Vi har flyttet til nytt hus. Der den tidligere eieren har limt/festet isoporplater over taket, noe han syntes var fint. Ush. Vi har revet ned alle isoporplatene, men nå er det 1 million klumper på taket som er igjen. Vi har prøvd med slipemaskiner, men det tar 10000 år, vi har prøvd å hugge/skrape dem bort fra gipsplatene, tar også 10000 år. Vi kommer ikke til å rive ned taket og legge nytt, men vi vurderer å prøve å slipe ned de som buler ut for mye, så bare sparkle over? Høres det rimelig ut??? Selv om det innebærer mye sparkel?

• Tak med rester av lim etter fjerning av styrofoamplater, synlige klumper og trestøttebjelker, gipstaket er ujevnt flekkete.
  • Tak med mange limrester etter fjerning av frigolitplater, ujevne overflater som skal slipes ned og deretter sparkles.
  • Tak med merker etter fjernede frigolitplater, sett i et rom med vinduer og innredning, der klumper fortsatt er synlige på overflaten.
Hvor mye bygger limet? Et alternativ er å senke taket og legge på ny gips.

Jeg skulle legge ny renoveringsgips.
Det må være det enkleste.

• Liker
RompisKompis og 1 annen
  • Laddar…
S saltet skrev:
Jeg ville lagt ny renoveringsgips.
Det må være det enkleste.
Det kommer an på hvor tykt limet er. Er det noen millimeter så vil renoveringsgipsen trolig knekke. Men hvis man bygger ned taket med 10-20 mm med lekter eller lignende og legger gips på det etterpå, så blir det nok bra.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Det kommer an på hvor tykt limet er. Er det noen millimeter så vil renoveringsgipset knække. Men hvis man bygger ned taket med 10-20 mm med lekter eller lignende og legger gips på det, så blir det nok bra.
Men det var smart! Jeg holder på å skrape bort sånn at limet ikke er tykt. Tror dere det går hvis det er høyest 2 mm? Kan sikkert slipe til mindre men da slipper vi å gå inn i et sparkel helvete hvor det aldri vil bli jevnt og fint.

S Sanaz skrev:
Men det var smart! Jeg holder på å skrape bort slik at limet ikke er tykt. Tror dere det går om det er høyest 2 mm? Kan sikkert slipe til mindre men da slipper vi gå inn i et sparkel helvete der det aldri kommer til å bli jevnt og fint

I verste fall senke ned og bygge gipsplater på det

S Sanaz skrev:
Men det var smart! Jeg holder på å skrape bort slik at limet ikke er tykt. Tror dere det går om det er høyest 2 mm? Kan sikkert slipe til mindre men da slipper vi å gå inn et sparkel helvete der det aldri kommer til å bli jevnt og fint
Vanskelig å si, best er vel å teste :) Et alternativ ellers er å legge OSB plater først som tar ut ujevnhetene og deretter gips. Ta da en tykkere gips som kan håndtere de gjenværende ujevnhetene bedre :)
Det blir dessverre fortsatt litt å sparkle og slipe.

Hva er det for tak som de har limt frigoliten i?

Ja sparkle og slipe er jeg beredt på men ikke på dette taket som er nå... Det ser ut som tykke gipsskiver typ

S Sanaz skrev:
Ja sparkle og slipe er jeg beredt på men ikke på dette taket som er nå... Det ser ut som tykke gipsplater typ
Hvorfor river du ikke bare ned gipsen og setter opp nye isåfall ?

Kanskje burde vi gjøre det..... Hadde håp om at vi skulle slippe å rive så mye..

S Sanaz skrev:
Kanskje burde vi gjøre det..... Hadde håp om at vi skulle slippe å rive så mye..
Skal du uansett gipse nytt og eventuelt bygge ned nytt så kanskje det er like greit. man kan jo lime gips med, men det er kanskje vanskelig når det er tak og dere har ujevnheter. Vet du hva det er ovenfor gipsen ?

Jeg ville rive ned alt og sette nytt.

Eller senke taket og sette nytt.

Å slipe og skrape de der føles som det finnes andre ting å bruke de timene på.

Om dere ikke virkelig trenger å holde budsjettet nede på dette.

Renoveringsgips (6mm) tror jeg blir vanskelig i taket. Vanskelig å få den plan. Sett opp nye gipspaneler, det er ikke dyrt og det går raskt. Lei en plateheis over en helg. Noen byggmarkeder låner ut gratis hvis du kjøper platene der. Man kan vurdere å rive ned platene som sitter der. Og det er viktig å lokalisere hvor spredt panelen sitter, så du finner noe å skru i.

H hempularen skrev:
Renovasjonsgips (6mm) tror jeg blir vanskelig i taket. Vanskelig å få den plan. Sett opp nye gipsplater, det er ikke dyrt, og det går fort. Lei en plateheis over en helg. Noen byggevarehus låner ut gratis hvis du kjøper platene der. Man kan vurdere å rive ned platene som sitter der. Og det er viktig å lokalisere hvor tynnsperren sitter, så du finner noe å skru i.
Det ble at vi skal gjøre det slik! River ned alt og legger på nye. Innså at det var det beste og mest praktiske å gjøre. Så typisk at forrige eier hadde gjort sånn.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.