I
Forstår ikke hva du vil at jeg skal forklare. Lengde messig blir det ikke mer.
Samtidig som du ser ut til å ville skrubbe virket.
Skulle det bli lengre bare fordi du runder av kantene?

Jaha, du er fortsatt ved å runde av kantene...det trodde jeg vi hadde lagt bak oss når jeg forklarte at jeg ikke kommer til å trenge å slipe plankene.

Å få til jevnt avrundede kanter krever veldig mye mer enn bare å slipe overflaten, så jo, jeg anser at det er mye mer jobb. Men som sagt, det problemet er overspilt for min del.

Som lovet, litt bilder av min "oppdagelse":

Slik ser hele terrassen ut.
Tregulv på en terrasse med skygger fra rekkverk. Flere tette planker, der en midtplanke nylig er skrubbet, viser mindre slitasje og rustmerker.

Brettet i midten har blitt skrudd løs, og er altså skrubbet lett med rotbørste og vanlig såpe.
Lyst gulvplanke midt på en ellers værbitt treterrasse, med skygger fra rekkverk. Plankene ligger tett, en midtre planke ser ny ut etter rengjøring.

Ikke et spor etter at brettet har hvilt mot bjelken under.
Brukte treplanker på en terrasse, hvor en nyvasket planke skiller seg ut med lysere farge sammenlignet med eldre, værpåvirkede planker.

Ikke her heller.
Lyst trebord på en terrasse med et skrubbet område, sett ved siden av værbitt, grått tre. Rengjort plank med synlige årer og kvistmerker.

Som ny!
Tettliggende terrassebord, én lys planke i midten er litt skrubbet, omgitt av værslitte, grå planker. Solens skygger faller over treverket.

Det andre brettet jeg skrudde løs hadde en mindre grøn, og mer brun tone, men var i like god stand. Så nå venter jeg bare på at det skal bli litt mer behagelig temperatur ute, så skal skrumaskinen få jobbe!

Det synes på bildene hvor tett bordene ligger. Dette skal jeg utbedre ved å stikke ned en utfoldet tommestokk i hver ende av respektive bord som avstandsstykke, før de skrus på plass igjen. Det vil selvfølgelig innebære at plankene nærmest husveggen må kappes på lengden, men det er ingen problem. Sirkelsag eller bordsag fikser dette lett som en plett. Bordene er nok ganske fuktige etter vinterens snø, så de vil nok krympe litt. Dog har sprekkene aldri vært tilstrekkelige noen gang gjennom året, så jeg tror at tommestokk-trikset vil være ganske optimalt.

• Liker
Håkanson og 1 annen
  • Laddar…
Lage for en oppdatering her!

Det var mye mer arbeid enn jeg trodde å snu plankene...men det var 100% verdt det! Det mest slitsomme var nok at forrige eier hadde brukt fuktsag når han kappet plankene. Dette hadde gjort at alle endetrær var "raggiga" og med ganske skarpe kanter. Sånn ville jeg ikke ha det, så jeg tok frem båndsliperen og slipte alle endene samt faset kantene litt...det var tungt siden min båndsliper er ganske tung. Jeg skrudde opp tre rader om gangen så terrassen kunne brukes i mellomtiden. På grunn av min begrensede helse kunne jeg ikke gjøre jobben i ett sveip, men det tok omtrent tre uker før alle plankene var snudd. En annen ting som var utrolig slitsom var at forrige eier hadde brukt to forskjellige typer skruer. Torx 25 var OK, men så hadde de antakeligvis gått tom, og da kjøpte han skruer av dårlig kvalitet med torx 20. De var håpløse å få opp! Minste skitt i "sporet" og man runde dem av, noe som krevde borring.

Sluttresultatet er uansett veldig hyggelig!

Dog er denne metoden ingenting for perfeksjonister. Dels hadde forrige eier ikke vært så nøye med hvordan han skrudde ned skruene, så de satt ikke i fine rader og noen var skrudd skjevt ned av en eller annen grunn. Dette gjorde at utgangshullene havnet litt her og der. Jeg ville jo ha så pene rader av skruehoder som mulig, noe som betyr at det er en del hull i plankene som ikke kunne gjenbrukes. Forhåpentligvis svulmer de igjen/fylles med skitt over tid.

Å gjenbruke innebærer også at man ikke kan velge selv hvordan plankene skal sages og legges, så på enkelte steder er det for eksempel litt stort avstand mellom endetrærne.

