Vi har nettopp flyttet inn i en 60-tallsvilla med striestrekk på innertakene. Siden det er litt misfarget spesielt i stuen og spisestuen vurderer vi å gjøre noe med det. Har strietaket noen isolerende funksjon? Kan man skjære det ned, sannsynligvis finne rupanel under og male direkte på det? Eller må man isolere mot rupanelen? Vil jo ikke ha varm luft opp på loftet og få fuktproblemer der...

Råsponten kan se ut som hei kom og hjelp meg under veven om du har uflaks. Min råspont kan du for eksempel glemme dette da det er store valkanter osv. Men sjansen finnes jo også at den er ok.

Uansett så fyller ikke veven noen som helst funksjon utenom rent estetisk og kanskje også litt beskyttelse mot nedfallende spon/støv. Litt tetthet er det jo selvfølgelig i veven avhengig av overflatefarge etc., så helt åpent er kanskje ikke helt å anbefale. Men skulle det beskytte mot trekk skulle pappen fly fly opp og ned når man for eksempel lukker en dør til et rom med slik vev i taket.

Ville anbefale en slags himling ja, typ gips eller plate-løsninger som finnes hos diverse byggevarehus og ikke koster så mye.

Er det bare misfarginger går det ofte bare an å male over også.

P
Er du helt sikker på at det er vev? og ikke plast?
Plast barracudatak (spør meg ikke hvorfor de kalles så) var populære på 60-70tallet og de er jo klart brannfarlige. Jeg har sett hvordan de ser ut når de har brent.... Ned med dritten hvis det nå er plasttak.

V-g: Takk for dine synspunkter! Vi hadde en tanke om at om råsponten så ok ut at det kunne være ganske hyggelig med en "grovere landlig look" om man hvitmaler dem. Vi har vært inne på å male taket også uten å ta det ned, vi vurderer våre alternativer så å si.

TheStills: Det er ikke plast men et solid ("ekte") vevspent tak. Det har vi sjekket opp. Takk for omtanken :)

Om dere skal ha veven igjen, så vær forsiktig med den. En revne kan spre seg veldig langt, i alle fall i min vev.

Jeg skar av en bit da en vegg skulle flyttes og syntes jeg var flink og stiftet før jeg skar. Skar med brytebladkniv som jeg da syntes var skarp, likevel ble det en revne som holdt på å spre seg i taket, dette på grunn av spenningen. Akkurat dette taket skal jeg sette panel i, så det gjorde ikke så mye, men det er likevel irriterende siden vi må leve med det inntil da.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.