Hei. Vender meg til ekspertisen for et problem jeg har.. skal forsøke å forklare.

I dagens situasjon har vi en stor (Nibe EL 400L) liggende varmtvannsbereder fra 1977 som synger på siste verset som står i et rom under trappen opp til overetasjen. Vi har nå skaffet en ny solpanellforberedt VVB på knapt 300L (Nibe Compact 300 Sol) som er stående. Den får plass under trappen, men den dekker opp hele rommet så man ikke vil kunne komme til området bak VVB under trappen. Problemet er at vannrørene går nær ytterveggen under trappen og derfor vil man kunne komme til og se der iblant både for at vi senere skal kunne koble til solpanelslyngen på en god måte men også for å komme til rommet under trappen og kunne se at koblinger og slikt på vannrøret ser ok ut uten å måtte rive ut VVB. :S

Derfor vil jeg lage en liten "krypeåpning" inn bak VVB/under trappen gjennom veggen fra grovinngangen for å komme inn der bak. (Se planløsningsbildet så forstår dere kanskje hvordan jeg mener)

Problemet jeg har støtt på der etter å ha kuttet opp veggen er at det lille rommet som grovinngangen er så sitter bjelkene i veggen med ganske (?) tette mellomrom (se bilder)
270143-DSC00095.jpg 270142-DSC00100.jpg

Kan noen hendige mennesker se om det er noen risiko for at veggen skulle være bærende, eller kan jeg kappe av den midterste bjelken og lage en åpning der? Hvordan gjør man det? Kan man kappe av regelen mens man lager rammen til åpningen uten at alt raser?

Hva jeg har tenkt er at man kanskje kunne veksle av den ved å for eksempel snekre på to ekstra korte regler på de reglene som allerede finnes på ytterkantene og deretter legge en stående 45x145 eller lignende på de reglene som veksler av regelen ved åpningen, omtrent som rundt et vindu?

Hva jeg kan forstå av plantegningen så er jo den veggen ikke tegnet særlig tykk men for så vidt så er den ene baderomsveggen over denne veggen (badet har ikke fliser/fliser og badekaret står i andre enden av badet og det burde vel veie mest antar jeg) men jeg er likevel litt for usikker til å bare kappe av regelen uten å sjekke med dere først...

"Bilde tatt opp mot taket mellom reglene i hullet jeg har kuttet opp"
270144-DSC00099.jpg

"Veggen jeg vil lage åpningen i" (Veggen markert med rødt)
270145-hus.jpg

"Plantegning"
270146-planlosning.jpg

Hva gjør jeg? Jeg er veldig takknemlig for all hjelp. :blushing:

Det der ser ikke ut som en bærende vegg i det hele tatt.
Muligens kan deler av trappen hvile på den?

Er du usikker må du avveie den, men som sagt det ser ikke ut, av tegningen å dømme, som om det skulle være noen fare...

Om det skulle ha vært en bærende regel så kunne du ha stivet den av mens du kutter den, og deretter avveid den med en lik regel som den sitter på hver side (sammen med de andre, og en tverrstilt hvilende på disse slik at kreftene fra midtregelen overføres til den tverrstilte (som bør ligge på høyden) ned til sidene og ned til gulvet/grunnen.

/K

Nå er det gjort. Vekslet for sikkerhets skyld av den mot reglene ved siden av, men nå kan jeg bygge videre på luken. Takk for hjelpen. =)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.