Skal montere en gipsvegg på stålstendere i kjeller. Har hatt plastfolie teipet mot gulvet i 2 måneder nå uten tegn til kondens, så jeg antar at det ikke er så veldig mye fukt. Det finnes platonmatte utvendig.
Men vil uansett ha ventilasjon bak veggen. Hvordan gjør man dette med stålstendere? Monterer opp gips, borer hull gjennom hele pakken og monterer ventilert tak-/gulvsokkel?
Det er også en ventil i ytterveggen som jeg tenker å bygge gipsvegg ved. Tenkte å lage en gjennomføring inn til gipsveggen, men velge en dimensjon på røret som ikke fyller ut hullet i sokkelen helt. Da blir det også luftinntak til mellomrommet mellom yttervegg og gipsvegg.
På gulvet blir det så blå platon + ikke altfor kostbar parkett.
Men vil uansett ha ventilasjon bak veggen. Hvordan gjør man dette med stålstendere? Monterer opp gips, borer hull gjennom hele pakken og monterer ventilert tak-/gulvsokkel?
Det er også en ventil i ytterveggen som jeg tenker å bygge gipsvegg ved. Tenkte å lage en gjennomføring inn til gipsveggen, men velge en dimensjon på røret som ikke fyller ut hullet i sokkelen helt. Da blir det også luftinntak til mellomrommet mellom yttervegg og gipsvegg.
På gulvet blir det så blå platon + ikke altfor kostbar parkett.
...og ifølge platons monteringsanvisning er det viktig at det tettes i vinklene mellom gulv/vegger. Det innebærer altså at jeg ikke kan ventilere rommet bak gipsen gjennom gulvsokkelen. Siden det bare er en vegg kan man kanskje la det være en centimeter mellom yttervegg og stålstendere, og fikse ventilasjonen på sidene av veggen, med en smyglist. Tilkoblingen til øvrige, eksisterende, vegger vil uansett ikke bli 100% tett, ettersom de er veldig grovt pusset. Kommer kanskje ikke til å få noen pris for den peneste løsningen, på den andre siden er det en kjeller.
Medlem
· Stockholms län
· 1 innlegg
Har du kommet noen vei med dette? Er i samme situasjon men forstår ikke helt hvordan jeg skal få inn luft gjennom den ventilerende sokkelen gjennom osb/gips/isolasjon for at luften skal nå luftspalten mellom kjellervegg og isolasjon.
Nysgjerrig på hvordan du gikk videre.
Nysgjerrig på hvordan du gikk videre.
Nå beholdt jeg de eksisterende veggene på 3 sider og gipsplater bare én vegg, som var forbannet stygg. Siden gipsen/stålreglene da møter en ganske så ujevn vegg, ble det automatisk en luftspalte i sidene på veggen, fra gulv til tak. Hadde først tenkt å pynte med en smyglist i hver side, men etter tapetsering tenker man (jeg) ikke på det. Det eneste problemet er at det ble litt vel mye luftspalte, så det tidvis blir noe kaldt på gulvet. En del av det problemet skyldes at oppvarmingen håndteres av et gammelt element, som er montert et stykke opp på veggen, på en innvendig vegg. Bryter altså ikke kaldraset i det hele tatt. Vurderer en form for elementvifte som presser ned varmen og skaper sirkulasjon. Har brukt rommet et halvt år nå og er kjempefornøyd, ingen kjellerlukt noe sted. Osb i kjeller høres litt risikabelt ut synes jeg. Legger ved et lite bilde, så du ser hvordan det ble.
Klikk her for å svare