Så er det tydelige spor i plankene etter der de har ligget mot bjelkene. Med tanke på hvor rene de to forsøksplankene ble tror jeg dog at det går an å skrubbe bort alle merkene, men arbeidsinnsatsen er for stor for meg så jeg håper at vær og vind vil ordne dette over tid. En litt morsom detalj i dette er at når terrassen er tørr er merkene mørkere enn resten av plankene, men når terrassen er våt er det det motsatte. Trolig har det med forskjellen i hvordan fukt trenger ned i plankene.

Jeg har litt arbeid igjen å gjøre. Dels må en justering skje langs den ene kanten, fordi den ytterste plankraden nå har havnet litt lenger ut. Dette fordi jeg måtte forskyve alle plankene for å øke glipene. Jeg trenger også å bytte/snu de loddrette plankene som fungerer som fasade, så å si. Noen trapper trenger også å snus/byses for at alt skal bli enhetlig. Dog skal et vindskjold bygges i den ene enden av terrassen først, så fasadeplankene vil bli påvirket, så det er ingen vits å fikse dem nå.

Bilder!

Nyoppusset terrasse med lyse planker, hvite hagemøbler, terrassevarmer og grill. Grønn hage i bakgrunnen med syrinbusker.

Terrasse av lyse planker inntil rød murvegg, plant potteblomster langs veggen, skygger fra trær over gulvet, grønt gress og busker.
Ganske fint med tanke på at terrassen ble bygget for 10 år siden!

Trepaneler på en veranda med skruver synlige i et V-mønster. Plankene viser tegn på aldring med sprekker og fargeforskjeller.
Et eksempel på det mørke der planken har ligget mot bjelken. Vi skrubbet hele terrassen med såpe når alle plankene var snudd, og orker man å skrubbe ordentlig tror jeg man kan redusere forskjellen ytterligere.

Selvlaget terrassebord med skruer i ujevne linjer. Noen skruer er skudd i som et "V". Treet har varierende fargemerk etter rengjøring.
Her er skruene skrudd i som en "V" fra andre siden. For meg var det viktigere å få skruehodene plassert noenlunde uniformt, så jeg ignorerte de gamle skruehullene der det var for galt.

Oppsummering:

Om du ikke er typen som må ha alt perfekt så er dette en veldig billig (typ gratis) og likevel betydelig arbeidsbesparende metode sammenlignet med å kjøpe nytt. Det er også miljøvennlig med gjenbruk! Vi tror at forrige eier ikke har stelt terrassen i det hele tatt, så vår forhåpning er at det er minst 10 år til vi må bytte plankene hvis vi sørger for å ta vare på den.

• Liker
emmjo og 7 andre
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Lage for en oppdatering her!

Det var mye mer jobb enn jeg trodde å snu bordene...men det var 100% verdt det! Det mest slitsomme var nok at forrige eier hadde brukt baufil da han kappet bordene. Dette hadde gjort at alle endetrær var "raggiga" og med riktig skarp kant. Sånn ville jeg ikke ha det, så jeg tok fram båndsliperen og slipte av alle ender samt faset kantene litt...det var slitsomt fordi min båndsliper er ganske tung. Jeg skrudde opp tre rader om gangen så terrassen kunne brukes i mellomtiden. På grunn av min begrensede helse kunne jeg ikke gjøre jobben i ett strekk, men det tok sikkert tre uker før alle bordene var snudd. En annen ting som var utrolig slitsomt var at forrige eier hadde brukt to forskjellige typer skrue. Torx 25 var OK, men så hadde de antageligvis gått tom og da kjøpte han skruer av dårlig kvalitet med torx 20. De var håpløse å få opp! Minste søppel i "sporet" og man dro dem runde, noe som krevde borring.

Sluttresultatet er i alle fall veldig hyggelig!

Men denne metoden er ingenting for perfeksjonister. For det første hadde forrige eier ikke vært så nøye med hvordan han dro ned skruene, så de satt ikke i fine rader og noen var skrudd skjevt ned av en eller annen grunn. Dette gjorde at utgangshullene havnet litt her og der. Jeg ville jo ha så pene rader av skruehoder som mulig, noe som betyr at det er noen hull i plankene som ikke kunne gjenbrukes. Forhåpentligvis sveller de igjen/fylles med søppel over tid.

