for noe? Jeg har spurt alle snekkere jeg kjenner både aktive og pensjonister, men ingen vet hva det er! Har ringt hustillverkaren (den som har kjøpt opp), og det var ingen tilgjengelig for øyeblikket som kunne svare på spørsmålet.
MVH Kenneth
MVH Kenneth
Velkommen til forumet og som vanlig finnes svaret på forumet 
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41887
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40406
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41887
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40406
Takk, skulle ha søkt på fiberelement isteden men det var ikke helt den informasjonen jeg lette etter. Problemet jeg har er at jeg planlegger å bytte vinduer og om fiberelementene er 300x300 er jeg redd for at hvis jeg kapper vinduskarmen, kan veggen som er over vinduene rase, og da blir spørsmålet - om "fiberelementet" er bærende ved hjelp av vinduskarmen, har de da dimensjonert hammarbandet slik at takstolene ikke raser når veggen raser. For sikkerhetsskyld bør jeg nok støtte hele taket langs veggen i rommet.
MVH
MVH
Nå har jeg revet panelet og kan se hva fiberelement/fiberplank er for noe, og jeg kan si at ingen av snekkerne som har vært her og sett har sett noe lignende! Våre yttervegger består av fiberelement, 150 mm brede og ca 60 tykke, disse er skråspikret for å holde sammen. Modulene har som fylling to stk, 30 mm tykke myke trefiberplater. Så nå forstår jeg hvorfor vannrørene fryser i veggen når det er -15° ute. I noen år har jeg diskutert med snekkere om tilleggsisolering, men de har hevdet at det skal skje på loftet for der gjør det mest nytte, men jeg har ikke vært enig fordi man har kjent kulden stråle fra vinduer og vegger. Nå når de har sett veggene, er de enig med meg.
Vi skulle gjerne hatt et tips fra noen erfarne snekkere om hvordan man skal løse oppregling for nye vinduer. I dag er vindu- og dørs sidekarmstykker forlenget slik at de fungerer som stående stendere og bærer opp takstoler. Vi vil helst ikke behøve å gjøre om hele innervæggen med alt det innebærer med rør for element osv. Om vi setter nye vinduer og dører i eksisterende karm, reduseres størrelsen, døråpningen blir nesten 600. På utsiden er det kun ca 20 mm å stille en ny stender på.
Vi skulle gjerne hatt et tips fra noen erfarne snekkere om hvordan man skal løse oppregling for nye vinduer. I dag er vindu- og dørs sidekarmstykker forlenget slik at de fungerer som stående stendere og bærer opp takstoler. Vi vil helst ikke behøve å gjøre om hele innervæggen med alt det innebærer med rør for element osv. Om vi setter nye vinduer og dører i eksisterende karm, reduseres størrelsen, døråpningen blir nesten 600. På utsiden er det kun ca 20 mm å stille en ny stender på.
Hei
Det kan hende det er litt sent, men da vi byttet vinduer sagde snekkeren først og sjekket etterpå hva slags vegg det var, altså når saga satte seg fast.
Snekkerne løste det hele ved å stive opp taket mens de fjernet de gamle vinduene. Mellom de nye vinduene sitter det stendere, og bitene over og under vinduene er spikret sammen til en bjelke. (Det var trepanel der før, så snekkerne slo inn en masse spiker for å få panelet til å hjelpe med å bære lasten).
Våre fiberplanker er 95x300 med en 95x22 planke på hver side, og hele rommet mellom er fylt med trefiberplater.
Det kan hende det er litt sent, men da vi byttet vinduer sagde snekkeren først og sjekket etterpå hva slags vegg det var, altså når saga satte seg fast.
Snekkerne løste det hele ved å stive opp taket mens de fjernet de gamle vinduene. Mellom de nye vinduene sitter det stendere, og bitene over og under vinduene er spikret sammen til en bjelke. (Det var trepanel der før, så snekkerne slo inn en masse spiker for å få panelet til å hjelpe med å bære lasten).
Våre fiberplanker er 95x300 med en 95x22 planke på hver side, og hele rommet mellom er fylt med trefiberplater.
Hei, tenkte å høre om det er noen som vet hva akkurat fiberplank fra Hultsfredshus er laget av. Ser ikke ut som det går å finne noen informasjon om det i det hele tatt. Tenkte mest på om de kan inneholde noe helseskadelig.
Sist redigert:
Klikk her for å svare