Jeg har en utvidelse på låven (pulttak ut fra den ene langsiden), vi kan kalle det en garasje, som i dag er helt uisolert. Jeg er litt fristet til å isolere, men spørsmålet er hvilken ventilasjon som kreves over isolasjonen.

I forkant har jeg 3-4 cm spalte langs hele takfoten til luftspalten så der er det ingen problemer. I bakkant derimot er det for øyeblikket helt tett (bortsett fra en ventil på hver side under takbjelkene). (Takpappen består av spont, papp og plåt)

Litt fleksibel i hvor mye isolasjon og takhøyde som kreves...

Takbjelkene er 22,5 cm. Ser noen alternativer:

1: Sette en ventil gjennom yttertaket i hvert fag, "mögelstopper". Krever imidlertid at jeg borer ca. 10 siden bjelkene sitter cc 60 hull og tar bort det nye taket for å sette disse gjennom pappen... mye arbeid...

2. Senke takhøyden i bakkant slik at ingen isolasjon går opp mellom takbjelkene de siste 50-100 cm. Det blir da en luftlomme her og en ventil på hver side bør vel da være nok? Får da 250 i takhøyde i bakkant samt må spare på isolasjonen siden den ellers stjeler takhøyde.

3. Isolere mellom bjelkene og la det være x cm luftspalte. Bore hull i hver bjelke for å binde sammen luften med sidene... krever vel dog et altfor stort hull som svekker den solide konstruksjonen. Dette hadde ellers vært det beste alternativet sett til arbeid og takhøyde.

Det kan legges til at takbjelkene er 3 meter fra bakkant til fremre bærline 45x225 cc 60. I bakkant hviler takbjelkene på 2 regelverk.

• Trerammer og takbjelker i et uisolert garasjeinteriør, viser takfoten og potensielle ventilasjonsområder.
hmm ingen?

A Arne999 skrev:
hmm ingen?
Litt vanskelig å forstå hvordan taket ditt er konstruert.
Forkant? Bakkant? Osv.
Kan du vise en seksjon av takkonstruksjonen, med de forskjellige lektene, tettesjiktene og isolasjonssjiktene inntegnet
så blir det litt lettere å forstå.

sånn ser det ut fra siden og spørsmålet er om jeg kan isolere mellom takbalkene og få luft til å sirkulere fra forkant og ut på sidene ved å bore hull i hver takregel. Det blir jo ikke så store hull siden jeg ikke vil svekke konstruksjonen, men per nå er den jo litt overdrevet så....

forsøkt å tegne en bilde.... blir litt forvirrende men

• Illustrasjon av takside med takbjelker, isolasjon og luftspalter for ventilasjon. Viser borede hull og plåtaktak samt konstruksjonsdetaljer.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.