7.495 lest ·
40 svar
7k lest
40 svar
verdt å velge kryssfiner bak gips i innervegger?
Ville det være mulig å få byggherre til å bruke osb eller veggspon i stedet for gips?
Da er det jo en ganske enkel sak å etterpå kle dette med et lag gips.
Men mangelen på lydisolering i veggene føles fortsatt veldig besværende.
Da er det jo en ganske enkel sak å etterpå kle dette med et lag gips.
Men mangelen på lydisolering i veggene føles fortsatt veldig besværende.
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 399 innlegg
Blindnit skrev:Når det gjelder lydisolering, kom jeg til å tenke på veggen vår oppe i "aldrig bli ferdig"
Fra det ene rommet til det andre:
13mm gulvgips
22 mm gulvspon
22 mm gulvspon i andre retning
80mm stender fra før, 70mm isolasjon der.
Original plankevegg 22mm
22 mm gulvspon
13 mm gulvgips
13 mm gulvgips
Har litt angst for at jeg bygde veggen for svak![]()
Bjørn - Takk for innlegget. Variasjonsmulighetene er ytterst obefintlige når det kommer til vegger. Enten enkelgips på stålregelstender eller Plyfa+ enkelgips på stålregelstender.
Du virker til å ha kontroll på lyddempingsegenskapene. Hva er forskjellen mellom enkelgips og plyfa+ enkelgips i lyddemping? Jeg er klar over at lyd slipper gjennom dører og så videre. Men det er en annen type lyd enn om man hører personen i rommet ved siden av fise gjennom veggen....
Blindnit - Tror nok veggen klarer seg. Kanskje lekker en del lyd, men finnes jo alltid ørepropper!
Ingen som virker å ha noen direkte mening om prisen. Iallefall ikke at den er HYSTERISK høy. Det føles positivt iallefall
Du virker til å ha kontroll på lyddempingsegenskapene. Hva er forskjellen mellom enkelgips og plyfa+ enkelgips i lyddemping? Jeg er klar over at lyd slipper gjennom dører og så videre. Men det er en annen type lyd enn om man hører personen i rommet ved siden av fise gjennom veggen....
Blindnit - Tror nok veggen klarer seg. Kanskje lekker en del lyd, men finnes jo alltid ørepropper!
Ingen som virker å ha noen direkte mening om prisen. Iallefall ikke at den er HYSTERISK høy. Det føles positivt iallefall
Gabbe - Nei, null fleksibilitet. Noe som er forståelig da de holder på å oppføre en stor andel hus. Om alle har forskjellige ønsker så blir det administrativt umulig å håndtere. (for ikke å snakke om kostnaden...
Jeg har bare erfaring med å bygge hus selv så jeg har ingen peiling på hva det pleier å koste å gjøre slike tilvalg. Men hvis jeg regner litt grovt med at de går med 100 stykker plater så vil det enten ta veldig lang tid for dem å montere dem, eller så vil de ha en veldig høy timepris.Felde skrev:
tror på alternativ to...Gabbe1 skrev:
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 399 innlegg
Ulike konstruksjonstyper gir ulike reduksjonstall ved forskjellige frekvensbånd. Generelt får du en liten forverring av lydisolering med kryssfiner innenfor gipsen (enda verre hvis du setter kryssfiner på begge sider).
Å ikke isolere rommene ved nybygg synes jeg er en mindre bra besparelse, siden dette er betydelig vanskeligere å utbedre i etterkant. Slår vi ut den lille merkostnaden over tid, og samtidig tar med fordelen i form av et bedre lydmiljø under byggets hele levetid, så synes jeg det er all grunn til å tenke en gang til.
Å ikke isolere rommene ved nybygg synes jeg er en mindre bra besparelse, siden dette er betydelig vanskeligere å utbedre i etterkant. Slår vi ut den lille merkostnaden over tid, og samtidig tar med fordelen i form av et bedre lydmiljø under byggets hele levetid, så synes jeg det er all grunn til å tenke en gang til.
Oldboy - Det høres jo faktisk ut som en skikkelig god idé! 
har tenkt på det med, men vet ingen i bekjentskapskretsen som har enkelgips (har dog ikke spurt alle
)
Björn - jeg hadde GJERNE isolert veggene. Dog er det ikke et alternativ ifølge byggefirmaet.
Når du sier liten forverring av lydisolasjon med plyfa, regner du da sammenlignet med enkelgips og isolasjon?
