Medlem
· västmanland
· 34 innlegg
Jeg vet ikke engang om dette er riktig tråd, men jeg prøver. Jeg har et 30-talls hus hvor jeg er litt sugen på å gjeninstallere en vedovn på kjøkkenet som noen amatørmessig kastet ut på 70-tallet, sannsynligvis. Så på loftet, og der går det en tykk bjelke rett ved, nesten fastpusset inn i pipa på "kjøkkensiden". Hvordan går det sammen med at brennbare materialer ikke skal ligge nært en varm pipe? Beviselig har det jo vært en jernovn/kamin på kjøkkenet som det har blitt fyrt i i alle fall ca 30 år? Skal så klart konsultere en feier, men tenkte å høre litt først om noen vet noe.
/johan
/johan
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Han kommer troligivs si at dere skal sage av den ca 10 cm ifra om det går.
Jeg har akkurat samme konstruksjon på vår loft. Spurte feieren i kommunen, og han sa jeg ikke trengte å røre bjelken, huset ble bygget etter andre brannkrav enn dagens.
Men hvis jeg derimot ville bygge noe i huset, f.eks. en innvendig vegg som skulle tilslutte mot murstocken, var det dagens brannkrav som gjaldt.
Men hvis jeg derimot ville bygge noe i huset, f.eks. en innvendig vegg som skulle tilslutte mot murstocken, var det dagens brannkrav som gjaldt.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 innlegg
Litt nysgjerrig, hvordan ser regelen egentlig ut? I vårt hus fra 30-tallet er pipen "utkraget" ca 25 cm der bjelkelag tilslutter mot pipen, på samme måte ser det ut på loftet der rupanel i yttertaket tilslutter mot pipa.
Jeg tolker det som at de ekstra 25 cm skal gi en form for reduksjon av varmen. Men rent konstruksjonsmessig så er de jo en del av pipen.
Jeg tolker det som at de ekstra 25 cm skal gi en form for reduksjon av varmen. Men rent konstruksjonsmessig så er de jo en del av pipen.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Samme i vårt hus...der ligger den bærende hjerteveggsbjelken oppå murstokken...hempularen skrev:Litt nysgjerrig, hvordan ser regelen egentlig ut? I vårt hus fra 30-tallet så er murstokken "utkraget" ca 25 cm der bjelkelag tilslutter til stokken, på samme måte ser det ut på loftet der rupanel i yttertaket tilslutter mot murstokken.
Jeg tolker det som at de ekstra 25 cm skal gi en form for reduksjon av varmen, men rent konstruksjonsmessig så er de jo en del av stokken.
Medlem
· västmanland
· 34 innlegg
Takk alle for deres svar, ethvert prosjekt vil uansett ikke påbegynnes før feieren er kontaktet
Hempularen-- akkurat i bjelkelaget bøyer skorsteinen seg ca 15-20 cm og danner en "klack" som bjelken (ca 20x25 cm) hviler på. den er ikke fastmurt men den ligger an mot skorsteinen
Hempularen-- akkurat i bjelkelaget bøyer skorsteinen seg ca 15-20 cm og danner en "klack" som bjelken (ca 20x25 cm) hviler på. den er ikke fastmurt men den ligger an mot skorsteinen
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Kan aldri tenke meg at det skulle være noen problemer, i alle fall håper jeg det for min egen del... Lurer på hvilken temperatur som murpipa kommer opp i hvis man fyrer i en tilkoblet ovn?
Lurer på om dere vet noe nytt innen dette eller hvordan har det gått for dere som har hatt et bjelkelag som har hvilt på murpipa?
Vi hadde feieren her i går og vi fikk beskjed om at våre bærende bjelker som ligger på det ytterste laget av vår murpipe skal ha et mellomrom på 10 cm fra murpipa. Ifølge denne fantes det ingen målangivelse i noen norm, men det som ble sagt var at det brennbare materialet ikke fikk oppnå en temperatur på 85 grader. Vi har satt inn et fleksibelt rør i vår skorstein samt isolert og støpt for å forsikre oss om at den skal være tett. Feieren ville ikke trykkteste skorsteinen da han av den grunn visste at røret holdt den tett. Problemet ifølge ham var at om det fantes sprekker i murpipa så kunne varmen oppnå 85 grader på det brennbare materialet. Kan man kreve at en slik måling utføres? Går det engang an å gjøre en slik måling? Kan tilføye at vårt hus er bygget 1895 og hva jeg vet så er vel alle tømmerhus i denne alderen bygget på samme måte. Er det noen som vet hva som gjelder? Eller er det bare å begynne å planlegge for å rive de bærende stokkene? Kan også tilføye at vi installerer en ny ovn i eksisterende murpipe. Det har altså ikke vært noen ovn der før.
Vi hadde feieren her i går og vi fikk beskjed om at våre bærende bjelker som ligger på det ytterste laget av vår murpipe skal ha et mellomrom på 10 cm fra murpipa. Ifølge denne fantes det ingen målangivelse i noen norm, men det som ble sagt var at det brennbare materialet ikke fikk oppnå en temperatur på 85 grader. Vi har satt inn et fleksibelt rør i vår skorstein samt isolert og støpt for å forsikre oss om at den skal være tett. Feieren ville ikke trykkteste skorsteinen da han av den grunn visste at røret holdt den tett. Problemet ifølge ham var at om det fantes sprekker i murpipa så kunne varmen oppnå 85 grader på det brennbare materialet. Kan man kreve at en slik måling utføres? Går det engang an å gjøre en slik måling? Kan tilføye at vårt hus er bygget 1895 og hva jeg vet så er vel alle tømmerhus i denne alderen bygget på samme måte. Er det noen som vet hva som gjelder? Eller er det bare å begynne å planlegge for å rive de bærende stokkene? Kan også tilføye at vi installerer en ny ovn i eksisterende murpipe. Det har altså ikke vært noen ovn der før.
Medlem
· västmanland
· 34 innlegg
Kan ju bara berätta vad jag gjorde. Efter diskussion med sotaren så drog jag ner en rostfri slang, diam 110 och fyllde upp med vermiculit, I och med det så brydde sig sotaren inte om varken bjälken på vinden eller andra reglar som ligger emot.
1 år sedan det blev godkänt nu och det funkar hur bra som helst, nackdelen är väl att man går miste om värmen i själva murstocken.
1 år sedan det blev godkänt nu och det funkar hur bra som helst, nackdelen är väl att man går miste om värmen i själva murstocken.
Slangen du satte inn er det en tynn bøybar slange? Vi har satt inn en slange, rør og også helt i isolasjon samt støpt. Skal forsøke å få tak i feieren i morgen igjen og forsøke å føre en dialog.
Medlem
· västmanland
· 34 innlegg
Ja det er en tynn dobbelmantlet (eller hva det heter) slange, kjøpte et helt kit fra soliduct for ca 5000 kr
Klikk her for å svare