Hei!

Vi har ansatt håndverkere til å gjøre vårt bad. Vi har vegghengt toalett og servant, og håndverkerne har laget en utbygging fra veggen som disse henger i (premont). Nå er det slik at denne utbyggingen er skjev, det skiller 1,2 cm hvis man måler dybden på utbyggingen lengst til venstre og lengst til høyre. Det er flislagt med mosaikk på veggen. Dette medfører at servant og toalett også blir litt skjevt. Vi er ikke fornøyde med dette. Nå mener håndverkeren at dette ligger innenfor de toleransene som finnes og at vi ikke har noe annet valg enn å godkjenne arbeidet og betale.

Kan dette stemme? Noen som er håndverker/snekker som vet hva som gjelder? Finnes visst noe som heter Hus AMA, men jeg finner ingenting på internett om dette. Hvilke toleranser gjelder egentlig? Håndverkeren mener at det finnes toleranser både for flisene og for byggingen.

/Anna
 
Har nøstet videre litt i dette i løpet av dagen, og det ser ut som det finnes en lov (som beskytter forbrukeren) som gjelder fra og med i år som sier at så lenge det ikke er skrevet noe anbud, så har kunden rett. Er kunden ikke fornøyd, så er det det som gjelder, og kunden har da rett til å holde tilbake betalingen. Vet dere noe om dette? Stemmer det?
 
Ja altså, om håndverkeren har rett i at avviket ligger innenfor toleransen (noe jeg ikke vet noe om), så har han jo utført arbeidet fagmessig, og så lenge dere ikke har avtalt spesifikt om toleransen, så har han ikke levert i strid med deres avtaler.

Men spørsmålet er jo som sagt om dette avviket virkelig ligger innenfor en akseptabel toleranse, det høres unektelig mye ut.
 
nybyggare_anna skrev:
Håndverkeren mener at det finnes toleranser både for kreasjonen og for bygget.
Be ham da om å vise hvor det står hen. ;)
 
Hei.

Er det ikke derfor man "ansetter" et firma for 350-400:-kr/t for at det ikke skal bli slike feilmarginer. De var jo ikke rimelige heller. Jeg er sikker på at du hadde gjort det mer nøyaktig selv.

Skal ta et godt eksempel for deg. Mine svigerforeldre valgte å gjøre om badet sitt og et firma skulle gjøre hele jobben. Sum ca 70.000:- for 6m2.

Så viser det seg at de har flislagt dusjen uten fall og fikk dusjvannet stående på gulvet. Jeg sa til dem at de skulle stå på sitt, og firmaet trakk av 8.000:- for dette, så jeg hevder at et firma skal gjøre bedre fra seg enn sånn.

Stå på, du kommer til å vinne saken, det er jeg sikker på. >:(
 
Takk for deres svar! Jeg skal be håndverkeren om å vise hvor det står hvilke toleranser som gjelder og prøve å stå på mitt og kjempe på. TAKK!
 
Jeg er håndverker. Nå forstår jeg ikke helt nøyaktig hvordan det er bygget hos deg, men generelt sett mener jeg det slik. Er det en "feil" som ikke er synlig for det blotte øye eller merkbar på annen måte enn at man måler det, så er det akseptabelt, ellers synes jeg man godt kan kreve at det er korrekt gjort. Feilmarginaler som "ikke synes" skal dessuten ha en god forklaring. Noe som har gjort at det ikke kunne bygges på annen måte, etc. Hva loven sier, har jeg ikke peiling på, men stå på ditt. Byggefirmaer er blodsugere og skal gjøre bra arbeid!
 
Kjedelig når det ikke blir bra!

Hus AMA 98 Generell material- og arbeidsbeskrivelse for husbyggingsarbeid

Vet ikke om følgende AMA-koder kan anvendes da de er ment for vegger eller romdannende bygningselementer som det heter.

43 INRE ROMDANNENDE BYGNINGSELEMENTER

På Side 65 43.B/42 Utfyllende veggkonstruksjoner - plater og treregelverk eller trebasserte regelverk står det om toleranser og de er klassifisert som Buktning, Helning, (Plassering i siden fra nærmeste sekundærlinje) eller (Avstand mellom nærliggende vegger)

I ditt tilfelle gjelder antakeligvis (Avstand mellom nærliggende vegger) og da er toleransen ±25 mm uansett målelengden.

AMA er litt uklart når det gjelder toleranser for dimensjoner på sjakter og nisjer, men det finnes for utsparinger osv.

Hvis stammen i inkléden er av stål, så finnes Stålbyggnadsinstituttets publikasjon nr. 112 Toleranser for stålkonstruksjoner. Men den har jeg ikke tilgang til, og den gjelder kanskje bare konstruksjonen i seg selv og ikke hvordan den er montert, men det er jeg usikker på.

Jeg antar at inkléden er til for rørføring og innfelt sisterne på vannklosettet, hvis du har både servanten og vannklosettet på inkléden så burde det være ca. 1,5 - 2 m bredt, da gir det 6-10 mm/m, hvilket ikke burde gjøre at VK og TS står skjevt, men det forsterkes vel av glassmosaikken som feiler på 1/2 rute oppå inkléden.

Hvis entreprenøren har montert prefabrikkerte beslag og inklédninger, så burde de ha klart det bedre med tanke på at beslagene er en stålkonstruksjon som står på gulvet og mot eksisterende veggregler.

Men det er tvilsomt om det kan anses som rimelig at entreprenøren får gjøre om arbeidet.

Hvor mye trenger å gjøres for å utbedre problemet, hvor finnes tettesjiktet i eller bak inklédningen?

Hva du kan gjøre er å hevde at AMA ikke er anvendbar i dette tilfellet og si at det ikke er fagmessig utført og henvende deg til forbrukerombudet.

Lykke til

/Patrik
 
Bob_the_builder
Dette har vært diskutert før på forumet, det finnes sikkert en del å finne om man søker på for eksempel "AMA".

AMA er ingen lov og ikke engang en standard. Det er en samling med ulike løsninger som man kan henvise til når man skriver en avtale. At håndverkeren sier "det står i ama" er altså ikke akseptabelt om noe annet har blitt avtalt. Problemet med oss privatkunder er vel at vi ikke styrer våre håndverkere tilstrekkelig strengt. Vi har altså ikke regulert hvordan arbeidet skal utføres. Løsningen, slik jeg ser det, er å få inn en uavhengig besiktigelsesmann som kan avgjøre om arbeidet er "fagmessig utført" eller ikke. Det begrepet er jo mer tøyelig enn definisjonene i for eksempel AMA, men det kan likevel gi viss støtte...
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.