Steget fra enkelgips til enkelgips/plyfa skulle vel innebære en merkbar forbedring fra lydisoleringssynspunkt?
har tenkt på det med, men vet ingen i bekjentskapskretsen som har enkelgips (har dog ikke spurt alle
Björn - jeg hadde GJERNE isolert veggene. Dog er det ikke et alternativ ifølge byggefirmaet.
Når du sier liten forverring av lydisolasjon med plyfa, regner du da sammenlignet med enkelgips og isolasjon?
Steget fra enkelgips til enkelgips/plyfa skulle vel innebære en merkbar forbedring fra lydisoleringssynspunkt?
Medlem
· stockholm
· 26 innlegg
Hei, jeg har nettopp revet ut alle enkelgipsveggene fra rekkehuset mitt og erstattet dem med OSB, gips og isolasjon. I noen rom setter jeg i tillegg opp en ekstra plate gips for å få enda bedre demping. Det trengs med tre barn 
Å ha et hus med enkelgips uten isolasjon fungerer om man setter pris på et rotete lydbilde. Dessuten er følelsen i huset helt forandret med stabile vegger. Skal du bo lenge i huset så ville jeg definitivt utbedret dette.
Du kan se eksempler på dette her www.byggaombloggen.com
Å ha et hus med enkelgips uten isolasjon fungerer om man setter pris på et rotete lydbilde. Dessuten er følelsen i huset helt forandret med stabile vegger. Skal du bo lenge i huset så ville jeg definitivt utbedret dette.
Du kan se eksempler på dette her www.byggaombloggen.com
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 399 innlegg
En stor fordel er jo også hvordan veggene føles/oppleves, om man altså ser bort fra lyden.
Til tross for at jeg har en 3m høy innervegg i overetasjen så oppleves den som meget stabil og nokså stum.
Den består da av gips, veggspon, 70x45 stenderverk c-c60, veggspon, gips.
Som lydisolasjon valgte jeg 45mm steinullplater.
Til tross for at jeg har en 3m høy innervegg i overetasjen så oppleves den som meget stabil og nokså stum.
Den består da av gips, veggspon, 70x45 stenderverk c-c60, veggspon, gips.
Som lydisolasjon valgte jeg 45mm steinullplater.
Takk for presiseringen Oceanis 
Ja, jeg gruer meg for å bruke enkelgips hvis jeg skal være ærlig. Føles ikke bra i det hele tatt. Men nesten 80 tusen...hua.
Å rive ned i ettertid, installere isolasjon og så videre er ikke aktuelt. Vi flytter til rekkehus for å slippe å renovere. Det skal være nytt og vedlikeholdsfritt i x antall år.
Faen, må vel overtale min bedre halvdel der hjemme....
Oppsummert:
Har jeg forstått det riktig hvis jeg klassifiserer det som nedenfor? med hensyn til lydegenskaper?
Best gips+ isolasjon
Nest best - dobbeltgips
Tredje best: Plyfa/gips
Dårligst by far: enkelgips
Ja, jeg gruer meg for å bruke enkelgips hvis jeg skal være ærlig. Føles ikke bra i det hele tatt. Men nesten 80 tusen...hua.
Å rive ned i ettertid, installere isolasjon og så videre er ikke aktuelt. Vi flytter til rekkehus for å slippe å renovere. Det skal være nytt og vedlikeholdsfritt i x antall år.
Faen, må vel overtale min bedre halvdel der hjemme....
Oppsummert:
Har jeg forstått det riktig hvis jeg klassifiserer det som nedenfor? med hensyn til lydegenskaper?
Best gips+ isolasjon
Nest best - dobbeltgips
Tredje best: Plyfa/gips
Dårligst by far: enkelgips
Tror snarere det er:
Best dobbeltgips
Nest best enkeltgips/isolasjon
Tredjebest Kryssfiner/gips
Dårligst by far enkeltgips
Men rekkefølgen kan nok variere litt avhengig av målinger og utførelse, men klart dårligst og rett og slett "veldig dårligst" er enkeltgips.
Best dobbeltgips
Nest best enkeltgips/isolasjon
Tredjebest Kryssfiner/gips
Dårligst by far enkeltgips
Men rekkefølgen kan nok variere litt avhengig av målinger og utførelse, men klart dårligst og rett og slett "veldig dårligst" er enkeltgips.