Måtte skjøte den siste biten til vindusfôret på utsiden av vinduet og bestemte meg for å teste å lime den, siden både stifting og skruer lå utenfor det jeg hadde tilgang til akkurat nå.
Planken er skrått kuttet siden jeg først hadde en annen løsning i tankene. Det skapte selvsagt litt utfordringer under limpressingen, men jeg tror det ble rimelig riktig til slutt. I etterkant burde jeg ha tegnet en strek over begge bitene for lettere å se at de lå i riktig posisjon. Jeg la også merke til at limet er beregnet for innendørs bruk.
Planen er å olje, grunne og deretter male to lag. Akkurat denne biten skal sitte over et vindu, så den vil ikke bli utsatt for særlig mye vær.
Hva tror dere, er det verdt å la det tørke ordentlig, eller skal jeg nøye meg med å skru den fast med en ekstra skrue? Hvis jeg skal fortsette, hvor lenge bør man vente før man slipper presset og begynner å olje endetreverket?
Japp, jeg gjorde åpenbart feil her. Jeg vurderer å bryte løs biten og lime den om i stedet. Hvis jeg bruker Casco Outdoor lim, hvor lenge trenger jeg å holde det i press før jeg kan male neste lag? Det står 30 minutter i manualen, men stemmer det virkelig også i dette tilfellet? Grunnfargen jeg har lagt på må uansett tørke til sent i kveld før dekkfargen skal på, så jeg kanskje ikke mister noe tid på å gjøre det om nå.
Grunnfargen er jo tørr på overflaten men må tydeligvis herde minst 24 timer.
Ja nå har jeg sett alt... Å kjøpe en planke på byggevarehandelen og sette den dit hadde vært både billigere, raskere og bedre.
Billigere fordi du kommer til å måtte gjøre om jobben med maling og alt.
Raskere fordi tiden du bruker på skjøtingen hadde vært nok til reise og innkjøp av nevnte planke.
Bedre fordi du slipper en skjøt utendørs som alltid kommer til å synes.
Å skjøte utendørs er vanskelig å få bra, det ser aldri helt ut og man gjør det kun i sjeldne tilfeller med lim.
Japp, jeg gjorde tydeligvis feil her. Jeg vurderer å bryte løs biten og lime den om i stedet. Hvis jeg bruker Casco Outdoor lim, hvor lenge trenger jeg å holde det i press før jeg kan male neste lag? Det står 30 minutter i manualen, men stemmer det virkelig også i dette tilfellet? Grunnfargen jeg har påført må uansett tørke til sent i kveld før dekkfargen skal på, så jeg mister kanskje ikke tid ved å gjøre det om nå.
Grunnfargen er jo tørr på overflaten, men må tydeligvis herde minst 24 timer.
Åpningstiden er ganske kort med trelim, men regn med et døgn før du har full styrke. Jeg vet ikke hvordan det påvirkes av at du kapsler inn skjøten med maling, men dumt å ta sjanser.
Ja nå har jeg sett alt... Å kjøpe en planke på byggevarehandelen og sette den inn hadde vært både billigere, raskere og bedre.
Billigere fordi du må gjøre om jobben med maling og alt.
Raskere fordi tiden du bruker på skjøtingen hadde vært nok til reise og innkjøp av nevnte planke.
Bedre fordi du slipper en skjøt utendørs som alltid vil være synlig.
Å skjøte utendørs er vanskelig å få til bra, det ser aldri helt ut og man gjør det kun i sjeldne tilfeller med lim.
Jeg er med på at en ny planke er bedre, men hvorfor trenger jeg å gjøre om hele jobben med maling og alt? Jeg har jo bare grunnet enn så lenge, så hvis jeg bryter løs biten og limer med utendørslim forventer jeg ikke å måtte male om noe, grunnmalingen er jo bare til for at malingen skal feste bedre, og her blir jo skjøten ubetydelig.
Å kjøre og kjøpe en ny planke tar definitivt lengre tid enn å skjøte denne. Det var jo et ganske raskt jobb, noe som også vises på bildene.
Planken i seg selv kostet kanskje 130 kr, pluss reisen til plassen.
Akkurat dette panelet skal som sagt sitte over et vindu, men innenfor vår fasade (trehus med mexitegl der teglet stikker ut litt), så det er ganske beskyttet. Det er veldig sjeldent at vann renner der.
Å bytte ut planken nå innebærer at jeg må dra og kjøpe en ny, ta fram sagen igjen, sage til og grunne, noe som i sin tur betyr at jeg må vente ytterligere 24 timer.
Så det finnes flere grunner til hvorfor valget ble slik, hadde panelet sittet mer utsatt så hadde jeg lagt inn det ekstra arbeidet direkte men nå gjør den ikke det.
Jeg er med på at en ny planke er bedre, men hvorfor trenger jeg gjøre om hele jobben med maling og alt? Jeg har jo bare grunnet enn så lenge, så om jeg bryter løs biten og limer med utendørslim forventer jeg ikke å måtte male om noe, grunningen er jo bare til for at malingen skal feste bedre og her blir jo skjøten ubetydelig.
Å kjøre og kjøpe en ny planke tar definitivt lengre tid enn å skjøte sammen denne her. Det var jo et ganske raskt arbeid, noe som også synes på bildene.
Planken i seg selv kostet kanskje 130 kr, pluss reisen til trelasten.
Akkurat denne listen skal som sagt sitte ovenfor et vindu, men innenfor vår fasade (trehus med mexitegl hvor teglstenen stikker ut et stykke), så det er ganske beskyttet. Det er svært uvanlig at det renner vann der.
Å bytte ut planken nå innebærer at jeg må dra av gårde og kjøpe en ny, ta fram sagen igjen, sage til og grunne, noe som i sin tur innebærer at jeg må vente ytterligere 24 timer.
Så det er flere grunner til hvorfor valget ble slik, hadde listen sittet mer utsatt så hadde jeg gjort den ekstra jobben med en gang, men nå gjør den ikke det.
Men hvis du allerede har limt med annet lim så har det dekket porene så det nye limet vil ikke feste godt. Det er om du kan sage bort ytterste millimeterne på begge sider.