Var på en visning i dag på et hus som namsmannen skulle selge. I papirene stod det at det var verdsatt til 50.000.- og at det var vannskadet. Synes prisen hørtes lav ut selv på grunn av vannskade, men oj, så feil jeg tok.

Det som hadde skjedd var at et toalett hadde frosset istykker, og vann hadde sprutet i flere dager før naboen så det og fikk kommunen til å stenge av vannet. Dette var cirka to år siden.

Nå var jeg på visningen i dag, for jeg tenkte at det kanskje går an å få det til en god pris siden det er en konkursauksjon. Men da jeg fikk se huset, skjønner jeg at det ikke er noe for meg. Men det dukket opp noen spørsmål.

Et rom i første etasje var mugg på tak, vegger og gulv, stinket som bare det, og kanskje 30-50% var dekket av mugg. Men da vi kom ned i kjelleren fikk jeg se det verste jeg har sett noen gang når det gjelder forsømt hus. Det var vått overalt og hengte vanndråper på alt, til og med sikringsskapet var gjennomvått av fukt og vanndråper. Tror nok ikke man har lyst til å sette på strømmen akkurat. Alt var vått og mye mugg overalt.

Nå har jeg noen spørsmål angående dette. Og nei, jeg skal ikke kjøpe det. Kan man sanere når det er så mye mugg? Trolig er hele taket i kjelleren, bjelkelaget til første etasje helt ødelagt og må byttes, men kan man få bort muggen uten at den kommer tilbake eller lukter i fremtiden?

http://bovision.se/description/description.aspx?guid=111135947

Sist redigert:
På din beskrivelse høres det jo ut som et rivningsobjekt, der man får en tomt for 50000 pluss hva en korrekt rivning og bortforsling koster. Eller?

/C

Hvorfor skal man betale 50.000:- når auksjonen starter på 0? Og om jeg kunne svart på mitt eget spørsmål hadde jeg ikke stilt det.

ville si at du betaler for tomta, kanskje at stommen kan reddes.

men har man tid og lyst til å jobbe med verneutstyr for å prøve å redde så mye som mulig, eller om man skal ringe brannvesenet og la dem "øve" :)

Avhengig av grunnlaget kan det hende at den kan returneres. Jeg er skeptisk til at man kan sammenføre et så kraftig angrepet hus med et godt resultat.

Går det fortsatt an å få brannvesenet til å brenne det opp? Trodde det var forbudt i dag.

Jeg jobber som brannmann og jeg kan si at det er ganske restriktivt med hvilke hus som brennes, det må ikke være noe i nærheten som kan ta skade. Så må det være en øvingsverdi i huset og at det først må saneres for f.eks. elkabler og annet.
Vi brant et hus forrige uke som var muggskadet, det gikk rett og slett ikke å sanere.

Beste svar

Men det ser ut som et steinhus (ser i telefonen). Da burde man vel kunne "blåse ut" alt og bygge nye bjelkelag og takstoler? (ikke glem å brenne bort hussoppen....)

Så er jo ligningsverdien bare 260.000. Hva ville markedsverdien på et totalrenovert hus være?

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370500,18.134641

Det er et gammelt tømmerhus som de har pusset opp.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.