Hei, har i et 60-tallshus ventilert kjellervegg (betonghølstein + luftspalte + lettbetongisolering/innervegg. Innerveggen står på klosser ved skjøtene cc 60 cm, med en sprekk inn til luftspalten, antar ventilasjon var tanken her. (Ytterveggen har senere blitt isolert på utsiden i forbindelse med drenering). (Vi har en betongplate på mark som er uisolert, derav ventilasjonsgulvet).
vi skal nå sette opp et ventilert Subfloor-gulv, som forutsetter at man tetter alt inkludert da sprekken mellom innervegg og gulv, og bare har lufttilførsel via separate ventiler i gulvet.
1. min fundering er hvordan man best kombinerer disse begge løsningene? Man kan jo tenke seg å åpne for sirkulasjon med noen ventiler et stykke opp på veggen.
2. dessuten lurer jeg når vi river ned vevtapet fra lettbetongveggen (som besiktelsesfirmaet har dømt ut som diffusjonstett) om vi trenger å bekymre oss om sparkelen som er under tapeten. Kan man på noen måte se eller avgjøre om denne sparkelen er diffusjonsåpen? I så fall hvordan?
Har et bilde jeg har forsøkt å legge ved men iPad klarer ikke det av en eller annen grunn. Kommer tilbake.