Å gjenbruke innebærer også at man ikke kan velge selv hvordan plankene skal sages og legges, så på noen steder er det for eksempel litt stort avstand mellom endetrærne.

Så er det tydelige spor i bordene etter hvor de har ligget mot bjelkene. Med tanke på hvor rene de to forsøksbordene ble tror jeg imidlertid at det er mulig å skrubbe bort alle merkene, men arbeidsinnsatsen er for stor for meg, så jeg håper at vær og vind vil ordne dette over tid. En litt morsom detalj i dette er at når terrassebordene er tørre, er merkene mørkere enn resten av plankene, men når terrassebordene er våte er det det motsatte. Trolig har det med forskjellen i hvordan fukt trenger ned i plankene.

Jeg har litt jobb igjen å gjøre. For det første må en justering skje langs den ene kanten, ettersom den ytterste planken nå har havnet litt lenger ut. Dette avhenger av at jeg fikk forskjøvet alle planker for å øke sprekkene. Jeg trenger også å bytte/snu de loddrette bordene som fungerer som fasade, så å si. Noen trapper trenger også å snus/byttes for at alt skal bli enhetlig. Men et leskytt skal bygges i den ene enden av terrassen først, og da vil fasadebordene bli påvirket, så det er ingen vits i å fikse dem nå.

Bilder!

[bilde]

[bilde]
Rett fint med tanke på at terrassen ble bygget for 10 år siden!

[bilde]
Et eksempel på det mørke der planken har ligget mot bjelken. Vi såpeskrubbet hele terrassen når alle bordene var snudd, og hvis man orker å skrubbe ordentlig tror jeg man kan redusere forskjellen ytterligere.

[bilde]
Her har skruene blitt skrudd i som en "V" fra andre siden. For meg var det viktigere at skruehodene havnet nogenlunde uniformt, så jeg ignorerte de gamle skruehullene der det var for galt.

Oppsummering:

Hvis du ikke er av typen som må ha alt perfekt, er dette en veldig billig (type gratis) og likevel arbeidsbesparende metode sammenlignet med å kjøpe nytt. Det er også miljøvennlig med gjenbruk! Vi tror at forrige eier ikke tok vare på terrassen i det hele tatt, så vårt håp er at det er minst 10 år til vi må bytte bordene hvis vi passer på å ta vare på den.
Hallo!

Leste nettopp gjennom din tråd da vi har gått med de samme tankene en god stund nå — å rett og slett snu terrassebordene for å friske opp terrassen uten å legge altfor mye penger i det.

Snudde noen bord i dag, og de ser ganske bra ut på "undersiden". Har samme problem med misfarging der de ligger mot tverrbjelker, men det er et mindre estetisk problem.

Det har gått ca. 3 år siden du gjorde arbeidet, hvordan har det holdt seg? Er du like fornøyd i dag?

Også, har du merket noe i forhold til teorien om "glad munn" vs. "sur munn" (glad fjes/sur fjes...)?

Sist redigert:
Hei CalleD!

Morsomt at du skrev akkurat nå! Kona og jeg har i går og i dag gjort det første litt mer seriøse med terrassen siden vi snudde bordene. Det eneste vi har gjort fram til i går er å såpevasket og høytrykksspylt (T-racer-tillegg) om våren, ellers har terrassebordene fått ligge i fred. Jo, jeg har skrudd ned skruehoder som har kommet over overflaten også. Slik så det ut før det vi har gjort i helgen:

Nybehandlet terrasse i treverk med grønn hage rundt og grill dekket med presenning. Sollyset skaper skygger på overflaten.

Jeg har ingenting negativt å si om å snu på bordene når de begynner å føles litt slitte. OK, det er ikke som nye bord...dvs noen sprekker, en masse skruehull (som dog er meget små og knapt synlige hvis man ikke leter etter dem), defekter som man forstår at den som la terrassebordene valgte å legge nedover og minimale spor etter det jeg beskrev tidligere i tråden, altså "stripene" etter der terrassebordene har ligget mot bjelkene. Det sistnevnte har virkelig jevnet seg ut med tiden.

Jeg hadde ikke noe valg angående smilende/surmule-figurer fordi alle bordene jo måtte snus. Men jeg vil mene at det var overveiende i en retning, men noen som avvek. Noen av bordene har slått seg, men jeg tror ikke det har så mye å gjøre med hvordan årringene er plassert.

