856 lest ·
7 svar
856 lest
7 svar
Ventilasjonsisolasjon løsner – installatør svarer ikke
Hei
I fjor engasjerte jeg et ventilasjonsfirma som installerte et ventilasjonssystem i huset mitt. De la også ned kanalene og dekket dem med isolasjon og aluminiums-teip.
Nå, etter bare 11 måneder, har aluminiums-teipen og isolasjonen allerede begynt å løsne og gå i stykker flere steder. Jeg har kontaktet installatøren via e-post og sendt bilder, men har ennå ikke fått noe svar.
Mine spørsmål er:
Takk på forhånd,
NM
I fjor engasjerte jeg et ventilasjonsfirma som installerte et ventilasjonssystem i huset mitt. De la også ned kanalene og dekket dem med isolasjon og aluminiums-teip.
Nå, etter bare 11 måneder, har aluminiums-teipen og isolasjonen allerede begynt å løsne og gå i stykker flere steder. Jeg har kontaktet installatøren via e-post og sendt bilder, men har ennå ikke fått noe svar.
Mine spørsmål er:
- Er dette normalt etter mindre enn ett år, eller er det et tydelig tegn på mangelfullt arbeid/materiale?
- Hvor lenge bør riktig installert isolasjon/teip vanligvis holde?
- Hvilke steg bør jeg ta om installatøren fortsetter å ignorere meg?
Takk på forhånd,
NM
Kan du legge ved bildene?
Utprøvd løsning som brukes av proffer er nettmatte som festes med galvanisert ståltråd. Tape har ikke den bestandigheten over tid som trengs, både for temperatur og mekanisk. Krasst at de ikke forstår bedre.N NordicNomad skrev:Hei
I fjor hyret jeg et ventilasjonsfirma som installerte et ventilasjonssystem i huset mitt. De la også ned kanalene og dekket dem med isolasjon og aluminiumstape.
Nå, etter bare 11 måneder, har aluminiumstapen og isolasjonen allerede begynt å løsne og gå i stykker på flere steder. Jeg har kontaktet installatøren via e-post og sendt bilder, men har enda ikke fått noe svar.
Mine spørsmål er:
Jeg tar gjerne imot tips og råd fra dere som har erfaring med ventilasjonsinstallasjoner eller lignende situasjoner.
- Er dette normalt etter mindre enn et år, eller er det et tydelig tegn på mangelfullt arbeid/materiale?
- Hvor lenge bør korrekt installert isolasjon/tape normalt holde?
- Hvilke steg bør jeg ta om installatøren fortsetter å ignorere meg?
Takk
Det er ikke bare noen få steder – jeg har allerede fikset to selv, men det er fortsatt 6–8 igjen. Installatøren sa dessuten at det er to års garanti, så jeg synes at han burde ta ansvar for dette.Magnus E K skrev:
Prøvd å ringe?
Ikke gi deg hvis ingen svarer, men dra til firmaet og ta med bildene. Det er nettopp for sånt her du har garanti. Det er åpenbart en feil i utførelsen som de er pliktige til å rette opp.
Ikke gi deg hvis ingen svarer, men dra til firmaet og ta med bildene. Det er nettopp for sånt her du har garanti. Det er åpenbart en feil i utførelsen som de er pliktige til å rette opp.
isolerer man med Lamellmatta så skal skjøter teipes deretter skal man vikle ståltråd rundt kanalen for å sikre at teipen ikke løsner og kanalen eksponeres.
Risiko for kondens spesielt hvis det er tilluftskanaler
Risiko for kondens spesielt hvis det er tilluftskanaler
Klikk her for å svare