Om åtte dager (den 30/9) kommer 24 lettbetongelementer som skal legges som tak på mitt kommende verksted. De som er 600 mm brede og 6 meter lange veier nær 700 kg...
Jeg har støvsugd internett etter anvisninger og verktøy. Jeg føler meg rimelig klar over hvordan det skal gjøres men mangler spennbygler (trengs minst to) som man trekker elementene sammen med.
Jeg kan ikke finne hvor disse kan kjøpes eller fornuftige bilder så man kan lage dem selv.
Veldig takknemlig for hjelp med dette!
Hei og velkommen.
Hva løfter de betongbitene i? Er det løfteøyne som man skrur ned eller legger de sevetter rundt stykket og løfter?
Tenkte om man kunne lage noe ved hjelp av en gjengestang og kroker som man kunne feste i løfteøyne og dra sammen med.
Det er ikke løftet som er problemet, men når de ligger på plass og skal justeres sammen. Har funnet en video på youtube hvor spennbøylen er tydelig. Skal forsøke å sveise sammen to sånne. Virker ikke så vrient.
Ok jeg omformulerer meg da..
Hvis det finnes hull på oversiden av betongelementene der løfteøyer har sittet / sitter kan disse kanskje brukes for å spenne sammen 2 stk elementer ved å bruke 4 stk kroker og 2 gjengestenger og trekke dem sammen, derav spørsmålet.
Det finnes også et verktøy (vinsj?) med vaier mellom 2 kroker men vet ikke dets riktige navn.
Ok, nå er jeg med deg! Nei, det skal ikke være noen hull eller løfteøyer på elementene. Jeg tenner litt på ideen med gjengestenger! Jeg har et par solide (M12 tror jeg) som kunne gjøre en god jobb i en slags tvinge/spenn-innretning. Jeg har en trykkluftdrevet muttertrekker som kunne drive dem!