Vet ikke hvor dette passer helt. Bygget et stativ for 8 stk (ca 15 kvm) solcellepaneler som står på en gammel traktorvogn. Panelene har 45 graders helning og står rett ved en skråning med omtrent samme helning, værbeskyttet fra alle retninger unntatt sør/sørvest.
Diagram av solpaneler plassert i 45 graders vinkel på en skråning nær høyt skogsområde, med markert vindretning mot sør-vest.
Hvis man skal overdrive noe worst case scenario når det gjelder vindfang og kraft på dette, kom jeg frem til følgende etter litt googling:

F = 0,5 ρ v ^2 c A
hvor ρ er tetthet for luft (1.3)
A er areal (15)
v er vindhastighet
c er luftmotstandskoeffisienten <1

c er jo vanskelig, men vi sier 1 for å være 100.

=>
f.eks. 20m/s
3900N

30m/s
8775N

er dette rimelige tall for resonnementet. Forstår jo at det "kommer an på" mange ting, men dette er jo et worst case, og hvis man veier inn flere faktorer, reduserer man marginene og øker risikoen for at det blåser i stykker. Men er det noe åpenbart å ta med som reduserer kraften uten å gå på bekostning av usikkerheten? c=1 antar jeg innebærer et flatt tett areal helt vinkelrett mot vindhastigheten, hvilket selvfølgelig ikke er tilfelle her.

For øyeblikket står stativet på en stor gammel tømmerhenger som veier mye... så hele settet veier nok 7-800 kg. Tenkte å forankre på en måte, men vil jo ikke overdrive altfor mye. Noen tips?

S
Vindlasten ved dimensjonering beregnes i henhold til SS-EN 1991-1-4 Generelle laster – Vindlast. Da avhenger vindlasten av diverse formfaktorer samt vindens hastighetstrykk som i sin tur blant annet avhenger av vindens hastighet, terreng og konstruksjonens høyde.

• Liker
JuliaKH
  • Laddar…
Selvfølgelig avhenger det av mye, men spørsmålet er jo hvordan man overdimensjonerer passe mye. Jeg trenger jo ikke å optimalisere byggingen for masseproduksjon akkurat.

Hvis jeg regner på mitt worst case så blir det jo latterlig overdrevet, men det er jo slik jeg kommer til å konstruere fordi jeg ikke vet hvordan jeg tør å være mer sparsom.

S
Jeg forstår hva du mener men det blir vanskelig å ikke ta i for mye når man nettopp overdimensjonerer, noe som skjer når du regner som du har gjort.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.