Y
Skisserer en benk. I tegningen er det 80cm mellom gavlene.

Hvis jeg har en 15mm, eller en 20mm tykk eikeplate, vil den da bøyes hvis man setter seg på den?

Avhenger også av dybden på platen.

Eikeplate; limtre eller massiv?

Y
30cm dyp.

vet ikke forskjell men håper på finne noe som ikke serut som staver/parkett... dvs fanerad skiva kanskje ville vært bedre.

Sist redigert:
Man kan jo være vittig og si at det kommer an på kroppsvekten;). Et mindre barn vil det sikkert fungere for, men med mine 90 + tror jeg nok at det svikter. Men holde gjør det sikkert. Kan du ikke sette en bit av platen på høykant midt under? 50mm eller så.

(Nå er jeg mer av tømrer enn av møbelsnekker. Så jeg tar gjerne i litt ekstra.)

Krilleman
Jeg har bygget litt div, ting med IKEA:s tjukkeste benkeplate i eik, (3,8cm stavlimt)

Men siste platen jeg kjøpte er til min store forbauselse (eller ikke) stavlimt på dobbelt vis. Bare endene som var "hele"

Bilde av en diagram som viser to rektangulære mønstre, begge stavlimte. Det øverste har loddrette linjer, mens det nederste også har horisontale linjer.

Tross alt er det vel ulempen med å kjøpe billig...

Ble visst litt OT her, men på spørsmålet om svikten tror jeg at 15mm er for spinkelt...

Sist redigert:
Du kan jo prøve å beregne det ved hjelp av denne:
http://www.woodbin.com/calcs/sagulator.htm

Om jeg nå litt raskt har fått rett på mål og enheter så ville en 2 cm tykk plate svikte ca 4 mm om man plasserer 100 kg midt på.

Om den er fastskrudd i endene påvirker også, en løs plate bøyer seg lettere

Plutus skrev:
Om den er skrudd fast i endene påvirker også, en løs plate bøyer seg lettere
Det avhenger av hva den er skrudd fast i.
Om den er skrudd fast i to gavler som ikke kan bevege seg (f.eks. betongvegger) så vil det kreves MYE mer for at den skal deformeres. Om den derimot er skrudd fast i et ustødig understell av tre, som er vanlig ved en sittebenk, så er forskjellen mye mindre mot en løs plate.

/ Fredrik

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.