Vi skal rive forsiden og så sette opp en steinmur med trespaljé, og den skal kobles med en grind i fremtiden, har småunger som vi vil stenge inne =).
Vi kommer til å måtte flytte inngangen. Når jeg skulle bestemme bredden, var jeg usikker på hvordan man gjør det, ettersom jeg ikke finner standardmål på grinder, og jeg har litt dårlig tid til å lete etter grinder. Velger man først en grind og så bygger bredden til inngangen etter den?
Finnes det kanskje standardmål, og man velger en etter det målet?
Eller bygger de fleste sin egen tregrind, eller spesialbestilles den?
Jeg synes du bør bestemme åpningsmålet først med hensyn til hva som skal kunne passere porten. Det minste åpningsmålet som kan bli aktuelt er 90 cm om man skal følge Boverkets regler. Det er veldig enkelt å bygge en port i tre hvis man er noenlunde hendig.
Jeg vil ha 140 som minst, men jeg finner ingen fornuftige grinder i den størrelsen. Å bygge vil man gjøre, men tiden er litt sånn hvis man skal gjøre det bra. Vil ikke bare sage til bord og så hamre til en grind, det får man til... jeg ville nok ikke klart å se på det hver dag da.
Et åpningsmål på 140 krever en oppdeling i to deler om det skal bli holdbart. Oppdelingen trenger ikke å være 70+70, den kan med fordel være 90+50. I nærheten av der jeg bor finnes det et mekanisk verksted som jeg har brukt ganske flittig for rekkverk og stativ mm. Jeg vet at de produserer grinder på bestilling fra en typekatalog. Kostnadene er ikke avskrekkende. Det må finnes mange lignende verksteder i landet.
Det er mange parametre. Et eller annet sted tror jeg at en spesialbygd tregrind blir dyrere enn tilsvarende i stål. Det er litt ulike bransjer med ulike prisnivåer. Det er selvfølgelig mulig å lage en 140 bred tregrind, men den må designes av noen som kan dette med tre og holdfasthet. Det gjelder å gjøre den stiv og lett. Antagelig må man bruke en eller annen form for limtreteknikk. Har du godt med penger er det ikke noe problem. Det er bare å gå til et spesial/møbelsnekkeri og bestille en. Regn med 20 000:-. Type hengsler og grindstolpe har også stor betydning. En tregrind med den bredden trenger å ha en bærende del som er tilstrekkelig stiv. Noe i stil med denne varianten.
Hvis du tenker å bygge noe selv, lærte jeg av bestemor hvordan man bygger grinder små og store
Små for folk & fe, de større for høyvogner, traktor
Se skissen med noe kan være nyttig
Uansett så vil grinden henge seg nedover på grunn av egenvekt, så det gjelder å ikke la den bli selvhengende
Oh tjena... Fin guide. Men det var litt å tenke på, spesielt vekten. Pratet med fruen i går etter sisteinnlegget og jeg kan nok snekkre sammen en stygg og lett grind. Den forsvinner om noen år uansett.
Man bukker og takker for fine råd..
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.