N Nalleman64 skrev:
Har alltid funkat utmärkt her også. Akkurat som stålull.
Men hvor tykt lag i så fall? Måtte gå åt stor mengde? Hvordan skal jeg tette det mot kantene? Så de ikke kommer inn der.

Støp igjen hullet med betong. Det er det eneste som blir tett og holdbart over tid.

• Liker
Nalleman64 og 2 andre
  • Laddar…
B
Hep Hep skrev:
Vanskelig å se at aluminiumsfolie skulle hindre mus. Eller så var våre kryp litt spesielle, da de tygget i stykker all metallfolien på bobleflaskene i spiskammeret.
Samme erfaring har jeg. Fant til og med at musene hadde gnagd i stykker en "kopp" til telys i aluminium, på jakt etter stearin eller parafin.

N
A apanq skrev:
Men hvor tykt lag i så fall? Må det gå med stor mengde? Hvordan skal jeg tette det mot kantene? Så de ikke kommer inn der
I ditt tilfelle er hullet for stort til å tette helt med aluminiumsfolie/stålull vil jeg si.

S Svante Svenson skrev:
Hva er under?

[lenke] jeg anbefaler dette
S Svante Svenson skrev:
Hva er under?

[lenke] eller lignende funker nok. Kanskje at du legger det der og fester med noen tetning/fug rundt rør og sider. Eller støper om mulig.
-50-cm/ eller lignende funker nok. Kanskje at du legger det der og fester med noen tetning/fug rundt rør og sider. Eller støper om mulig.
Jeg har brukt stålull i hytta og har ikke hatt noen problemer siden da.

Et tips er å ikke legge hundrevis av kroner på stålull for mus, men kjøpe akkurat samme som selges som stålull til malere https://www.hornbach.se/c/kok-tvatt-stad/stadutrustning-rengoring/vatrengoring/stalull/S27394/

• Liker
Norrtull og 1 annen
  • Laddar…
B
Eller 20kr på et par cm betong / eller rett og slett noen cm flytsparkel, så er man jo hjemme, med et tett hull som blir musefritt.

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Gipsbruk blandet med knust glass skal være bra har jeg hørt min pappa si.

Grannens Häck
A apanq skrev:
Det gjelder en kjeller der hydrofor står. Tenkte å ha som matkeller. Har noen en ide?
Jeg hadde klippet til en plate. Eller for å være ekstra tydelig, flere plater som er overlappende og rundt gjennomføringer.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Takk for alle tips kjøpt betong. Kommer tilbake med resultat

A apanq skrev:
Takk for alle tips kjøpt betong. Kommer tilbake med resultat
Ja det ble jo bra tett i alle fall :) ikke så pent kanskje, men jeg er jo ingen murer. Nå til neste problem på samme sted. Ventilasjon fra husgrunn utenfra finnes i brysthøyde på et annet sted i kjelleren. Nettet virker ok i ventilasjonsristen, testet med en skrutrekker og kjente at nettet er der. Men det ligger en hel del rockwool der, så musene er jo der også. Ser også et hull opp i muren oppe til høyre, så de kommer inn på innsiden av veggen. Muren er tykk, minst 60-70 cm. Men antar at eneste alternativet er å rydde opp der og forsøke å mure der også ☹️. Mindre kult å krype opp der trangt, og muselort med rockwool........ Rive bort risten fra utsiden, men den er jo ganske nymurt, kanskje for 3 år siden. Men det hjelper jo ikke mye da det skal mures, hullet er jo lite. Så tar gjerne imot litt råd her også. Tenkte til slutt å mure et gitter på innsiden så de ikke kan komme inn i kjelleren hvis de. Men det ville jo være bra å unngå at de kommer inn den veien og opp i huset langs veggen.

På bilde 2 ser man ventilasjonen innerst med rockwool foran. Samt hullet oppe til høyre og venstre nær risten. PS! Har ryddet ut en del rockwool allerede.

• Rør og kabler i en kjeller med betonggulv, hull i veggen øverst til høyre, delvis dekket av rockwool.
  • Ventilasjonsrør med steinvegger og rockwool-isolasjon, musefeller plassert i forgrunnen. Høyt oppe til høyre, lite hull i muren.
B BSOD skrev:
Eller 20kr på et par cm betong / eller til og med noen cm flytspackel, så er man jo hjemme, med et tett hull som blir musfritt.
Jeg ville tro at en sekk betong koster 60kr, men det er det jo lett verdt om det løser problemet..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.