men finnes det noen der ute som har EGEN erfaring med dette???
 
Tenk sånn hadde det vært så bra som det høres ut, ville alle hatt det, ikke sant?

Jeg kan forestille meg denne isoleringen hvor det absolutt ikke er plass for vanlig isolasjon.

Er noe for godt til å være sant, så er det sannsynligvis det. :)
 
Har du noen lenke eller info om materialet?
 
Det ville vært interessant å vite hvor viktig faktor varmeutstrålingen egentlig er?

Hvis det nå skulle gjøre stor forskjell å redusere den, så synes man jo at de store produsentene av glassull osv. burde ha fått frem et produkt med en al-folie. I det minste de produktene som har en vindsperre burde jo med enkle midler ha kunnet få en al-belegg også.
 
hempularen skrev:
//...Om det nå skulle gjøre stor forskjell å minske den så tenker man jo at de store produsentene av glassull etc. burde ha fått frem et produkt med en al folie. I det minste de produktene som har en vindsperre burde jo med enkle midler kunne få en al belegg også.
Det gjør de ikke fordi det ikke fungerer slik. Et reflekterende belegg krever luft foran (inni, på varme siden) for å fungere.

Det finnes dog andre materialer som kan brukes for å gi bedre isolasjon i tynne lag. Dyre saker, men kan være nyttig for å for eksempel bryte kuldebroer ved ståldetaljer.
http://www.aerogel.com/markets/building.html
 
Det finnes nygamle produkter ute på markedet som forbedrer lambda-verdien på eksisterende isolasjonsmaterialer.
Hvis man tar utgangspunkt i vanlig celleplast med lambda 0,038-0,040 W/mK, kan man med tilsetning av grafitt hindre infrarød stråling fra å slippe ut. Kjemigiganten BASF kaller det for Neopor, og platene er grå med lambda 0,031 W/mK.
http://www.corporate-qual.basf.com/...4071_neopor-anwendung2---application2_03d.jpg

To andre interessante produkter, denne gangen fra Ecotherm, er XPS-plater og mineralullplater belagt med aluminiumsfolie. De klarer å komme helt ned til lambda 0,024 W/mK, eller uttrykt på en annen måte, U=0,135 W/m2K ved en tykkelse på 18 cm
http://www.selthaan.de/Download.aspx?File=3815. Lenke til prospekt med bilder og annet interessant http://www.selthaan.de/Download.aspx?File=3656

Krawk skrev:
Det gjør de ikke fordi det ikke fungerer slik. En reflekterende belegning krever luft foran (innenfor, på varme siden) for å fungere.
Uansett om det handler om mineralull eller celleplast, er det nettopp innestengt luft som isolerer. Derfor finnes det alltid "luft foran," som du uttrykker det. Ja, forutsatt at man monterer platene med aluminiumsfolie mot den kalde siden selvfølgelig ;)
 
Ecotherm-produktene er ikke av XPS, men av Polyuretan.
0,024W/m,K er ikke noe spesielt for dette materialet. Alufolien gjør altså ingenting.

Det er riktignok luft i isolasjonen, men bredden på luftspalten spiller også inn. Denne blir veldig liten fordi det er en masse glassfiber i veien. Man kan ikke se mye gjennom selv en tynn glassfibermatte, ikke sant?
Dessuten trenger man å feste folien mot isolasjonen, vanligvis med hjelp av lim. Dette limet har dårlige reflekterende egenskaper. Det vil si at folien er bare blank på utsiden.
Men det er jo praktisk om sommeren.

Basf-Neopor er derimot en hyggelig innovasjon. Kjenner ikke til det nærmere, men gjetter at grafitten fungerer ved å skape en reflekterende overflate inne i hver luftpor. Mange små speil, om man så sier.
 
Jaja, da setter Ecotherm dit aluminiumsfolien for at det skal se tøft ut, antar jeg ;)
Spøk til side, men jeg tror nok at den har som oppgave å stoppe infrarød stråling, omtrent som metalloksyldekket på isolerruter, eller grafitten i grå cellplast. Lambda er et mål på varmeledningsevne, og infrarød stråling som selve navnet antyder, er nettopp varmestråling, så lambda 0,021 W/mK for PU er kanskje halve sannheten. For å trekke en parallell til vinduer - Hva kan en isolerrute tenkes å ha for lambdaverdi? Trolig ikke proporsjonalt mot dens U-verdi, med hensyn til rutens tykkelse.
At det er PU og ikke XPS stemmer dog.
 
isolde skrev:
Jaja, da stopper Ecotherm dit aluminiumfolien for at det skal se tøft ut, antar jeg ;)
Ikke så merkelig som det høres ut. Kalles markedsføring, man må gjøre produktet sitt spesielt på et vis.

isolde skrev:
Spøk til side, men jeg tror nok at den har som oppgave å stoppe infrarød stråling, omtrent som metalloksidlaget på isolasjonsruter, eller grafitten i grå celleplast. Lambda er et mål på varmekonduktivitet, og infrarød stråling som selve navnet antyder, er jo varmestråling, så lambda 0,021 W/mK for PU er kanskje halve sannheten. For å trekke en parallell til vinduer - Hva kan en isolasjonsrute tenkes å ha for lambdaverdi? Sannsynligvis ikke proporsjonalt mot dens U-verdi, med hensyn til rutens tykkelse. At det er PU og ikke XPS stemmer dog.
Varmeledning er ikke det samme som varmestråling. To helt ulike mekanismer for overføring av energi.
I homogene materialer skjer ingen overføring av varme via stråling. Det er altså ikke mulig å reflektere denne.
 
Det er jo litt forskjell på å isolere mot en vakumatmosfære og en luftatmosfære.

Stråling er så vidt jeg vet den eneste måten å overføre energi i rommet. Dvs en kjøleribbe fungerer også i rommet, men dårligere da den kun avgir stråling og ikke varmeenergi.
 
En av dem har dessuten en tynn, reflekterende isolasjon fra Nasa. En annen friggebod har en tynn vakuumisolasjon. En tredje har en ny type av tynn mineralullisolasjon. En fjerde har ingen isolasjon, bortsett fra den konvensjonelle isolasjonen.
- Målingene pågår i to uker. Vi vil blant annet kontrollere tetthet og temperatur, sier Ulf Nordwall.


Vakuumisolasjonen virker mest interessant, selv om den er mest effektiv på konveksjon. Synd at man ikke har lenket til hvordan vakuumisolasjonen er bygget opp, og hvor håndterlig den er som produkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.