7.605 lest ·
40 svar
8k lest
40 svar
verdt å velge kryssfiner bak gips i innervegger?
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 399 innlegg
Veggkonstruksjonens lydisolerende evne (i stigende rekkefølge):
1 lag gips uten isolasjon
1 lag gips + 1 lag kryssfinér uten isolasjon
1 lag gips med isolasjon eller 2 lag gips uten isolasjon
1 lag gips + 1 lag kryssfinér med isolasjon
2 lag gips med isolasjon
1 lag gips uten isolasjon
1 lag gips + 1 lag kryssfinér uten isolasjon
1 lag gips med isolasjon eller 2 lag gips uten isolasjon
1 lag gips + 1 lag kryssfinér med isolasjon
2 lag gips med isolasjon
Sist redigert:
Jeg innser at mange her på forumet og også i tråden har egne hus, der man kan velge og gjøre akkurat som man selv ønsker.
Jeg tenker på nyere leiligheter, rekkehus, og enklere villabygg som masseproduseres. Mistenker at det er ganske vanlig med enkelgips der?
Jeg tenker på nyere leiligheter, rekkehus, og enklere villabygg som masseproduseres. Mistenker at det er ganske vanlig med enkelgips der?
Felde: jeg tror at din analyse er helt riktig.
Det er klart at det er lett å sitte og skrive at enkelgips og uisolerte innervegger burde forbys når man selv kan påvirke det hele.
Jeg håper det løser seg på (etter omstendighetene) best mulige måte for deg.
Det er klart at det er lett å sitte og skrive at enkelgips og uisolerte innervegger burde forbys når man selv kan påvirke det hele.
Jeg håper det løser seg på (etter omstendighetene) best mulige måte for deg.
Angående prisen på 79', så er det jo ikke så enkelt at det bare er platene ekstra (plywood ~200kr/platen) og arbeid som koster. Du må regne med alt annet, dørkarmer, el-bokser osv som avviker fra standardleveranse. Det skal bestilles, leveres og faktureres. Alt som blir spesielt i storskala-produksjon blir av disse grunnene dyrere, men 79' dyrere, tja. Da er det sikkert en ganske bra prosent på tilvalget pålagt også. Dessverre er det jo ikke helt prisen i byen som gjelder i tilvalgskatalogen.
Sist redigert:
gabbe - Det kommer det sikkert gjøre 
Vi er litt matte generelt over tilvalgsdelen. ekstreme påslag (i alle fall på de delene jeg kjenner til). Men jeg forstår også at byggherren må tjene penger, og at det er mellomledd og så videre.
Eran - ja, det er viktige aspekter som du tar opp. Det er jo også en hel del verdt å få det klart når man flytter inn, så man slipper å gjøre jobben selv om 5 år. Arbeidstid, spesialbestillinger m.m. som du nevner er jo helt klart tid og energi som koster.
summen tar imot. Men jeg ser fordelene med det også....
Vi er litt matte generelt over tilvalgsdelen. ekstreme påslag (i alle fall på de delene jeg kjenner til). Men jeg forstår også at byggherren må tjene penger, og at det er mellomledd og så videre.
Eran - ja, det er viktige aspekter som du tar opp. Det er jo også en hel del verdt å få det klart når man flytter inn, så man slipper å gjøre jobben selv om 5 år. Arbeidstid, spesialbestillinger m.m. som du nevner er jo helt klart tid og energi som koster.
summen tar imot. Men jeg ser fordelene med det også....
Nest siste skal være "1 lag gips + 1 lag plyfa med isolasjon"Björn Melander skrev:
Da er vi enige
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 399 innlegg
Klikk her for å svare