Fordi bordene fortsatt er i så god stand valgte vi denne helgen å legge på Thompson's One Coat Water Seal. En av naboene jobber i en proffmalingbutikk og han la det på i fjor på sin terrasse og er veldig fornøyd. At han også kunne fikse en god pris avgjorde for oss.
Forarbeidet besto av lett sliping med 100-papir på en pad med skaft. På vanskeligere steder, typisk kvister, fliser og der det var stor nivåforskjell mellom to plankerender ("støt-tå"-advarsel) kjørte jeg med oscillerende slipemaskin. Med fasiten i hånd, og hvis vi hadde hatt mer energi, burde vi nok slipt hele overflaten med maskinen...men slik ble det, og vi er fornøyde med det.

Thompson's var veldig enkelt å påføre med trykksprøyte og det ble deretter jobbet inn med pensel på skaft. Vi måtte være raske med penselen fordi produktet ble sugd inn veldig raskt i det varme været og med så tørre planker. Allerede etter to timer kan man bruke terrassen, og vi har allerede sett hvordan sprutet vann perler seg på overflaten. (y) Ifølge naboen perler vannet seg like godt på deres terrasse fortsatt etter et år.

• Liker
Håkanson og 3 andre
  • Laddar…
Tusen takk for det detaljerte svaret!
Settes pris på!

Må skaffe en kraftigere drill og sette i gang med å vende planker så fort tiden tillater det. (y):D

/C

P Paxman skrev:
Hei CalleD!

Lustig at du skrev akkurat nå! Frugan og jeg har i går og i dag gjort det første litt mer seriøse med terrassen siden vi vendte plankene. Det eneste vi har gjort frem til i går er å såpeskrubbe og høytrykksspylt (T-racer-tillegg) på våren, ellers har terrassen fått ligge i fred. Jo, jeg har skrudd ned skruehoder som har kommet over overflaten også. Slik så det ut før det vi har gjort i helgen:

[bilde]

Jeg har ingenting negativt å si om å vende på plankene når de begynner å føles litt slitne. OK, det er ikke som nye planker...dvs noen sprekker, en del skruehull (som dog er svært små og knapt synlige om man ikke leter etter dem), defekter som man forstår at den som la terrassen valgte å legge nedover, og minimale spor etter det jeg beskrev tidligere i tråden, altså "stripene" etter hvor terrassen har ligget mot bjelkene. Det sistnevnte har virkelig jevnet seg ut med tiden.

Jeg hadde ikke noe valg når det gjelder glad/sur-smiley fordi alle plankene måtte snus. Dog vil jeg minnes at det var overvekt til den ene siden, men noen som avvek. Noen av plankene har slått seg, men jeg tror ikke det har så mye med hvordan årringene er plassert.

Siden plankene er i så god stand fortsatt valgte vi denne helgen å legge på Thompson's One Coat Water Seal. En av naboene jobber i en proffesjonell malingsbutikk og han la på det i fjor på sin terrasse og er veldig fornøyd. At han også kunne fikse en god pris avgjorde for oss.
Forarbeidet bestod av lett sliping med 100-papir på en dynestang. På vanskeligere steder, som kvister, fliser og der det var stor nivåforskjell mellom to plankers endetrær ("slå-i-tå"-advarsel) brukte jeg en oscillerende slipemaskin. Med fasit i hånd, og om kreftene hadde vært der, burde vi nok ha slipt av hele overflaten med maskinen...men nå ble det slik, og vi er fornøyde med det.

Thompson's var svært enkelt å påføre med trykksprøyte og det ble jobbet inn med pensel på skaft. Vi måtte være raske med penselen da produktet ble sugd veldig raskt inn i det varme været og med så tørre planker. Allerede etter to timer kan man bruke terrassen og vi har allerede sett hvordan sprutet vann perler seg på overflaten. (y) I følge naboen perler vannet seg fortsatt like bra på deres terrasse etter ett år.

• Liker
Paxman
  • Laddar…
F
P Paxman skrev:
Hei CalleD!

