Skal lime og skru 2"4 ntr-ab til altanstolper. Tenkte å bruke PU-lim Cascol Polyurethane Men i cascos limbrosjyre (lengst nede s. 4) står "Før liming av trykkimpregnert tre må treet lagres i ett år slik at kjemikaliene som brukes ved impregneringen har tørket ut". Og det gjelder ikke bare PU-lim, men alle deres produkter. http://media.schoenox.net/casco/brochures/120111-trlimsbroschyr-klar.pdf :x

Mener de bokstavelig at kjemikaliene svekker limeffekten eller mener de at treets krymping påvirker holdbarheten? :confused:

Finnes det andre lim som fungerer bedre på ferskt impregnert virke?

Ettersom du også skal skru, kan du se bort fra den anbefalingen. PU-lim herder jo dessuten bedre om det er litt fuktig, så det er bare å lime på.

Jeg limte nytt trykkimpregnert for noen uker siden. Flaks at jeg ikke leste på forhånd... Jeg tenkte at det er vel bare bra om det er litt rått med PU-lim. Jeg får vel se om det holder. Var ingenting viktig heldigvis.

Jeg har stolper som er flere år gamle og limt med PU lim, ingen problemer.

Helioz skrev:
Ettersom du også skal skru kan du se bort fra den anbefalingen. PU-lim herder jo dessuten bedre om det er litt fuktig, så det er bare å lime i vei.
På hvilken måte mener du at det gjør forskjell når man skruer, om nå limfugen svekkes ved liming av nyimpregnert så blir vel resultatet dårligere uansett skruer?
Helioz skrev:
PU-lim herder jo dessuten bedre om det er litt fuktig, så det er bare å lime i vei.
Jo visst, men fuktig overflate er en sak og trevirke som er så gjennomfuktet at det krymper en annen, om det nå er det som er bakgrunnen til at Casco skriver som de skriver. Eller om det er impregneringsvæsken som rent kjemisk svekker limet.
Nimajneb skrev:
Jeg har stolper som er flere år gamle og limt med PU lim, ingen problemer.
Og det var da nyimpregnert virke?

Antar at du ikke bare har limt, men også skrudd, hvordan vet du at det ikke mest bare er skruene som holder sammen dine stolper? Eller at limfugen er ganske svak.

Jeg har vanskelig for å gå imot en produsents anbefalinger om jeg ikke har virkelig godt hold i argumentene. ;)

Skruene står for en så stor del av sammenføyningen at en eventuell svekkelse av limet ikke påvirker nevneverdig. De pu- og hvitlim for utendørsbruk som finnes for vanlige forbrukere er ikke konstruksjonsklassifisert og ikke noe man kan stole på skal holde 20-25 år utendørs, da må man bruke epoksy- eller resorcinollim. Derfor fungerer de mer som et supplement til en mekanisk sammenføyning.

Dine 2"4 lekter er dessuten sannsynligvis kuvede og så dårlig høvlet at limet uansett ikke får ordentlig feste med mindre du håndhøvler eller kjører dem gjennom en planhøvel før liming. Det finnes også en misoppfatning at PU-lim skal kunne brukes som et fugefyllende lim på grunn av skummingen, men det stemmer ikke.

Tomtebo skrev:
.

Og det var da nyimpregnert virke?

Antar at du ikke bare har limt, men også skrudd, hvordan vet du at det ikke mest bare er skruene som holder sammen dine stolper? Eller at limfugen er ganske svak.

Jeg har vanskelig for å gå imot en produsents anbefalinger hvis jeg ikke har skikkelig gode argumenter. ;)
Jeg har alle varianter, kun skrudd, kun limt og limt og skrudd.
De som er kun skrudd, kan man se på noen stolper en tendens til vridning, noe som ikke finnes på noen av de limte variantene. Tilfeldighet eller ikke vet jeg ikke.
Alt har vært direkte fra plankegården.

Helioz skrev:
Skruene står for en så stor del av sammenføyningen at eventuell svekkelse av limet ikke påvirker nevneverdig. De pu- og hvitlim for utendørsbruk som finnes for vanlige forbrukere er ikke konstruksjonsklassifiserte og ikke noe man kan stole på skal holde 20-25 år utendørs, da må man bruke epoksy- eller resorcinollim. Derfor fungerer de mer som et supplement til en mekanisk sammenføyning.

Dine 2"4 lekter er dessuten sannsynligvis kuperte og så dårlig høvlet at limet likevel ikke får ordentlig feste om du ikke håndhøvler eller kjører dem gjennom en planhøvel før liming. Det finnes også en misforståelse at PU-lim skal kunne brukes som et fugefyllende lim på grunn av skummingen, men det stemmer ikke.
Skal det tolkes som at du mener at limet gir så lite forsterkning at man like godt kan la være å lime og bare skru?

• Liker
Johlind
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Jeg har alle varianter, bare skrudd, bare limt og limt og skrudd.
De som er bare skrudd, kan man se på noen stolper en tendens til vridning, noe som ikke finnes på noen av de limte variantene. Tilfeldighet eller ikke vet jeg ikke.
Alt har vært direkte fra trelasten.
OK, så du tror altså at limet likevel gir en viss forsterkning. Hva nøyaktig brukte du for slags lim, var det for "vanlige forbrukere" eller "konstruksjonsklassifisert"?

Tomtebo skrev:
OK, så du tror alltså at limet likevel gir en viss forsterkning. Hva akkurat brukte du for slags lim, var det for "vanlige konsumenter" eller "konstruksjonsklassifisert"?
Vanlig PU lim fra Biltema.
Man får jo tenke på at eneste formålet med limet er å holde sammen stolpen, det er jo ingen belastning på selve skjøten bortsett fra vridkrefter.

C
Alfredo Alfredo skrev:
Jeg limte nytt trykkimpregnert for noen uker siden. Flaks at jeg ikke leste før... Jeg tenkte at det er vel bare bra om det er litt rått med PU-lim. Jeg får vel se om det holder. Var ikke noe viktig heldigvis.
Herlig trådlyft men perfekt at det har gått lang tid. Hvordan gikk det med å lime nytt trykkimpregnert treverk? Det kan tydeligvis vri seg bra og kanskje separere litt når det tørker.

C Chippe skrev:
Hvordan gikk det med å lime nytt trykkimpregnert virke?
Og du tror jeg skal huske hva jeg limte nesten ti år senere? ;) Men jeg har faktisk en vag anelse, og hvis den stemmer, holdt limingen uten problemer. Det var dog som sagt ikke noe viktig eller kritisk, så hvor bra fugen egentlig ble, har jeg vanskelig for å uttale meg om.

C
@Alfredo Haha, ok jeg trodde det tilhørte noe som fortsatt er oppe. Jeg har funnet info fra snekkere som sier at det holder like bra og at virket ikke kommer til å vri på seg ifølge ham.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.