Lustig at du skrev akkurat nå! Frugan og jeg har i går og i dag gjort det første litt mer seriøse med terrassen siden vi snudde bordene. Det eneste vi har gjort frem til i går er å såpeskurre og høytrykkspyle (T-racer-tillegg) på våren, ellers har terrassen fått ligge i fred. Jo, jeg har skrudd ned skruehoder som har kommet over overflaten også. Slik så det ut før det vi har gjort i helgen:

[bilde]

Jeg har ingenting negativt å si om å snu på bordene når de begynner å føles litt slitte. OK, det er ikke som nye bord...dvs noen sprekker, en masse skruehull (som dog er svært små og knapt synlige om man ikke leter etter dem), defekter som man forstår at den som la terrassen valgte å legge nedover og minimale spor etter det jeg har beskrevet tidligere i tråden, altså "stripene" etter der terrassen har ligget mot bjelkene. Det sistnevnte har virkelig jevnet seg ut med tiden.

Jeg hadde ikke noe valg når det gjelder glad/sur mann fordi alle bordene jo måtte snus. Dog vil jeg minnes at det var overveiende til en side, men noen som avvek. Noen av bordene har slått seg, men jeg tror ikke det har så mye med hvordan årringene er situert.

Fordi bordene er i så bra stand fortsatt valgte vi denne helgen å legge på Thompson's One Coat Water Seal. En av naboene jobber i en proffmalingbutikk og han la på det i fjor på sin terrasse og er veldig fornøyd. At han også kunne skaffe en litt god pris avgjorde for oss.
Forarbeidet bestod av lett sliping med 100-papir på en dyne med skaft. På vanskeligere steder, typisk kvister, fliser og der det var stor nivåforskjell mellom to plankers endetre ("slå i tå"-advarsel) kjørte jeg med oscillerende slipemaskin. Med fasit i hånd, og om orken hadde vært der, så burde vi nok slipt av hele overflaten med maskinen...men nå ble det slik og vi er fornøyde med det.

Thompson's var svært enkelt å påføre med trykksprøyte og det ble jobbet inn med pensel på skaft. Vi måtte være raske med penselen fordi produktet ble sugd inn veldig raskt i det varme været og med så tørre planker. Allerede etter to timer kan man bruke terrassen og vi har allerede sett hvordan sprutet vann perler seg på overflaten. (y) Ifølge naboen perler vannet seg like bra på deres terrasse fortsatt etter ett år.
er det dyr den der impregnationen? Hvordan gjorde du med glipen mellom terrassen? Når man snur terrassebord slik her så er den antagelig vis knusktørr og bør nok skrus med en glippe på kanskje 4mm som minimum, kanskje mer.

Hei.
Har nettopp snudd opp og ned på trallen med godt resultat :)
I stedet for å legge 15000kr-20000kr på ny trall så snudde jeg plankene. Trallen er ca 30 m2 + forside og litt trinn. Jeg blåste ut skruene med høytrykksspyler og det gikk faktisk kjempebra å få feste i dem og skru dem ut. Mange var av, men de kunne man banke ut eller dra ut.
Visst, det blir litt merker der bjelkene har vært, men litt skrubbing og eventuell sliping så kommer det til å se 80% nytt ut. Ikke dårlig for en trall med 20 år på nakken og som sagt en stor sum spart. Kommer tilbake med bilder.

• Liker
JSten og 2 andre
  • Laddar…
F
S Stefan Jonasson3 skrev:
Hei.
Har nettopp snudd opp ned på trillen med godt resultat :)
I stedet for å bruke 15000kr-20000kr på ny trall så snudde jeg bordene. Trallen er ca 30 m2 + fremside og litt trappetrinn. Jeg blåste ut skruene med høytrykksspyler og det gikk faktisk skikkelig bra å få feste på dem og skru dem ut. Mange var av men de kunne man slå ut eller dra ut.
Visst, det blir litt merker der bjelkene har vært, men litt skrubbing og eventuell sliping så kommer det til å se til 80% nytt ut. Ikke dårlig for en trall med 20 år på baken og som sagt en stor sum spart. Kommer tilbake med bilder.
Finns ikke en sjanse at 30 kvm ny trall koster 15-20k. Skulle si rundt 170kr/kvm + 10-12% spill. Så typ 6000kr.

F fsn skrev:
Finnes ikke en sjanse at 30 kvm ny terrasse koster 15-20k. Skulle si rundt 170kr/kvm + 10-12% spill. Så typ 6000kr.
Okei, ja det hørtes jo bedre ut 👍🏻 Sparte i hvert fall 6000kr 👍🏻

• Liker
Paxman
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.